Kies op maat

Inloggen Menu

Project leefstijl: hoe bewust ben jij bezig?

Deze minor biedt een dynamische leeromgeving waarin je theoretische kennis en praktische vaardigheden ontwikkelt. Groei als leefstijlcoach en persoon terwijl je een positieve impact creëert op het gebied van leefstijl.

Je verwerft basiskennis over leefstijlgerelateerde onderwerpen zoals voeding, beweging, slaap, ontspanning, excessief gedrag, mindset en gedragsverandering. Dit stelt je in staat om als leefstijlcoach een professionele rol te vervullen.

Je doorloopt het methodisch handelen van een leefstijlcoach i.o., inclusief intake, analyse, plan en begeleiding. Ook pas je basisvaardigheden van leefstijlcoaching toe bij de coachee, zoals het opbouwen van een professionele vertrouwensrelatie en het verhelderen van vragen en knelpunten.

Samen met medestudenten ontwikkel je een innovatief, maatschappelijk relevant en duurzaam product op het gebied van leefstijl, in samenwerking met stakeholders.

Je handelt autonoom om je persoonlijke en professionele ontwikkeling vorm te geven en maakt deze inzichtelijk. Je toont de vrijheid die je wordt geboden te koppelen aan verantwoordelijkheid en geeft betekenis aan de ruimte door ontplooiing, nieuwsgierigheid en creativiteit.

Uiteindelijk leer je jezelf, de mens en je leefomgeving erkennen als onderdeel van een groter geheel. We focussen op onderlinge verbanden en het integreren ervan in je denken en handelen. Je wordt bewust van en accepteert de diversiteit van je medemens en leefomgeving.

Zelf-test: past de Minor Project Leefstijl bij mij?

Hoe meer vragen je met ja kunt beantwoorden hoe beter past deze Minor bij jou

  1. Ik sta ervoor open om aan mijn leefstijl te werken tijdens de minor
  2. Ik sta open voor ideeën en adviezen van anderen en voor coaching door anderen
  3. Ik wil anderen leren coachen om hun leefstijl te verbeteren
  4. Wat mij betreft mag de nieuwe minor helemaal anders zijn dat wat ik gewend ben van de opleiding
  5. Ik wil meer leren over de samenhangen tussen leefstijl, omgevingen en duurzaamheid
  6. Ik zou graag wensen dat ik als student mijn eigen ideeën en creativiteit meer zou mogen inbrengen, ook al kost het extra tijd en moeite
  7. Ik durf mijn eigen ervaringen en mening in te brengen in een groep
  8. Ik wil bewuster met mijn eigen vitaliteit, met duurzaamheid en met mijn omgeving omgaan
  9. Ik kies bewust steeds vaker voor gezond en duurzaam: korte afstanden doe ik op de fiets of te voet en ik kies bewust welke producten ik eet en drink
  10. Vitaliteit is een complex geheel van bewegen, voeding, mindset en de leefomgeving/persoonlijke context
  11. Ik zou graag de moeite willen nemen om dagelijks vers te koken met regionale producten van het seizoen
  12. Ik maak me zorgen over de manier waarop wij met onze planeet omgaan
  13. Regelmatig een moment van stilte vind ik prettig

Hoe meer vragen je met ‘ja’ hebt beantwoord hoe beter deze minor bij jou past

Studenten kunnen informatie over de minor bekijken via de onderstaande link.

De minor Project Leefstijl is een van de projecten van het groter initiatief Vitale Limburgers: https://vitalelimburgers.nl/

Video over de minor Project Leefstijl: https://zuyd.mediasite.com/Mediasite/Play/54a9791eea674faaad9f3092fab486a81d

