Kies op maat

Login Menu

Visualisation & Game Development

Gedurende de minor Visualisation & Game Development werk je aan het oplossen van communicatie- en multimediaproblemen met behulp van 2d/3d visualisatie en/of gamemechanics. In de minor werk je aan de ontwikkeling van animaties, visualisaties en/of games. Je werkt aan verschillende prototypes vanaf de onderzoeksfase tot aan het testen bij de doelgroep.

Werkvormen:

Gastcolleges, workshops, consults, projecten, praktijk- en literatuuronderzoek.

Leerdoelen

Je houdt je bezig met het ontwerpen van het idee, de artistieke inhoud en vormgeving van visualisaties of games, zodat je dit ook later in je eigen praktijk op kleine schaal weet toe te passen.

Ook kun je je ontwikkelen op een expertise zoals animatie, 2D of 3D design, concept art, programmeren, storytelling en game design.

In de minor wordt gewerkt volgens methodes die veel worden gebruikt in de creatieve industrie: SCRUM en Design Thinking. Regelmatig komen er professionals langs die niet alleen gastcolleges verzorgen, maar ook advies en feedback geven op je proces en je persoonlijke ontwikkeling.

In de minor Visualisation & Game Development heb je veel zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Tegelijkertijd is het een hechte community van studenten en docenten die altijd voor elkaar klaar staan. 

De minor is geschikt voor studenten die communicatieproblemen willen oplossen met behulp van animatie, visualisatie en games. Gezamenlijk leren we veel over diverse onderwerpen zoals: 2D design, concept art, character animatie, programmeren, augmented- en virtual reality (AR/VR), storytelling, world building, prototypes, etc.

Aanvullende informatie

De voertaal is Nederlands en/of Engels (afhankelijk van de deelnemers).

Het is mogelijk om deel te nemen aan excursies en andere extra curriculaire activiteiten zoals bijvoorbeeld het bezoek aan een (internationale) congres voor multimedia developers. Deze zijn facultatief en niet verplicht. De eigen bijdrage per activiteit verschilt, maar is gemiddeld tussen de €5,- en €150,-.

Ingangseisen

Er zijn geen toelatingseisen. De minor is geschikt voor iedereen die nieuwsgierig is naar animeren, visualiseren en game design. Ervaring met tekenen, schetsen, animatie, storytelling of programmeren is mooi meegenomen maar niet noodzakelijk.

Toetsing

Individuele assessments, waarbij je je gemaakte producten en het proces wat je doorlopen hebt gebruikt als bewijsmateriaal voor het aantonen van je competenties. Competenties zijn van te voren beschreven in het POP in overleg met vakdocenten en mentor.

Literatuur

De minor kent geen verplichte literatuur- of boekenlijst. Wel verwachten we dat je de beschikking hebt over een laptop en dagelijks aanwezig bent in Leeuwarden. Je hebt de mogelijkheid te werken met software van je eigen keuze. Aan te raden is Adobe Photoshop, Pixologic Zbrush en professionele 3D-software (voor 3ds Max, Maya en Mudbox zijn studentenlicenties beschikbaar).

Rooster

Het onderwijs vindt plaats in de Visualisation & Game Development community (D2.007) en kent geen vooraf vastgesteld rooster. Wel zijn er enkele vaste bijeenkomsten en colleges, bij aanvang wordt de planning voor de periode duidelijk gecommuniceerd.

Het is een fulltime studie, dus we verwachten dat je dagelijks aanwezig bent.