Kies op maat

Inloggen Menu

Event Management

In deze minor ga jij samen met je medestudenten aan de slag als (virtueel) evenementenbureau. Je gaat een evenement ontwerpen of een bestaand evenement herontwerpen, plannen en legt verantwoording af via een business case.

De minor omvat het ontwikkelen van een evenementenconcept en het plannen van een betekenisvol evenement waarin de volgende elementen aan de orde komen:

1 Design: Het creëren van een evenementconcept op strategisch niveau.

2 Marketingcommunicatie: Marketingcommunicatieplan op basis van concept.

3 Event setup:

- Bij het organiseren van een evenement moet met veel faciliteiten rekening worden gehouden. Denk aan projectmanagement, marketing(communicatie), logistiek, fysieke locatie, catering, transport, beleving, technische aspecten, beveiliging, vergunningen en verzekeringen, duurzaamheid en schoonmaakdiensten.

- Creëren van een dynamisch budget waardoor de organisator kan denken en handelen in scenario's en impact.

4 Operations:

- Transfer van ontwerp en setup naar operations.

- Proactieve houding ten opzichte van (onvoorziene) scenario's.

5 Evaluatie: Alle evenementen hebben economische en emotionele waarde. Onderzoek naar de gebruiker en/of de impact van gebeurtenissen is belangrijk. Tijdens het evenement wordt er een reality check gedaan.

Leerdoelen

De authentieke taak van deze minor is het ontwikkelen en plannen van een betekenisvol evenement rekening houdend met relevante randvoorwaarden. Na het succesvol afronden van deze minor bereikt de student de volgende leerdoelen, gebaseerd op de kerngebieden van eventmanagement.    

  1. De student kan de specifieke eigenschappen van de verschillende soorten evenementen benoemen en kent de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de MICE branche en de publieksevenementen markt en kan deze toepassen op een event design.
  2. De student is in staat om een evenement te ontwerpen, passende bij de strategische doelstellingen, de behoefte van een specifieke doelgroep en rekening houdend met trends en ontwikkelingen in de event markt.
  3. De student kan zich inleven in de opdrachtgever en diverse stakeholders.
  4. De student is in staat om een totaalbeleving en een ‘instructional journey’ (leertraject) voor de stakeholders te creëren.
  5. De student is in staat om betekenisvolle evenementen en gedenkwaardige connecties met deelnemers van een evenement te creëren.
  6. De student kan een marketingcommunicatie- en acquisitieplan maken voor een evenement.
  7. De student kan het event design vertalen naar een site plan, rekening houdend met techniek, de logistiek en het veiligheidsplan.
  8. De student selecteert, beschrijft en plant de facilitaire services die nodig zijn om tot een totaalbeleving van het evenement voor de bezoeker te komen.
  9. De student is in staat effectief en zakelijk te communiceren met externe partijen zoals leveranciers en de opdrachtgever.
  10. De student is in staat om duurzaamheid in te bedden in alle aspecten van de opzet van het evenement.
  11. De student kan de impact van een event analyseren door het opstellen van een dynamische business case (een exploitatiebegroting, break-even analyse en kan een scenario-analyse uitvoeren).
  12. De student kan de Return on Investment (ROI) berekenen (financiële en niet-financiële impact).
  13. De student maakt (indien mogelijk) real life evenementen mee. De student toont professioneel vakmanschap en gedrag in concrete live-evenementen of cases.
  14. De student is overtuigend, flexibel en in staat beslissingen te nemen rekening houdend met de actuele randvoorwaarden.
  15. De student toont doorzettingsvermogen, voert de beroepstaak uit en kan hierop reflecteren door meerdere scenario's te ontwikkelen en toe te passen.
  16. De student demonstreert sociale en communicatieve vaardigheden op het gebied van samenwerken en co-creëren in de projectgroep.
  17. De student is in staat onderzoek te doen en voegt hiermee waarde toe aan het toekomstige evenement.

Ingangseisen

Doelgroepen: alle opleidingen

Literatuur

Verplicht:

- ISBN 9789001753634 Handboek Strategische eventmarketing, L. Kruitwagen, Noordhoff Uitgevers 

- ISBN 9789081724913 Evenementenlogistiek, M. van Rijn en D. van Damme, Mb Advies & Training 

Tijdens de minor wordt extra literatuur gebruikt uit online bronnen maar ook beschikbaar in de bibliotheek van Zuyd of via http://libguides.bibliotheek.zuyd.nl/Facility-Management.

Kosten excursies (indien van toepassing) maximaal € 25,- per excursie.

Rooster

Totaal aantal contacturen: 90

Werkvormen: combinatie van OWG (OnderWijsGroep bijeenkomst)/Projectonderwijs, hoor-, werk- en gastcolleges, excursies en praktijkleren (o.a. accountgesprekken met het werkveld en escape room).

Bij gastcolleges en excursies is 100 % aanwezigheidsverplichting, bij overige activiteiten 80%. Het  onderdeel professioneel vakmanschap wordt mede beoordeeld op basis van participatie en inzet tijdens de activiteiten.

Contacttijden zijn verspreid over de hele week overdag; incidenteel in avond en weekend, afhankelijk van het project en opdrachtgever. Uitgaande van 40-uur studiebelasting per week. 

Toetsing

Eindgesprek Eventmanagement (5 EC, weging 33): Eindgesprek waarin de kennis en transfer van het gemaakte eventportfolio, de impact van een event, scenario denken en business case thinking, individueel getoetst wordt. 

Projectresultaten Eventmanagement (5 EC, weging 33): Vanuit de positie van een eventbureau schrijft de student een eventportfolio. De volgende deelproducten worden opgeleverd:

  • Event concept (30%)
  • Event productie (25%)
  • Marketingcommunicatieplan (10%)
  • Operationeel plan (10%)
  • Financial businesscase (25%)

Ieder deelproduct moet minimaal met een 5,5 beoordeeld worden.

Professioneel vakmanschap Eventmanagement (5 EC, weging 33): Inzet, houding, inbreng en mate van samenwerken spelen een belangrijke rol. Peer feedback wordt binnen de projectgroep gegeven. Daarnaast worden in het accountgesprek de gespreksvaardigheden met externe partijen getoetst. In de escape room worden kennis en soft skills getoetst.

Aanvullende informatie

Video over de minor Event Management met docenten en studenten aan het woord: https://vimeo.com/569880178/446c3845ba