Kies op maat

Inloggen Menu

The sympathy of things

Onderzoeksvragen:

De tijd waarin wij leven geeft aanleiding om vragen te stellen over de kwaliteit van onze leefomgeving. Enerzijds bestaat die omgeving uit het ‘milieu’ (de leefomgeving) waarbij klimaat, consumptie, sociale processen een rol spelen. Anderzijds omringen we ons voortdurend met dingen die iets uitdrukken over wie we willen zijn, hoe we willen leven en met wie?

Deze minor gaat over de vraag waardoor onze omgang met ‘de wereld der dingen’ wordt bepaald.

Door de wens dingen te bezitten of ze juist door te delen met anderen? Door de angst dingen te verliezen?

Door het verlangen ‘dode’ dingen tot leven te wekken en er betekenis aan te geven? Of door juist geen onderscheid te maken tussen dode en levende dingen?

Door dingen te vereren?

Door de sterke wil dingen te maken?

Wat is de rol van taal (verhalen) voor de betekenis van dingen?

Of wordt onze omgang met dingen juist bepaald door de verwondering over hoe de dingen zich onverwacht aan ons kunnen voordoen? Kunnen de dingen dat zelf bepalen? Zijn dingen politiek?

Zegt onze waardering voor de dingen – of het gebrek daaraan – misschien ook iets over hoe we als mensen met elkaar omgaan? Kun je trouwen met een kast? Kunnen dingen met elkaar communiceren? Hebben dingen rechten? Wat bedoelen we met de schoonheid der dingen? Is sympathie geen beter woord?

Deze vragen komen aan de orde tijdens de minor ‘The Sympathy of Things’.

Leerdoelen

In deze minor toont de student zijn/haar onderzoekende houding in relatie tot de betekenis van ‘dingen’ (onderzoek en presentatie).

Beschouwing vanuit persoonlijke relevantie; belevingen + intuïtie (ik en de ander) vormen daarbij de ingang en leidraad voor een toetsing van de eigen (artistieke) praktijk en de contextuele complexiteit daarvan.

De student toont een collaboratieve houding binnen het onderzoek en toont de bereidheid om zijn/haar onderzoeksresultaten te delen. Uiteindelijk komt de student tot een (beeldende) manifestatie van een oorsprong/collectie aan gedachten die geen illustratie is van het onderzoek, maar de belichaming ervan.

Ingangseisen

Doelgroep: Alle opleidingen

Rooster

Werkvormen: Werkcollege en presentaties van het onderzoek. 

Onderdelen:

  • Collegereeks met als thematiek “the sympathy of things”, 3e jaar FA, E. De Jong
  • Reflectiegesprekken Marco Juriën
  • Reflectiegesprekken docenten en gastsprekers
  • Het onderzoeken van de problematiek rond het (opnieuw) tonen van een ‘ding’ als betekenis genererend object en de context waarbinnen dit gebeurt. 

Onderwijscontacttijden: vaste contacttijden overdag (volgens rooster), 14 uren per week

Toetsing

Projectbeoordeling 15 EC

Aanvullende informatie

Locatie: Kunstacademie, Herdenkingsplein 12/Kruisherengang 12, 6211 PW, Maastricht.

De student neemt deel aan een onderzoeksproject dat zal plaatsvinden op verschillende locaties van externe partijen en waarbij verschillende facetten rond onze aanwezigheid op deze planeet en de verantwoordelijke rol - vanuit daad / handeling - als mens en maker op een diverse, uitdagende en conflicterende manier gecontexturaliseerd en belicht worden. Zowel contemplatief beschouwend (inhoudelijk mijmerend met elkaar) als empatisch en ‘hands-on’ vanuit werkplaats/materialen gedacht; in een groeiend bewustzijn over de persoonlijk/collectieve voetafdruk, (milieu) impact, duurzaamheid, behoud en concervering.

Mogelijke reiskosten voor het bezoek aan musea en andere relevante tentoonstellingen.