Leerdoelen

A. Gezond leven en gezonde gewoontes
1. De student toont aan dat hij/zij een basiskennis over leefstijl gerelateerde onderwerpen heeft die tot het domein van de leefstijlcoach horen: voeding, bewegen, slaap, ontspanning, excessief gedrag , mindset en gedragsverandering
B. Coaching
2. De student doorloopt het methodisch handelen van een leefstijlcoach i.o. (intake, analyse, plan, begeleiding)
3. De student past basis leefstijlcoaching vaardigheden toe (bij een coachee); (hierbij gaat het om het opbouwen van een professionele vertrouwensrelatie, de aandacht richten en houden op de coachee, vragen en knelpunten verhelderen, de coachee laten zien dat hij/zij zelf in staat is tot acties te komen die zijn/haar welzijn vergroot).
C. Persoonlijke attitude
4. De student (h )erkent zichzelf, de mens, en zijn leefomgeving als onderdeel van een eenheid (systeem, legt onderlinge verbanden uit en houdt er rekening mee in zijn denken en handelen.
5. De student is zich bewust van en accepteert de diversiteit van zijn medemens en leefomgeving.
6. De student handelt autonoom om zijn persoonlijke en professionele ontwikkeling vorm te geven en maakt deze inzichtelijk.
7. De student toont de aangeboden vrijheid (recht) te koppelen aan verantwoordelijkheid (plicht) en geeft betekenis aan de gegeven ruimte door ontplooiing, nieuwsgierigheid en creativiteit.
D. Samenwerking
8. De student ontwikkelt op een procesmatige wijze samen met medestudenten een innovatief, maatschappelijk relevant en duurzaam product op gebied van leefstijl in samenwerking met stakeholders.

Ingangseisen

Doelgroepen: domein Gezondheidszorg en Welzijn, Onderwijs

Studenten, die zelf open staan voor het aannemen van een gezondere leefstijl, zelf een verandering willen doorvoeren én willen leren om anderen planmatig hierin te ondersteunen kunnen het meeste uit deze minor halen. Er wordt een hoge mate van eigen verantwoordelijkheid, flexibiliteit en zelfstandigheid gevraagd.

Literatuur

Aanschaf boeken (vrijwillig): Hét handboek voor de leefstijlcoach. Karine Hoenderdos, Marjan Hulshof, Yneke Kootstra

Bijzondere kosten:

- Groentes voor de kookworkshop

- Ingrediënten voor activiteiten zoals: samen lunchen en ontbijten

- Lessen op verschillende locaties Zuyd en excursies: reiskosten in de regio

- Eventueel kosten voor het laten afdrukken en ontwikkelen van het eindwerkstuk

Rooster

Totaal aantal contacturen: 80-90

Werkvormen: (Gast-)Colleges, workshops, zelfstudie en ervaringsopdrachten, discussie- en inspiratiesessies, excursies, (coaching) bijeenkomsten, werkgroepen, onderzoeksproject.  

Contacttijden verspreid over de hele week overdag. De contacttijden zijn wekelijks op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag.

Toetsing

1. Individueel assessment: De toetsing bestaat uit verschillende onderdelen, die wekelijks bijgehouden en gepresenteerd worden door de student. De verschillende onderdelen hebben betrekking op de persoonlijke & professionele ontwikkeling. Het individueel assessment is een summatieve manier van evalueren de basis van de toetsing (8 EC, weging 50%, voldaan/niet voldaan/goed).

2. Eindwerkstuk/product/onderzoeksproject: Het verslag beschrijft zowel het proces als ook de inhoud en wordt wekelijks bijgehouden. In week 9 vindt summatieve toetsing plaats van het verslag en van de presentatie van het product. Studenten voeren in groepsverband een onderzoeksproject uit. Zij kiezen zelf het onderwerp afhankelijk van hun eigen interesse (7 EC, weging 50%, voldaan/niet voldaan/goed). 

Aanvullende informatie

Leslocatie(s): op locatie Nieuw Eyckholt, deels buitenshuis (excursies, proeftuinen), een enkele keer online.

Meewerkende opleidingen of instanties: Fysiotherapie, lectoraten ‘Voeding, Leefstijl en Bewegen’/Cluster GZ, ‘Gastronomie’, Preventiecentrum en mogelijk partners in het project Vitale (Lim)burgers, Vista college, buurtpunt Schandelen, Basisschool Arcadia, Basisschool Tarcisius.