Levensbeschouwing en Maatschappij
Ooit in een synagoge, kerk, tempel of moskee geweest? Een eredienst meegemaakt of in dialoog gegaan over levensvragen met iemand die een heel andere levensbeschouwing heeft dan jij? Je bent nieuwsgierig en je leert graag meer over de pluriforme wereld door in gesprek te gaan met anderen. Je verdiept je in de grote wereldreligies en andere niet-religieuze levensbeschouwingen door deze vanuit verschillende invalshoeken te bekijken en te analyseren. Door te filosoferen over levensvragen en in de dialoog met de gastsprekers en tijdens dialoogprojecten, leer je je inleven in personen met andere levensvisies en waarden. Onderwerpen als radicalisering, verzuiling/ontzuiling en nieuwe vormen van spiritualiteit (zoals de toenemende aandacht voor Oosterse wijsheden) komen aan de orde.
De praktijkcomponent wordt gerealiseerd in het uitvoeren van een dialoogproject, excursies (zoals een gebedshuizenroute), het bijwonen van religieuze diensten en een vlogopdracht. In de buitenlandexcursie of in de stage maak je kennis met andere levensbeschouwingen in een andere context. Zo verkrijg je meer inzicht in de betekenis van levensbeschouwing voor jezelf én voor anderen. Je ontwikkelt gedurende de minor een persoonlijke visie op levensbeschouwing en je maakt een koppeling met jouw beroepspraktijk. Deze minor geeft daarmee een extra dimensie en verdieping aan jouw opleiding en toekomstige carrière.
Leerdoelen
- De student
- kan vijf wereldreligies beschrijven en toelichten.
- analyseert ontwikkelingen en opvattingen over religies en niet-religieuze levensbeschouwingen vanuit een ethisch-filosofisch kader.
- kan 'gevoelige' onderwerpen mbt religie en democratie bespreekbaar maken volgens de dialoogmethodiek.
- kan levensbeschouwingen en tradities beschrijven vanuit het gezichtspunt van anderen.
- is in staat ethische principes te relateren aan de eigen opleiding en (toekomstige) beroepssituatie.
- geeft merkbaar invulling aan zijn professionele handelen en samenhangende diversiteitsvraagstukken in de grote stad.
- toont merkbaar interesse voor levensbeschouwelijke en niet levensbeschouwelijke stromingen.
- toont aan in een dialooggesprek gevoelige onderwerpen te kunnen bespreken.
- Als maatstaf voor het bachelorniveau wordt de HBO standaard gebruikt. Voor deze minor is vooral '1. Gedegen theoretische basis', '3.Professioneel vakmanschap' en '4. Beroepsethiek en maatschappelijk bewustzijn' relevant.
Ingangseisen
- De student
- kan vijf wereldreligies beschrijven en toelichten.
- analyseert ontwikkelingen en opvattingen over religies en niet-religieuze levensbeschouwingen vanuit een ethisch-filosofisch kader.
- kan 'gevoelige' onderwerpen mbt religie en democratie bespreekbaar maken volgens de dialoogmethodiek.
- kan levensbeschouwingen en tradities beschrijven vanuit het gezichtspunt van anderen.
- is in staat ethische principes te relateren aan de eigen opleiding en (toekomstige) beroepssituatie.
- geeft merkbaar invulling aan zijn professionele handelen en samenhangende diversiteitsvraagstukken in de grote stad.
- toont merkbaar interesse voor levensbeschouwelijke en niet levensbeschouwelijke stromingen.
- toont aan in een dialooggesprek gevoelige onderwerpen te kunnen bespreken.
- Als maatstaf voor het bachelorniveau wordt de HBO standaard gebruikt. Voor deze minor is vooral '1. Gedegen theoretische basis', '3.Professioneel vakmanschap' en '4. Beroepsethiek en maatschappelijk bewustzijn' relevant.
De student is bereid en in staat opdrachten uit de minor uit te voeren. De student is nieuwsgierig naar de verschillende religies en levensbeschouwingen en is bereid om op professionele wijze wederzijdse opvattingen uit te wisselen.
Als student van de voltijdsvariant ben je naast de lesdagen ook op andere dagen beschikbaar onder andere in verband met het Dialoogproject en de studiereis.
