Kies op maat

Login Menu

Minor onderzoekend en ontwerpend leren, talentontwikkeling bij kinderen, science

Minor onderzoekend en ontwerpend leren, talentontwikkeling bij kinderen, science

Leren door onderzoeken, ontwerpen en ontdekken

Het onderwijs past zich steeds aan de ontwikkelingen in de maatschappij aan. De laatste decennia gaat de maatschappelijke ontwikkeling steeds sneller. Door de ontwikkeling van internet kwam een hele bron aan kennis beschikbaar. En deze bron groeit nog steeds. Ook kinderen maken uitgebreid gebruik van deze informatie. Waar leiden wij dan kinderen voor op? Voor hun toekomst. Hoe deze er uit ziet weten we niet. Het is dus belangrijk dat kinderen zich ontwikkelen passend in de ontwikkelende maatschappij. We willen graag dat de kinderen van nu in de toekomst nieuwe ontwikkelingen mogelijk kunnen maken of ze kunnen begrijpen. Daar is een nieuwsgierige, onderzoekende en ondernemende houding voor nodig.

Nieuwsgierige houding

Hele jonge kinderen verbazen zich over alles in de wereld om hen heen. Deze wereld is klein, maar groot genoeg om veel nieuwe dingen te leren die belangrijk zijn. Belangrijk om later zelfstandig te kunnen zijn. In het basisonderwijs merk je dit aan de vragen die kleuters stellen. Helaas nemen de vragen van kinderen steeds meer af naarmate ze langer op school zitten.

Wij leerkrachten zijn gedreven mensen en we willen kinderen graag alles leren wat wij belangrijk vinden, maar geldt dat ook voor de kinderen zelf? Leren de kinderen op deze manier wel het meeste of maken we ze kennissponzen die wachten tot er iets wordt aangeboden. De vraag is of deze houding goed genoeg is om te kunnen functioneren in de toekomstige maatschappij. Zoals Einstein al zei: ‘Ik heb geen speciaal talent, ik ben slechts grenzeloos nieuwsgierig’.

Aan ons leerkrachten is het daarom de taak kinderen te vormen tot nieuwsgierige, onderzoekgerichte mensen. Mensen die zich verwonderen, die vragen durven stellen, en actie ondernemen om nieuwe informatie te verzamelen.

Wetenschappelijke en technische houding en vaardigheden

In de minor Onderzoekend en ontwerpend leren, talentontwikkeling bij kinderen werken we aan jouw eigen kijk op techniek, je beeldvorming op de mogelijkheden en de meerwaarde van onderzoekend en ontwerpend leren. In de minor breiden we bijvoorbeeld jouw kennis over motiverende lesopeningen, contextrijke taal- en rekenleeromgevingen, vakgeïntegreerde lessen uit. Daarnaast krijg je kennis en vaardigheden over doelgericht reflecteren met leerlingen.

Doordat je werkt met beproefde toolboxen en wetenschappelijk onderbouwde werkwijzen heb jij aan het eind van deze minor je vaardigheden om kinderen te motiveren, enthousiasmeren en nieuwsgierig te maken vergaand ontwikkeld. Je hebt gewerkt aan je eigen creativiteit en die van jouw leerlingen. Je maakt gebruik van verschillende toolboxen voor succesvolle lesopeningen en reflectiemogelijkheden.

Talentontwikkeling

Onderzoeken en ontwerpend leren biedt elke leerling de uitdaging op zijn of haar eigen niveau. Kinderen die wetenschappelijke en/of technische talenten hebben krijgen de kans deze verder te ontwikkelen. Jij leert ook de hogere orde denkvaardigheden aan te spreken en toe te passen. De overige leerlingen voeren de opdrachten op hun eigen niveau uit. Doordat ze werken aan het onderzoeken van vragen uit hun eigen belevingswereld op het oplossen van problemen die ze signaleren, motiveer je deze kinderen. Het leereffect zal daardoor groter zijn dan het maken of uitvoeren van opdrachten uit de methode.

