Kies op maat

Inloggen Menu

Leiderschap in Zorg en Dienstverlening (voltijd en deeltijd)

Leiderschap in zorg en dienstverlening (verder) ontwikkelen. Op basis van een te kiezen klantfrictie/klantbehoefte in de praktijk een innovatie te ontwikkelen en (deels) uitwerken met behulp van een (te verbeteren) bestaand of nieuw netwerk in de rol van netwerkregisseur.  Er wordt een advies voor verdere uitwerk aan het werkveld geboden.

Studie onderdelen:

Creatief ondernemerschap (CO), Persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit  (PL) en Netwerkregie (NR) staan centraal.

Leerdoelen

Je hebt inzicht in eigen waarden en overtuigingen en de invloed daarvan op leiden/regie pakken en leiderschap in de praktijk en hoe je je effectiviteit kunt vergroten.

Je bedenkt vanuit een klantfrictie een (out-of-the-box/innovatieve) oplossing, in samenspraak met relevante stakeholders en met een onderbouwd ondernemersplan voor de organisatie.

Je reageert proactief op (zorg)vragen uit de praktijk door een analyse te maken van bestaande of nieuwe samenwerkingsvormen/netwerken en je geeft een advies voor de verbeteringen die nodig zou zijn om die vragen beter op te lossen, of te ondersteunen.

 

Deze minor zorgt ervoor dat je:

  • je persoonlijk leiderschap en inzet op je werkplek versterken.
  • met lef samenwerking tussen partijen binnen en buiten je eigen organisatie realiseert;
  • kansrijke initiatieven ontwikkelt voor je cliënten/patiënten, voor je eigen organisatie en voor jezelf.
  • Samen leren van en met elkaar.

Ingangseisen

Studenten moeten bij hun opleiding passend werk of zelfgeregelde stage hebben.  De werk- of stageverlener  heeft toestemming geeft om op basis van een klantfrictie een innovatie te ontwikkelen en daarbij een passend netwerk te verbeteren of op te zetten, waarbij ook externe disciplines/organisaties (2) betrokken worden.

Intern en Extern:  studenten van opleidingen:  Zorg- en dienstverlening.

Voorwaarden: zie Onderwijs- en examenreglement (OER) en Uitvoeringsregeling (UR)

Literatuur

  • Brouwer, A. en Oosterbaan, J. (2020) Verpleegkundig Leiderschap werkt! Van droom naar resultaat: zo oefen je op  'eigen-wijze' invloed uit op je werkomgeving. Bowprint
  • Website: https://verpleegkundigleiderschap.online
  • Verhagen, P. (2012). Ondernemen en innoveren in zorg en welzijn. Bussum: Uitgeverij Coutinho.
  • Covey, S. (2019). De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Amsterdam: Business Contact.
  • Willems, N., Linck, R., & Kaats, E. e.a. (2018). Organiseren in en met netwerken. Alphen a/d Rijn: Vakmedianet.
  • Hart, W. & Buiting, M. (2018). Verdraaide organisaties. Alpen a/d Rijn: Vakmedianet.
  • Lenzen op Samenwerking: (digitaal in leeruitkomst aanwezig).
  • Dees, T, Opheij, W. (2019). Samenwerken van idee naar afspraak. (Aan de slag met jullie samenwerking). Management impact. Alpen a/d Rijn: Vakmedianet

Rooster

1 volle dag per week

In semester 1 op donderdagen en in semester 2 op maandagen.

Toetsing

3 Portfolio’s:  voor CO, PL en NR op basis van leeruitkomsten.

CO: Pitch, NR: netwerkpresentatie  en PL: presentatie persoonlijk statuur.

Aanvullende informatie

Het leren in en met een  peergroep van ca. 5-7 studenten is een belangrijke hulpmiddel  en onderdeel bij de studie.