Kies op maat

Inloggen Menu

Vernieuwend onderwijs (VO)

Wil jij een bredere blik ontwikkelen op vernieuwend onderwijs? En wil je weten hoe jij je verhoudt tot zowel traditionele als moderne vormen van vernieuwend onderwijs? Dan is deze minor bij uitstek geschikt voor jou.

Overal in de wereld zien we diverse vernieuwende onderwijsconcepten met een vorm van gepersonaliseerd onderwijs als fundament, waarbij het individuele leerproces van de leerlingen centraal staat.  Voorbeelden hiervan zijn het Zweedse onderwijsconcept Kunskapsskolan, het Amerikaanse Big Picture Learning en het Agora onderwijs. Daarnaast zijn er traditionele ‘vernieuwingsscholen’, denk aan Maria Montessori, Peter Petersen (Jenaplan), Célestine Freinet (Freinetonderwijs), Rudolf Steiner (Vrije School-beweging) en Helen Parkhurst (Daltononderwijs).

Zouden deze vernieuwende onderwijsconcepten een antwoord kunnen zijn op de veranderingen in de samenleving, waarin de arbeidsmarkt om zelfstandige en proactieve werknemers vraagt?

Leerdoelen

Inhoud van de minor

In deze minor maak je kennis met de opkomst van vernieuwend onderwijs, vanuit historisch perspectief, het heden en de toekomst. Vragen als "Wat is goed onderwijs?", "Wat vraagt een bepaald concept van de school, het team, de docent en de leerling?", komen daarbij aan bod.

Je ervaart, onderzoekt en ontdekt op welke manier schoolorganisaties, teams en docenten inhoud geven aan deze vernieuwende concepten, zodat onder andere eigenaarschap bij leerlingen, motivatie en kritisch denken wordt gestimuleerd. Daarnaast ervaar, onderzoek en ontdek je de verschillende rollen van de docent.

Door deze minor te volgen ben je toegerust om te kunnen werken op een VO-school met een ander onderwijsconcept dan het ‘reguliere’ onderwijs. Dit doe je door gedurende de minor twee dagen ervaring op te doen in een authentieke context (VO-school). De overige dagen zullen in het teken staan van inhoudelijke workshops, trainingen en zelfstudie.

Een studiereis naar het buitenland behoort tot de mogelijkheid om een internationaal perspectief te ontwikkelen.

Opzet van de minor

Gedurende semester 6 vindt de minor plaats in een authentieke context, d.w.z. in een VO-school met een concept op vernieuwend onderwijs. Tijdens deze twee dagen werk je aan de leeruitkomsten, doe je veel onderwijservaring op coach je leerlingen en word je gecoacht. Je volgt workshops, intervisie en je krijgt training in de veranderende rol als docent. Kortom je wordt ondergedompeld in het leerconcept van de authentieke context. Je onderzoekt en ontwikkelt een perspectief op het onderwijsconcept van bijv. gepersonaliseerd leren.  Voor het ontwikkelen van een internationaal perspectief behoort een studiereis naar het buitenland, bijv. Kunskapsskolan in Zweden, tot de mogelijkheden.

Ingangseisen

Uitsluitend toegankelijk voor studenten van een tweedegraads lerarenopleiding en/of studenten met werk- stage-ervaring binnen het Onderwijs.

Toetsing

Opdracht en presentatie, peerassessment.