Literatuur
Onder voorbehoud:
WERELDRELIGIES
- Schouten Henk, De vijf religies van de wereld, hun oorsprong, bronnen, leer, leefregels, stromingen en verhalen. Uitgeverij Ten Have ISBN 9789025904777 . Prijs €20,-
- Liere, Lucien van en Wagemakers, Joas (2019), Wie is er bang voor religie? Waar kennis van religie belangrijk is. Uitgeverij Parthenon. ISBN 978 90 7957 8597. Prijs €25,00
SECULARISERING
- Boutellier Hans, Het seculiere experiment. Over westerse waarden in radicale tijden. Amsterdam uitgeverij BOOM 2019. ISBN 9789462369115. Prijs €26,00
NIET-RELIGIEUZE LEVENSBESCHOUWINGEN
- Botton, Alain de (2011), Religie voor atheïsten, een heidense gebruikersgids. Amsterdam: uitgeverij Atlas. ISBN10 9045019345 / ISBN13 9789045019345. Prijs €10,50
ETHIEK
- Jensen, S. en Wijnberg R. (2011). Dus ik ben. Een zoektocht naar identiteit. Amsterdam: Uitgeverij De Bezige Bij. ISBN 9789023464549. Prijs €12,50
- Drost, J. (2015). Denken helpt. Amsterdam/Antwerpen: De Bezige Bij. ISBN: 9789023493358. Prijs: €22,99
NIEUWE SPIRITUALITEIT
- Jensen, S. (2015) Go East. Een filosoof reist door de wereld van yoga, mindfulness en spiritualiteit. Amsterdam: Ambo Anthos Uitgevers. ISBN 9789026329449 Prijs €20,00
DIALOOGPROJECT
Dialoog als burgerschapsinstrument. Een methodiekbeschrijving peer education voor tweedegraads lerarenopleidinge: november 2016 (gratis te downloaden via:
http://www.diversion.nl/site/assets/files/1644/16-013_di_bs_methodiek_vo-ulo_2016_-_digi.pdf
Rooster
Voltijdsstudenten: Iedere donderdag en vrijdag college (ochtend en middag).
Voltijdsstudenten worden voor de uitvoering opdrachten zoals het volgen van de erediensten, het uitwisselingsproject, excursies en het dialoogprVoject, ook op andere dagen verwacht. De data van deze extra dagen worden zo snel mogelijk met de studenten gedeeld.
Deeltijdstudenten: Alleen op donderdag college (ochtend en middag).
De project- en excursie-onderdelen van de minor moeten deeltijdstudenten zelfstandig op hun werkplek uitvoeren. Maatwerk voor deeltijders voor deze projecten is in overleg mogelijk.
De roostering is onder voorbehoud, je kunt er geen rechten aan ontlenen.
12 - 14 uur voor voltijd studenten 6-8 uur voor deeltijd studenten.
Toetsing
Studiedeel - Aantal EC - Toetsvormen - Toets -
- Herk.toets
Wereldreligies - 6 - tentamen, Wereldreligies en opdrachten over cultuur en actualiteiten - sem2A - sem2B
Niet-religieuze Levensbeschouwingen - 3 -
tentamen en opdracht -
- sem2A - sem2B
Ethiek - 3 - dossier Ethiek en presentatie - sem2B - sem2B
Verzuiling en Ontzuiling - 3 - tentamen en
opdracht religieuze kaart - sem2A - sem2B
Nieuwe Spiritualiteit - 3 - opdracht - sem2B - sem2B
Excursies (incl. studiereis of stageopdracht) - 3 - deelname, opdrachten en verslag (onderdeel van eindvisie) - sem2B - sem2B
Visie levensbeschouwing en religieuze diensten - 3 - visieverslag met (stage)opdrachten & reflectie - sem2B - sem2B
Project Dialoog - 6 -
eindrapportage over uitvoering project Dialoog & trainingsvaardigheden Dialoog, Uitwisseling reformatorische school (vt) of dialooggesprekken (dt) - sem2A - sem2B
Alle tentamens en opdrachten kunnen een keer herkanst worden. Voor het missen van de projecten en excursies moet een vervangende opdrachten worden gedaan.
Wanneer een student een onderdeel niet succesvol heeft afgerond in de onderwijsperiode waarin zij het onderwijs van de minor heeft gevolgd dan kan de student alsnog de minor afronden tijdens volgende onderwijsperiode(n) van de betreffende minor.
Wordt een minor niet meer aangeboden of is de inhoud van de minor herzien, dan biedt de opleiding in het daarop volgende studiejaar nog tweemaal de gelegenheid tot het afronden van de minor.
Aanvullende informatie
Vragen over de minor?
Contact Janneke Nieuwesteeg, j.nieuwesteeg@hva.nl
Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contact Lia Stip, minoren-foo@hva.nl
kosten:
Literatuur ong. 110 euro
Excursies ong. 50 euro
Meerdaagse excursie tussen 200,- en 600,- (onder voorbehoud van de bestemming)
Let op: De inschrijfperiode voor HvA-studenten is eerder dan de inschrijfperiode voor niet-HvA-studenten. Dit kan tot gevolg hebben dat de minor al vol is voor de inschrijfperiode via Kies op Maat start. De minor komt in dat geval te vervallen.
Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.