Professionele gesprekstechnieken
12 verschillende trainingen: presenteren, groepsgesprekken, interviewen, conflicthantering, slechtnieuwsgesprekken, onderhandelen, dilemmacounseling, coachgesprekken, geweldloze communicatie, omgaan met klachten, teamcoaching.
Leerdoelen
Ontwikkelen van competenties, persoonlijke attitude, gespreksvaardigheden, kennis van gespreksmodellen en specifieke gesprekskwaliteiten op het gebied van mondelinge communicatie. Luistervaardigheden, zendervaardigheden en regulerende vaardigheden.
Ingangseisen
De propedeuse moet behaald zijn.
Doelgroepen: alle opleidingen.
Toetsing
Literatuurstudie en -presentatie 5 EC:
a) Literatuurstudie schriftelijke kennistoets: kennis van feiten, begrippen en cognitieve toepassingen
b) Literatuurpresentatie: Inhoudelijke diepgang, intertekstualiteit, toepassingen en presentatietechniek
Videotoets (demonstratie van vaardigheden) 5 EC:
Kwaliteit van de methodiek en vaardigheden van de student m.b.t. het gekozen gespreksmodel
Portfolio en Eindgesprek 5 EC:
Niveau van reflectie op het leerrendement en de competentieontwikkeling; bewijslast voor de groei van competenties m.b.t. mondelinge communicatie / professioneel gesprekstechnieken; kennis van dertien bestudeerde onderwerpen
Literatuur
Molen, H. van der, Hommes, M.A. & Kluitmans, F. (2016), Gespreksvoering: Basisvaardigheden en gespreksmodellen. Groningen, NoordhoffUitgevers. 4e druk
Reekers, M. & Spijkerman, R. (2017), Professionele Gespreksvoering, Amsterdam: Pearson. 2e editie
Rooster
Onderwijscontacttijd: circa 75 contacturen.
Onderwijsvorm: vaardigheidstrainingen.
Verplichte aanwezigheid i.v.m. het voortdurend trainen in de les