Werkwijze

In de bijeenkomsten werken we aan de kennis en achtergronden van het onderzoekend leren. Je maakt kennis met: van praten naar zwijgen, van vertellen naar vragen en van absorberen naar construeren. Je leert welke werkvormen effectief zijn en hoe je ze moet inzetten in jouw praktijksituatie. Je maakt kennis met onderliggende vaardigheden van onderzoekend en ontwerpend leren en de wijze waarop je deze vaardigheden dmv formatief beoordelen kunt gebruiken bij de groei van jouw leerlingen.

Alle aangeleerde vaardigheden kun je in jouw praktijk inzetten. Je hebt de mogelijkheid om bijvoorbeeld onderzoek te doen naar onderzoekend en ontwerpend leren. Natuurlijk mag je ook kiezen om een product te ontwikkelen dat gebaseerd is op het onderzoekend en ontwerpend leren. Studenten van deze minor worden intensief betrokken bij het aanleren van onderzoekend en ontwerpend leren vaardigheden aan studenten van pabo 1, 2 en 3. Dat doen we doordat we promotie-/werkteams formeren die basisscholen ondersteunen bij de uitvoering van hun wetenschap- en techniekactiviteiten. Daarnaast ontwerpen, begeleiden en coördineren studenten van deze minor activiteiten van het introductieproject van pabo 1 en het project werkweek schoolomgeving van pabo 3. Op deze manier bouw je de noodzakelijke vaardigheden voor onderzoekend en ontwerpend leren op.

Werken met…

Wellicht denk je dat wetenschap en technologie alleen iets is voor excellente bovenbouw leerlingen, maar niets is minder waar. Jij krijgt in deze minor inzicht in de mogelijkheden van wetenschap en technologie van onder-, midden- en bovenbouw. Je leert hoe je deze vaardigheden kunt inzetten voor excellente leerlingen, maar ook voor minderbegaafden. Kortom jouw ontwikkeling tot leerkracht verdiept en verbreedt zich.

Rotterdamse praktijk

De vele ontwikkelingen op het gebied van Wetenschap en Technologie zijn en worden steeds duidelijker zichtbaar bij onze partnerscholen. Scholen verwachten dat studenten steeds beter aan deze manier van leren zijn aangepast. De verschillende initiatieven zoals de nieuwe leerlijnen van de Erasmusuniversiteit hebben een plek in deze minor. Je maakt er kennis mee, oefent en verkent.

Neem een duik in de wereld van het onderzoeken en ontwerpend leren. Verdiep je in de kansen en mogelijkheden voor jou en jouw (toekomstige) leerlingen

Kop boven het maaiveld

Wil jij kinderen diepgaander laten leren, effectief onderwijs verzorgen en jouw leerlingen voorbereiden op de toekomst? Wil jij jezelf goed voorbereiden op het onderwijs dat vanaf 2020 van je geëist wordt door het ministerie? Steek dan je kop boven het maaiveld uit en volg de minor onderzoekend en ontwerpend leren, talentontwikkeling bij kinderen. Deze minor is ontwikkeld door de Technische universiteit Twente, het Kenniscentrum Wetenschap & Techniek Oost, Denkenkunjeleren en speciaal op maat gemaakt door en voor Thomas More Hogeschool.

Leerdoelen

In deze minor werk je aan een nieuwsgierige houding. Je leert de verwondering van kinderen zien en je bent in staat om de verwondering van kinderen om te zetten in kindgestuurde  onderzoekjes.

Zelf ontwikkel jij je tot een coachende leerkracht die kinderen stimuleert in de zoektocht naar kennis.

Ingangseisen

Vanwege de inzet bij pabo 1 en pabo 3 projecten is er een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Om aan te sluiten bij deze minor moet je een aantal weken beschikbaar zijn ivm de projecten van pabo 1 en 3. We verwachten dat je jouw ontwikkeling aan medestudenten toont en deze met ze te bespreekt. Samenwerken is in deze minor belangrijk.

Toetsing

Toetsing van deze minor gebeurt op de volgende wijze:

Je kunt kiezen uit twee mogelijke producten. Je doet een onderzoek naar onderzoekend en ontwerpend leren of je maakt een product dat je test en verbetert.

Literatuur

In overleg met de docenten wordt literatuur aangeschaft

Rooster

Contacturen op donderdag.