Kies op maat

Inloggen Menu

Burgerschap

Vraag jij je ook af wat een ‘goede’ burger is en wat burgerschap inhoudt? Wil je je hiermee bezighouden binnen het onderwijs en heb je hier ideeën over? Wil je verdieping naast je eigen vak zodat je breder inzetbaar bent binnen verschillende soorten onderwijs?
Dan is deze minor geschikt voor jou. Door deze minor te volgen word je aantoonbaar bekwaam in het burgerschapsonderwijs voor het PO, VO en MBO. Centraal in de minor Burgerschap staat de vraag op welke manier een leraar de ontwikkeling van een leerling zo kan stimuleren dat die begrijpt hoe de samenleving werkt, daar zelfbewust en kritisch deel van uitmaakt en in staat is een bijdrage te leveren aan die samenleving.

Inhoud van de minor

Burgerschap is een belangrijk thema in het onderwijs van nu. Maar wat verstaan we eigenlijk onder burgerschaps-onderwijs? De Onderwijsraad over burgerschap, een aantal trefwoorden: 

  • Sociale vorming
  • Brede cultuuroverdracht
  • Kennis van tradities en moraal
  • Vorming persoon
  • Functioneren in de samenleving
  • Dialoog aangaan
  • Standpunt bepalen 

Scholen hebben een wettelijke opdracht om in hun onderwijsaanbod aandacht te hebben voor burgerschap. Op de middelbare school dienen leerlingen kennis te maken met verschillende achtergronden en culturen van leeftijdsgenoten, teneinde een pluriforme samenleving, actief burgerschap en sociale integratie te bevorderen. Eén van de taken van het onderwijs is leerlingen of studenten op te leiden tot ‘een burger die volwaardig deelneemt aan de maatschappij’. Een concreet voorbeeld in het middelbaar onderwijs is het ontwikkelen van kritische denkvaardigheden. 

In deze minor verdiep je je in de theorie achter burgerschap, doe je onderzoek in een authentieke context, krijg je didactische handvaten aangereikt en vorm je een visie op het burgerschapsonderwijs.

Leerdoelen

Opzet van de minor
  • LUK 1 Visievorming: Je onderzoekt hoe het burgerschapsonderwijs in Nederland op PO, VO en MBO wordt vormgegeven en behandelt daarbij de verschillende perspectieven, waaronder een internationaal perspectief. Aansluitend ontwikkel je met behulp van actuele literatuur en op basis van de gastcolleges een eigen visie op burgerschapsonderwijs voor een van de hierboven genoemde schooltypen en geeft aan wat jouw visie zal betekenen voor jouw rol als docent.
  • LUK 2 Verwerken: Je geeft tijdens college een activerende en interactieve les van ongeveer 20 minuten aan medestudenten van de minor. Na afloop ben je in staat je gemaakte didactische keuzes te verantwoorden. Je maakt gebruik van bestaand materiaal of ontwikkelt zelf nieuw materiaal.
  • LUK 3 Onderzoeken en ontwerpen: Je doet een ontwerponderzoek in de authentieke context van een school ten behoeve van de ontwikkeling van burgerschapsonderwijs, waarin de kernonderdelen democratie, participatie en identiteitsvorming zijn vertegenwoordigd. Je kunt het ontwerponderzoek presenteren aan praktijkbetrokkenen.
  • LUK 4 Professionele dialoog: Je toont aan dat je vanuit eigen perspectief een professionele dialoog kunt voeren over burgerschap met collega’s/experts.

Ingangseisen

Uitsluitend toegankelijk voor studenten van een tweedegraads lerarenopleiding of Pabo en/of studenten met werk-/stage-ervaring binnen het onderwijs.

Deze minor wordt aangeboden door de opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de tweede graad in Maatschappijleer. 

 

Rooster

Periode 3:

verschillende verdiepende bijeenkomsten (3 dagen van 9:30-16:00) en op maat begeleidingsmomenten.

Periode 4:

verschillende verdiepende bijeenkomsten (2 dagen van 9:30-16:00), een professionaliseringsdag (9:30-16:00) en op maat begeleidingsmomenten.

Toetsing

Beoordeling door het behalen van de vier leeruitkomsten (opdrachten)