Kies op maat

Inloggen Menu

Kinderen met Speciale Behoeften

In de dagelijkse beroepspraktijk krijg je als leraar, pedagoog of hulpverlener zeker te maken met kinderen en jongeren met specifieke ontwikkelingsbehoeften en/of leer- en gedragsproblemen. Dat is onderdeel van je vak; niet eenvoudig, maar wel heel uitdagend. Het vraagt veel van je vakmanschap, je invoelingsvermogen en je creativiteit.

In deze minor staat niet het ‘probleem van het kind’ centraal, maar jouw handelen als professional in complexe onderwijs- en opvoedingssituaties. We richten ons op het uitbreiden van jouw kennis, het vergroten van jouw handelingsrepertoire (met name voor wat betreft het omgaan met gedrags- en werkhoudingsproblemen), en op het ontwikkelen van jouw eigen visie. We richten ons specifiek op het omgaan met kinderen met speciale behoeften binnen het onderwijs, dus binnen de schoolse setting van (speciaal) basisonderwijs en (speciaal) voortgezet onderwijs.

In de studiebijeenkomsten zoomen we in op praktijkervaringen (o.a. video en casussen) en we verdiepen ons in de theorie. Daarnaast kijken we naar actuele vraagstukken op het gebied van passend onderwijs of jeugdzorg. Studenten dragen actief bij aan het verzorgen van de studiebijeenkomsten. Multidisciplinair samenwerken, in de zin van het samenwerken ten behoeve van de ontwikkeling van kinderen met studenten van verschillende opleidingen, zit verweven in een deel van de opdrachten.

Leerdoelen

De student:

1. kan een analyse geven van de mate waarin en hoe een school inspeelt op speciale behoeften van leerlingen*; 2. kent de achtergronden van het voeren van ondersteuningsgesprekken met leerlingen met speciale behoeften; 3. is in staat om gesprekken met leerlingen in de praktijk zodanig te voeren, dat er contact wordt gemaakt met de leerling en er concrete afspraken worden gemaakt; 4. kan aangeven wat de kenmerken zijn van leerlingen met speciale behoeften op het gebied van leren en gedrag; 5. kan aangeven wat achtergronden en oorzaken zijn van speciale behoeften, en welke ondersteuning deze leerlingen nodig hebben;
6. kan de kenmerken benoemen van een aantal ontwikkelingsstoornissen en psychische en psychiatrische problemen, en kan in algemene zin aangeven wat adequate aanpakken zijn.
7. kent een aantal belangrijke actuele ontwikkelingen op het gebied van onderwijs en opvoeding voor kinderen en jongeren met speciale behoeften;

8. heeft kennis van trauma en kent de effecten ervan, herkent en begrijpt het gedrag van getraumatiseerde leerlingen beter en adequater kan omgaan met het gedrag van getraumatiseerde leerlingen.                                                                                                                            * met leerlingen bedoelen we kinderen en jongeren tussen
  de 4 en 18 jaar.

Ingangseisen

Alle studenten met kennis van onderwijs, zorg, hulpverlening en opvoeding zijn toelaatbaar. De minor is geschikt voor voltijd-, dag/avond en deeltijdstudenten, mits beschikbaar tijdens de contacturen.

De studiebelasting is fulltime, dus 40 uur per week (studiebijeenkomsten, samenwerking in studiegroep, praktijkopdrachten en zelfstudie).

Enige voorkennis en ervaring met betrekking tot kinderen met speciale behoeften is wenselijk.

Verder is het van belang dat jouw schriftelijk Nederlandse taalgebruik op niveau is en dat je de basis beheerst van onderzoeksmatig denken en handelen. Studenten regelen zelf een stageplaats (met een focus op het omgaan met kinderen met speciale behoeften), na overleg en afstemming met de coördinator en voordat je daadwerkelijk met de minor start.

Op je stageplaats sta je deels voor de groep (met de focus op het omgaan met kinderen met speciale behoeften), werk je met (individuele of groepjes) kinderen van deze groep en ben je bezig met het uitvoeren van gerichte praktijkopdrachten voor de minor.

Literatuur

Verplichte basisliteratuur wordt jaarlijks geactualiseerd en is op dit moment nog niet definitief bekend. In december wordt middels het toezenden (per mail) van de studiewijzers bekend gemaakt welke literatuur wordt gebruikt in de minor. Het gaat onder andere om literatuur over kinderen met speciale behoeften, visies en stromingen, handelingsgericht werken, praktijkonderzoek e.d.

Je hebt met het oog op diverse artikelen en andere publicaties toegang tot de digitale mediatheek van de HvA: www.bib.hva.nl

Rooster

Je loopt stage op maandag en dinsdag. In maart en eind mei/begin juni loop je een hele week stage. Donderdag en vrijdag volg je onderwijs, heb je een uitstapje of gastcollege, heb je begeleidingsgesprekken met je minordocent en werk je samen met andere studenten aan groepsopdrachten. De woensdag is een roostervrije dag.

Verplichte contacturen per week:
16

De studiebelasting is fulltime, dus 40 uur per week (studiebijeenkomsten, samenwerking in studiegroep, praktijkopdrachten en zelfstudie). 

Je loopt wekelijks stage op maandag en dinsdag en eenmalig loop je een stageweek.

Toetsing

Opdrachten :              Toetsvormen:            Ects:

Analyses &  reflecties      Opdracht                      6
praktijk KMSB 

Theoretische                  Schriftelijke toets en      6
verdieping                     opdracht

Beeldanalyse                 Opdracht                       6

Planmatigwerken           Opdracht                       6
aan gedrag   

Praktijkonderzoek           Opdracht                      6

Totaal aantal punten:        30

Herkansingen vinden plaats binnen het semester waarin de minor wordt gegeven.

Wanneer een student een onderdeel niet succesvol heeft afgerond in de onderwijsperiode waarin zij het onderwijs van de minor heeft gevolgd dan kan de student alsnog de minor afronden tijdens volgende onderwijsperiode(n) van de betreffende minor.

Wordt een minor niet meer aangeboden of is de inhoud van de minor herzien, dan biedt de opleiding in het daarop volgende studiejaar nog tweemaal de gelegenheid tot het afronden van de minor.

Aanvullende informatie

Vragen over de minor?
Contact Floortje Looijen: f.looijen@hva.nl

Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contact Lia Stip, minoren-foo@hva.nl

Kosten aanschaf verplichte literatuur ongeveer € 150 à 200. 
Extra kosten voor het onderzoek, materiaal, reizen, literatuur e.d. zijn voor eigen rekening.

Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.