Kies op maat

Inloggen Menu

Stage in het S.(B.)O.

Vind je het spannend om even uit het regulier onderwijs te stappen? Een heel andere onderwijservaring op te doen? Dan is deze keuzeminor misschien wat je zoekt!

Je loopt in deze minor twee dagen per week stage in het s.(b).o, waarbij je op zowel de werkplek als de opleiding wordt begeleid. Je kijkt daarbij naar jezelf vanuit een andere rol, dat je misschien als stagiair bent gewend. Je doet waardevolle ervaringen op, die soms niet altijd even gemakkelijk zijn.

We dagen je uit te reflecteren (competentie 7) op: Jouw eigen leerkrachtgedrag, jouw visie over leren en ontwikkeling en het gehanteerde onderwijsconcept van de s.(b.)o.- school in vergelijking tot jouw eerdere onderwijservaringen. Natuurlijk is er óók aandacht voor de kinderen die je ontmoet in jouw s.(b.o).-stage. Wat hebben zij nodig om tot succeservaringen (in het onderwijs) te komen?

We vragen van jou dat je:

  • Interpersoonlijk, pedagogisch en organisatorisch (competentie 1, 2 en 4) sterk bent.
  • Durft te kijken naar eigen leerkrachtgedrag.
  • Bereid bent om na te denken over het Nederlands onderwijssysteem en Passend Onderwijs.
  • Bereid bent om zelfsturend te leren in een professionele leergemeenschap.

De docenten in deze minor hebben affiniteit met het speciaal (basis)onderwijs. De volgende vakken zijn betrokken: Pedagogiek, Rekenen & Wiskunde, Nederlands en Drama. Je leert door middel van:

  • De stage op een s.(B.)O waarbij je een eigen stageplan opstelt.
  • Leren in een PLG: Samenwerken en Intervisie (begeleid en onbegeleid)
  • Colleges en leervoortgangsgesprekken met een docent.
  • De vrije ervaringsruimte. Dit is een ruimte (3 EC’s) waarin je jouw eigen ervaringen organiseert buiten de stage en omleiding om, maar die wel ten dienste staan van jouw professionele ontwikkeling.

 

Ingangseisen

De minor is geschikt voor 3e of 4e jaars studenten die een opleiding volgen in de educatie gericht op het basisonderwijs of de pabo en daarvan ten minste 120EC hebben behaald. Gemiddeld moeten zij voldoende staan voor de stage. 

Toetsing

Er zijn vijf opdrachten:

  • Het essay
  • Kind- en groepsportretten
  • Portfolio
  • Pecha Kucha
  • Het stagevoortgangsgesprek

Literatuur

Verplichte literatuur:

  1. Rigter & M. v Hintum, (2015), Ontwikkelingspsychopathologie.
  2. Verstegen & H.P.B Lodewijks &, (z.d.), De interactiewijzer. (welke druk je aanschaft maakt niet zoveel uit, tweedehands is een mogelijkheid)
  3. Aanbevolen (boek): Simonsen & Myers, (2015), PBS in de klas, Verbeter je klassenmanagement met praktische gedragsinterventies.
  4. Vanuit Pedagogiek, Nederlands, Rekenen-Wiskunde en Drama krijgen jullie ook digitaal diverse artikelen aangereikt naar aanleiding van de bijeenkomsten.

De verplichte literatuur is gericht op: (Passend) Onderwijs, leren en ontwikkeling, kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Ook verzamel je relevante literatuur en raadpleeg je andere bronnen om specifieke leervragen te kunnen beantwoorden.

Rooster

Volgt in het najaar van 2019.

Houd rekening met 2 dagen college en 2 dagen stage. 

Afhankelijk van het aantal aanmeldingen vinden de colleges afwisselend plaats in Amsterdam en in Alkmaar, of alleen in Amsterdam of Alkmaar.