Kies op maat

Inloggen Menu

Preventief werken met jongeren

Jongeren en maatschappelijke thema's, die hun leefwereld raken zijn veel in het nieuws. Denk bijv. aan de invloed van de coronacrisis, jonge mantelzorgers of game-verslaving. Wil jij je kennis over jongeren en hun leefwereld verbreden of verdiepen? Dan is deze minor wat voor jou.

Tijdens deze minor duik je in de leefwereld van jongeren. Je ontdekt wat er speel, welke verschillende leefwerelden er zijn en waarom jongeren die nodig hebben. Welke ontwikkelingskansen en welke belemmeringen spelen er? Door in gesprek te gaan met jongeren leer je hun behoeften kennen en kun je hen begeleiden en/of coachen.

De focus van de minor ligt enerzijds op het organiseren en uitvoeren van een preventieactiviteit. Dit is een activiteit, die ondersteunend is bij het opvoeden en opgroeien van jongeren (12 jaar en ouder). Anderzijds verdiep je je pedagogische en professionele bekwaamheid in het contact leggen en communiceren met jongeren en het begeleiden c.q. coachen.

Hierbij gaat het vooral over het pedagogisch werk dat zich richt op thema’s waar ondersteuning aan de jongere en/of de (beroeps)opvoeders geboden wordt in de natuurlijke omgeving zoals gezin, school, voorschoolse voorzieningen, buurtwerk, vrije tijdsvoorzieningen et cetera.

Inhoud van de minor

Je leert de leefwerelden van jongeren kennen, door je hier in te verdiepen en door te ervaren in de praktijk wat jongeren bezig houden. Je zoekt een praktijkplek waar je ongeveer 24 uur ervaring op doet. Daarbij beweeg je je op het snijvlak van school – thuis – vrije tijd.

Vakken als Ontwikkelingspsychologie en Preventie zorgen voor een theoretische basis. In het trainingsatelier leer je contact leggen, communiceren en begeleiden van jongeren en welke belemmeringen je daar zelf in ervaart. We nodigen experts uit de wereld van jongeren uit om in een Masterclass te vertellen op welke wijze zij een bijdrage leveren aan preventie.

In lesatelier komt dit allemaal samen en inspireer je elkaar in het realiseren van de leeruitkomsten.

Leerdoelen

Opzet van de minor

Aan deze minor wordt 30 EC toegekend.

De minor heeft twee leeruitkomsten:

Leeruitkomst 1: ontwikkelen preventieplan (in duo’s)

De student ontwikkelt in samenspraak met betrokkenen een preventieplan over een maatschappelijk onderwerp in het kader van preventie voor jongeren van 12 jaar en ouder, dat aansluit op de actualiteit en wens van de organisatie in de praktijk.

Leeruitkomst 2: verdiepen eigen professionele bekwaamheid t.b.v. preventie (individueel)

De student ontwikkelt en onderzoekt zijn of haar eigen professionele bekwaamheid ten behoeve van preventie en ondersteuning van jongeren van 12 jaar en ouder, met het oog op het participeren in de samenleving. De student verantwoordt zijn of haar professioneel handelen binnen de omgeving en context van de jongere(n) en geeft het effect van zijn of haar handelen ten behoeve van preventie aan.

Begeleiding in het realiseren van de leeruitkomsten vindt plaats in een lesatelier.

Ingangseisen

Deze minor vraagt basiskennis over ontwikkelingspedagogiek en het opgroeien en opvoeden van jongeren.

Voor studenten van docentenopleiding, verpleegkunde, social work, pedagogiek, vaktherapie en pabo is deze minor interessant. Met name omdat vanuit ieders opgebouwde vakkennis en ervaring vanuit verschillende perspectieven naar thema’s in de wereld van jongeren gekeken kan worden kun je tot nieuwe inzichten komen.  Denk daarbij aan thema’s als vroegtijdig schoolverlaten, armoede, loverboys, de invloed van social media, mogelijke verslavingen, lichamelijke integriteit.  En thema’s, die zich vanuit actualiteit en praktijk aandienen.

De verdeling van de lesuren zal nog nader bekend worden gemaakt. Onderwijsactiviteiten vinden plaats op ‘vaste’ dagen. Literatuur zal bij aanvang van de minor bekend worden gemaakt. 

Toetsing

Toetsing

De leeruitkomsten worden aangetoond door de opdracht, die je op je eigen manier vormgeeft en waarbij je je keuzes verantwoord.