Innovating Business
Week 1 Introductie
Why: leerdoelen; What: onderwerpen; How: werkvormen; Ervaringen bespreken
Deel 1: Inspiration
Week 2 Market pull
Macro: duurzaamheid, milieu, sociale inclusie; Meso: empowerment, complexiteit, bureaucratie; Micro: b.v. performance, gebruiksgemak, keuzevrijheid, privacy
Week 3 Technology push:
Macro: big data, kunstmatige intelligentie; Meso: automatisering, robotisering; Micro: DNA profiling, micro-targeting, nudging
Deel 2: Ideation
Week 4 Nieuwe combinaties:
Micro: individuen, referentiekaders; Meso: technieken, markten; Macro: wetenschappen
Week 5 Nieuwe ideeen:
Effectuation of causation; Brainstorming; Co-creatie, customer feedback
Deel 3: implementation
Week 6 Financieringsvormen
De lean start-up methode: minimal viable product; Intellectueel eigendom, octrooi, merkenrecht; Search engine optimization
Week 7 Bedrijfsmodellen
Verdienmodellen; Strategische allianties, open innovatie
Week 8 Afsluiting: Shark tank pitch.
Leerdoelen
De student:
- Beschrijft en analyseert individuele, bedrijfskundige en maatschappelijke marktbehoeften die om innovatieve oplossingen vragen.
- Benoemt technologische ontwikkelingen die innovatieve toepassingen mogelijk maken.
- Ontwikkelt innovatieve oplossingen door marktbehoeften, technieken en referentiekaders op creatieve wijze te combineren.
- Kan creativiteitssessies opzetten en begeleiden.
- Kan innovatieprocessen aan de hand van verschillende methodieken (o.a. ‘design thinking’) opzetten en (bege)leiden.
- Ontwikkelt bedrijfsmodellen en verdienmodellen om een innovatie succesvol op een markt te brengen.
- Ontwikkelt een businesscase voor een innovatief bedrijf aan de hand van het Canvas model.
- Houdt een overtuigende presentatie om investeerders en relevante netwerkpartners aan het innovatieve bedrijf te verbinden.
Ingangseisen
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
Doelgroepen: alle opleidingen
Literatuur
Alle lesmateriaal is digitaal en gratis.
Rooster
Werkvormen: Hoorcolleges, werkcolleges, lees-, kijk- en maakopdrachten, individuele presentaties.
Er zijn vaste contacttijden overdag, circa 8 uur per week.
Toetsing
Presentatie, 7 x 5 minuten presentatie (5 EC, weging 50 %)
Shark tank business case, presentatie en verdediging (10 EC, weging 50 %)