Kies op maat

Inloggen Menu

Omgangskunde

Wil je je binnen een lerarenopleiding verdiepen in omgangskunde? Inzicht krijgen in groepsdynamische processen en hoe je hier als docent of coach een rol in kunt spelen? En in een leergroep een educatief product ontwikkelen? Kies dan voor de minor Omgangskunde!

Omgangskunde is een vak en leergebied waarin jouw persoonlijke en professionele ontwikkeling als professionele begeleider in je toekomstige werk centraal staat. Je verdiept je tijdens deze minor in de verschillende domeinen van het vakgebied Omgangskunde, zoals communicatie, gesprekstechnieken, groepsdynamica en coaching. In de toekomst kun je deze Omgangskundige kennis en vaardigheden inzetten in jouw eigen beroepspraktijk. 

Inhoud van de minor

In een interactiegroep ontwerp, ontwikkel en evalueer je (volgens de stappen van Design Based Education) een educatief product met als thema de Samenleving. In het educatieve product verwerk je de zes cultuurdimensies van Hofstede en de Omgangskundige domeinen. Je ontwikkelt een prototype dat je presenteert aan je peers en een coach of vakdocent. Op basis van de feedback stel je je prototype bij tot het uiteindelijke product dat je gaat uitvoeren bij de doelgroep. Je onderzoekt het leereffect van het product, je onderzoekt jouw eigen rol in de leergroep, je neemt deel aan de intervisiebijeenkomsten, je maakt de toets communicatie en rond deze minimaal voldoende af. Het gehele proces beschrijf je in de rapportage. 

Leerdoelen

Opzet van de minor

Periode 3
In deze periode zijn er wekelijks bijeenkomsten. Op de dinsdag wordt de vakinhoud aangeboden en is er de mogelijkheid om aan de opdrachten te werken. De vakken en vakinhoudelijke thema’s vallen onder de kennisbasis Omgangskunde (10 voor de leraar).
Aan het einde van deze periode ontwerp je gezamenlijk een prototype dat je presenteert aan de groep. Na eventuele aanpassingen, op basis van feedback, ga je in periode 4 aan de slag met de uitvoering van het product in de beroepspraktijk.

Periode 4
In deze periode staat de werkveldverdieping centraal. In deze periode ga je op de stage-/werkplek het product inzetten en het effect ervan meten.
Zo nu en dan kom je terug voor overleg en/of intervisie. De minor wordt afgesloten met een presentatie van de werkveldverdieping.

 

Ingangseisen

Afstemming met coördinator en docent van de vrije minor over de (individuele) inhoud en planning van deze minor.   

Doelgroep
Studenten die kennis willen maken met het vak Omgangskunde, (niet van de opleiding Omgangskunde zelf). De minor is voor de studenten van de verschillende lerarenopleidingen. Daarbij is het mogelijk om een deel van de minor in Suriname of Curaçao uit te voeren. 

Literatuur

De leermiddelen die we gebruiken kunnen geleend worden in de mediatheek NHL Stenden Hogeschool.

Toetsing

  • Toets Communicatie & 21 eeuwse vaardigheden (Domeinen Omgangskunde) 
  • Presentatie Educatief (groeps)product 
  • Rapportage proces Educatief (groeps)product en eigen leerproces 

De toets opdracht bestaat uit een aantal onderdelen die met elkaar in verbinding staan. In de eerste periode ga je onderzoek doen naar de Omgangskundige domeinen en de manier waarop ze op een (V)MBO behandeld worden. Het is dus belangrijk dat je snel contact legt met een onderwijsinstelling waar je deze opdracht kunt doen. De opdracht is een samenwerkingsopdracht. Dit omdat Omgangskunde over de verbinding tussen en met mensen gaat. Samenwerken is dus essentieel.  Het vak communicatie wordt afgesloten met een schriftelijke toets.