Kies op maat

Inloggen Menu

Wonen en Zorg

Het onderwijs in deze blokken bestaat uit onderwijseenheden, die gericht zijn op wonen en zorg. Het eerste blok gaat over wonen (huurrecht, bemiddelingsgesprek, wijkanalyse/wijkaanpak) en het tweede blok gaat over zorg (Wmo en huiselijk geweld) Daarnaast wordt in beide blokken een plan van aanpak en een onderzoeksrapportage m.b.t. een onderwerp wonen en/of zorg gemaakt.

Leerdoelen

Wijkaanpak/wijkanalyse: (5EC)

·       De student kan een volledige en diepgaande analyse uitvoeren van het toegewezen thema op basis van relevante en betrouwbare sociaalwetenschappelijke theorieën en gegevens uit de praktijk.
·       De student kan oplossingsrichtingen beschrijven in een wijkaanpak ter verbetering van de situatie. De oplossingsrichtingen voldoen zo veel mogelijk aan de volgende criteria:
·       onderbouwd,
·       concreet,
·       haalbaar,
·       vernieuwend
·       gericht op samenwerking en het verbinden van bewoners(groepen),
·       houden rekening met de diversiteit onder bewoners (problemen, behoeften, kansen, achtergrond)
·       gericht op samenwerking tussen betrokken organisaties.
·       De student kan middels de wijkaanpak de woningcorporatie en gemeente adviseren over de best passende handelswijze binnen de mogelijkheden van wet- en regelgeving, beleid. In dit advies wordt aantoonbaar zoveel mogelijk tegemoet gekomen aan de criteria zoals genoemd in leerdoel 2.
·       De student kan een volledige en diepgaande analyse uitvoeren van de wijk en de bijbehorende bewonersgroepen op basis van relevante en betrouwbare sociaal-wetenschappelijke theorieën en  gegevens uit de praktijk.

Conflictgesprekken (juridische analyse huurrecht en bemiddelingsgesprek): (5EC)

·       De student is in staat om een steekhoudende juridische analyse te maken met betrekking tot het volkshuisvestingsrecht.
·       De student is in staat om een conflictsituatie te hanteren.
·       De student is in staat om rekening te houden met de belangen van alle partijen die betrokken zijn bij de conflictsituatie.

Portfolio WMO: (5EC)

·       De student is in staat om zelfstandig een keukentafelgesprek te houden.
·       De student kan aan de hand van het gevoerde keukentafelgesprek kritisch zijn op de eigen rol en de rol van een ander. Daarbij kan de student vanuit zijn rol (Wmo-consulent, mantelzorger of cliënt) op een professionele wijze de beleefde (ervaren) interactie mondeling toelichten.
·       De student kan aan de hand van het gevoerde keukentafelgesprek een correcte keuze maken tussen een indicatiebesluit en/of doorverwijzing.
·       De student kan aan de hand van het gevoerde keukentafelgesprek een compleet, nauwkeurig en passend indicatiebesluit of doorverwijzing beschrijven.
·       De student is in staat om nauwkeurig een besluit en/of doorverwijzing in begrijpelijke taal voor de cliënt te formuleren.

Portfolio huiselijk geweld: (5EC)

·       De student is in staat om de opgedane kennis over eigen organisatie en de samenwerkingspartners  in te zetten voor de oplossing van de casus.
·       De student is in staat om vanuit de eigen organisatie en in samenwerking met de samenwerkingspartners te komen tot een veiligheidsplan.
·       De student is in staat om efficiënt te vergaderen.
·       De student is in staat om zodanig te reflecteren op eigen rol, het veiligheidsplan en de gevolgen voor de cliënt waardoor actiepunten kunnen worden benoemd ter verbetering van eigen handelen.
·       De student is in staat om verbanden te leggen tussen de aanpak van huiselijk geweld door hun eigen organisatie en de visie op publieke dienstverlening.

Onderzoek wonen en zorg: (10EC)

·       De student is in staat om het praktijkprobleem in een sociaaljuridische en beroepsmatige context te plaatsen.
·       De student is in staat om op basis van een beschrijving van het praktijkprobleem een hoofdvraag en doelstelling voor een praktijkgericht onderzoek te formuleren.
·       De student is in staat om een plan van aanpak op te leveren waarin de verschillende onderdelen (in de vorm van hoofdstukken) op een logische en gestructureerde manier met elkaar samenhangen.
·       De student is in staat om de juiste keuzes te maken ten aanzien van de onderzoeksopzet en deze keuzes te verantwoorden.
·       De student is in staat om te reflecteren op de ondernomen leeractiviteiten in de voorbereidende fase.
·       De student is in staat om op een gestructureerde wijze relevante onderzoeksgegevens te verzamelen.
·       De student is in staat om een valide, adequate en volledige analyse van de onderzoekgegevens uit te voeren.
·       De student is in staat om een onderzoeksrapport te schrijven waarin de resultaten en conclusies op een overzichtelijke wijze worden gepresenteerd.
·       De student is in staat om een onderbouwd advies uit te brengen op basis van de belangrijkste conclusies.
·       De student is in staat om te reflecteren op de ondernomen leeractiviteiten in de uitvoerende- en rapportagefase.

Ingangseisen

Het onderwijs betreffende wonen en zorg wordt in jaar 3 aangeboden. Dat betekent dat de casuïstiek gemiddeld tot hoog complex is en dat er gemiddeld tot hoge zelfstandigheid van de student verwacht wordt. Student moet dus minimaal de propedeutische fase hebben afgerond en klaar zijn om onderwijs in jaar 3 te gaan volgen.

Literatuur

Zie studystore Inholland.

Rooster

Rooster en locatie: Rooster is digitaal te benaderen. In principe wordt er op de dagen dinsdag tot en met vrijdag lesgegeven. De locatie is Rotterdam of Den Haag.

Toetsing

Toetsing: Andere wijze toetsen

Aanvullende informatie

Er wordt gewerkt met hoor- en werkcolleges, vaardighedentrainingen en responsiecolleges. Opdrachten worden gemaakt in groepjes studenten. Er zijn een beperkt aantal contacturen (ongeveer 10 lesuren per week). Studenten worden verondersteld in de overige uren met elkaar samen te werken aan de opdrachten. Binnen Sociaal Juridische Dienstverlening wordt gebruikgemaakt van de Juridische Leidraad.