Kies op maat

Inloggen Menu

Maker Education

Digitale geletterdheid door integratie van kunst, wetenschap en technologie.   

Creativiteit en nieuwsgierigheid vormen de basis voor leren van kinderen en jongeren in toekomstgericht onderwijs. Digitale geletterdheid betekent niet alleen dat leerlingen digitale vaardigheden beheersen, maar vooral ook dat zij deze creatief in kunnen zetten. In deze minor verdiep je je in onderzoekend en ontwerpend leren en ga je nog een stap verder: je leert kinderen leren door te maken. Dat betekent waarnemen, onderzoeken, ontdekken, en ontwerpen en maken met nieuwe technologie (zoals bijvoorbeeld de lasersnijder, 3D-printer) en ambachtelijke gereedschappen.

Hierbij komen verschillende vakdomeinen aan bod: techniek, kunst, tekenen, maar ook geschiedenis, taal, rekenen, aardrijkskunde, maatschappijleer. Kinderen en jongeren leren de wereld en de cultuur om hen heen vanuit verschillende perspectieven te benaderen: technologisch als creatief, artistiek, persoonlijk en maatschappelijk. 

In deze minor word je eerst zelf een maker: je eigent je het creatieve ontwerpproces en digitale fabricagetechnieken toe. Je leert om dit proces vast te leggen met foto's, in een blog of een verhaal. Je volgt colleges over cultuur en techniek, en de didactiek van het maken.

Je loopt stage in een maakplaats en ziet wat maken kan betekenen voor het ontwikkelen van zelfvertrouwen en het leren van kinderen. Tijdens de minor werk je onder andere toe naar een maakevenement voor kinderen en jongeren.

Deze minor is bedoeld voor (aanstaande) leraren in het basis- en voortgezet onderwijs en ook voor professionals die met kinderen en jongeren werken. Instappen op ieder niveau is mogelijk.

Video

De Maakplaats 021

Leerdoelen

  1. Nieuwe ervaring en kennis opdoen met de creatieve en de technische kant van ontwerpen en maken
  2. Digitale fabricagetechnieken en technische gereedschappen om 2D- en 3D-ontwerpen beheersen.
  3. Maakprocessen documenteren, presenteren en beoordelen.
  4. Een eigen visie op digitale geletterdheid, maken en vakoverstijgend onderwijs formuleren.
  5. Ontwerpen van lessen en leerlijnen rond digitale geletterdheid, kunstzinnige oriëntatie, wetenschap & technologie.
  6. Kunstbronnen gebruiken voor eigen proces en product.
  7. Samenwerken in een multidisciplinair team om vakoverstijgend onderwijs te maken en uit te voeren.
  8. Een (duurzaam) thema uitwerken tot een educatief maakevenement voor jongeren.
  9. Een educatief maakevent voor jongeren organiseren.

Ingangseisen

Algemene didactische kennis en vaardigheden.·       

Affiniteit met de doelgroep: leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs.

Minimaal aantal studenten: 15
Maximaal aantal studenten: 30

Literatuur

Bootsma, M. & Naaijkens, E. (2023). Bijna alles wat je moet weten over thematisch onderwijs. Huizen: Pica.

Heijnen, E. & Bremmer, M. (2020). Wicked Art Assignments. Amsterdam: Valiz.

Hotze, A. (2022). Wetenschap en technologie in de klas. Handvatten voor een succesvolle uitvoering. Huizen: Uitgeverij Pica.

Klapwijk, R.M., Gu, J., Yang, Q. & de Vries, M.J.(2023). Maker Education and Technology Education. Reflections on good practices. Brill.

Poot, A. (2020). Maken in de klas. Huizen: Pica.

Wilkinson, K. & Petrich, M. (2014). The art of tinkering. Meet 150+ makers working at the intersection of art, science & technology. Weldon.

https://www.kennisnet.nl/digitale-geletterdheid/ 

https://maakplaats021.nl/onderzoek

Rooster

De lesdagen zijn op twee van de volgende drie dagen: woensdag, donderdag, vrijdag. Stage is op een dagdeel per week in een maakplaats. Deze dagen zijn onder voorbehoud, er kunnen geen rechten aan ontleend worden.

CONTACTTIJD:
Werkgroep, college en individuele  begeleiding (16 uur). Zelfwerk-tijd (16 uur)

Verplichte contacturen per week: 16.

Toetsing

Opdracht: Eigen Vaardigheden: basis
2D en 3D ontwerpen, lasersnijder, 3D-printer, website bouwen, analoge gereedschappen
Toetsvormen: portfolio
Ects: 5

Opdracht: Eigen Vaardigheden: keuze
Coderen en programmeren, verdieping van een maak-vaardigheid naar keuze
Toetsvormen: portfolio
Ects:
5

Opdracht: Leren door te maken
Digitale geletterdheid, creativiteit, vakoverstijgend onderwijs
Toetsvormen: presentatie
Ects:
5

Opdracht:
Kunst in Maken
onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie
Toetsvormen:
opdracht
Ects:
5

Opdracht: Stage Maakplaats
Dagdeel per week stage in een makerspace op eigen school of in een maakplaats bibliotheek
Toetsvormen: toets praktijk
Ects:
5

Opdracht: Educatief maakevent
Organisatie & productie van een maak- event op school
Toetsvormen: opdracht
Ects: 5

Totaal aantal punten: 30

Herkansingen vinden plaats binnen de periode dat de minor plaatsvindt.

Wanneer een student een onderdeel niet succesvol heeft afgerond in de onderwijsperiode waarin zij het onderwijs van de minor heeft gevolgd dan kan de student alsnog de minor afronden tijdens volgende onderwijsperiode(n) van de betreffende minor.

Wordt een minor niet meer aangeboden of is de inhoud van de minor herzien, dan biedt de opleiding in het daarop volgende studiejaar nog tweemaal de gelegenheid tot het afronden van de minor.

Aanvullende informatie

Vragen over de minor?
Contact Monique Pijls, m.h.j.pijls@hva.nl

Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contact Lia Stip, minoren-foo@hva.nl

Kosten
Kosten aanschaf verplichte literatuur ongeveer € 60,--

Extra kosten voor het onderzoek, materiaal, reizen, literatuur e.d. zijn voor eigen rekening. 

Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.