Kies op maat

Inloggen Menu

Maatschappij en Veiligheid

Het programma Maatschappij & Veiligheid bestaat uit 4 verschillende beroepsproducten (let op, maatschappelijke onrust is verdeeld in 2 onderdelen) + het product voor Persoonlijk Professioneel Leiderschap.

 

Sociaal veilig ontwerpen (groepsopdracht)

Studenten brengen een veiligheidsprobleem in kaart en ontwikkelen, samen met (externe) experts en stakeholders een creatieve en haalbare oplossing. De effectiviteit van deze oplossing testen ze door middel van een experiment. 

Dit leidt uiteindelijk tot een eindrapport en videopitch (AWT) waarin ze de bevindingen van hun onderzoek rapporteren en een advies formuleren voor een aanpak van het veiligheidsprobleem. 

De studenten ontwikkelen een interventie in opdracht van opdrachtgevers (o.a. gemeente Rotterdam). Dit zijn echte casussen. Als bonus kunnen studenten met hun interventie meedoen aan de Student Safety Award.

Studenten die het individuele gedeelte met een goed resultaat afronden worden vrijgesteld voor het theorie-examen Registered CPTED Expert (RCE).

 

Maatschappelijke onrust 1 & 2 (individueel & groepsopdracht)

Overheden, bedrijven, maar ook individuele burgers worden geraakt door (bestuurlijke) crisis én de maatschappelijke onrust die daaruit voortvloeit. In de complexer wordende samenleving geven burgers (maar ook werknemers) steeds vaker uiting aan hun onrust en ongenoegen, soms op een manier die tot veiligheidsrisico’s leidt. Overheden en bedrijven worstelen met deze veranderende dynamiek en zijn vooral op zoek naar nieuwe tools voor gedragsbeïnvloeding en communicatie

Dit is hét hot topic van het moment. Er is iets aan het schuiven in de samenleving: wat vinden we nog “normaal”, hoe geven we uiting aan ongenoegen, naar wie wenden we ons voor leiderschap, als we denken dat de overheid ons die niet meer biedt? Hier ligt een kans om echt te pionieren op een onderwerp dat veel sectoren bezig houdt en een klein stukje van deze hele complexe puzzel in te vullen. Daarnaast heb je zowel ruimte voor het abstractere analysewerk, als voor de integrale, praktische toepassing daarvan.

 

In twee opeenvolgende modules kruipt de student in de huid van een onderzoeksbureau. Aan de hand van recente (bestuurlijke) crises onderzoekt de student hoe en waarom maatschappelijke onrust onder burgers ontstaat. Daarnaast gaan studenten aan de slag met het ontwikkelen van concrete interventies om maatschappelijke onrust te voorkomen of bedwingen. 

In module 1 wordt  een individueel onderzoekrapport op geleverd over een crisis naar keuze. Hierin wordt de ontstane maatschappelijke onrust geanalyseerd. In module 2 gaan de studenten in een groep aan de slag om concreet handelingsperspectief te ontwerpen. Dit presenteren ze  aan de opdrachtgever in de vorm van een moodboard en mondelinge presentatie.

 

Informatiesamenleving en -veiligheid (groepsopdracht)
De hedendaagse samenleving wordt door velen gekarakteriseerd als een informatiesamenleving. De industriële samenleving die zo kenmerkend was voor de 19de en eerste helft van de 20ste eeuw is, door een samenspel van technologische, economische en culturele veranderingen overgegaan in een samenleving waarin informatie en informatieverspreiding centraal staan.  

Organisaties die via digitale systemen met burgers en anderen communiceren speelt een belangrijke rol binnen de informatiesamenleving. Het uitvallen van deze informatiesystemen kan zelfs tot de maatschappelijke ontwrichting leiden.  

Voor dit beroepsproduct identificeer jij als student de risico's die van toepassing zijn op verregaande digitalisering van organisaties door uitbesteding via de derde partijen en adviseer je over de te nemen maatregelen met als doel deze risico’s beter te beheersen. Dat ga je doen bij een externe opdrachtgever. Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het vinden van een opdrachtgever. Het docententeam zal, indien nodig, de nodige lijntjes uitzetten om studenten te ondersteunen in de zoektocht.   

 

Persoonlijk Professioneel Leiderschap (PPL) (individueel)

Het Basisboek Integrale Veiligheid zegt over de competentie Reflectief Vermogen dat lering trekken uit reflectie kan leiden tot onmiddellijk inzicht. Dit draagt bij aan ontwikkeling op de langere termijn. Hierover zegt het boek dat Reflectie voor IVK’ers cruciaal is, omdat het veiligheidswerk  een grote verantwoordelijkheid met zich meebrengt en soms forse impact heeft.

 

Iedereen kan zijn eigen interpratie hebben over Leiderschap, maar wat wij bedoelen met leiderschap is iemand die zelf verantwoordelijkheid kan nemen en eigenaar is voor diens persoonlijke ontwikkeling. Een leider kijkt naar hun beroepsprofiel en stelt zichzelf de vragen: "Wat moet een een IVK’er weten, maar vooral kunnen? En over welk beroepshouding moet een IVK'er beschikken, waarmee die aantoont startbekwaam te zijn?"

 

In PPL worden onderwerpen als groepsdynamica, trends en waarden en persoonlijke doelen besproken. Qua toets ben je helemaal vrij hoe je de leerdoelen gaat aantonen. Dat mag in de vorm van een portfolio/verslag. Het mag ook in de vorm van een presentatie. Je mag een vorm kiezen waarin je jezelf uitdaagt (bijv. kiezen voor een presentatie, omdat je daar nog wat te ontwikkelen hebt) of juist een vorm kiezen waarin je in je kracht staat (bijv. kiezen voor een presentatie, omdat je mondelinge vaardigheden sterker zijn dan je schriftelijke vaardigheden). (Eenzelfde afweging kun je maken voor een schriftelijke toetsvorm.) Je kunt ook een filmpje uploaden. Alles kan, mits de criteria van het beroepsproduct duidelijk aan bod komen. Om je keuze wel een beetje te beperken kun je kiezen uit de volgende opties: verslag, presentatie, podcast, vlog, blog of film.

Leerdoelen

Sociaal Veilig Ontwerpen

De student

  • voert literatuuronderzoek uit naar de problematiek en de relatie met Veilig Ontwerp en Beheer (VOB). 
  • stelt hoofd- en deelvragen op, vertaalt deze naar een valide onderzoeksinstrument en voert het onderzoek vakkundig, betrouwbaar en controleerbaar uit. 
  • analyseert vanuit verschillende invalshoeken vakkundig, betrouwbaar en controleerbaar de resultaten van het onderzoek en vertaalt de bevindingen in een onderbouwde conclusie waarin de sterke en zwakke punten van de huidige situatie worden beschreven. 
  • stelt op basis van de probleemanalyse een Programma van Eisen op waarin de problematiek kort wordt samengevat en de criteria en randvoorwaarden van de te ontwikkelen veiligheidsinterventie worden beschreven.  
  • formuleert één of meerdere globale ontwerpoplossingen die in samenspraak met externe deskundigen en betrokkenen – in meerdere ontwerpstappen – worden uitgewerkt tot een concrete veiligheidsinterventie.  
  • toetst de effectiviteit van de veiligheidsinterventie met behulp van een valide quasi-experimenteel design en stelt een eindadvies op waarin de uiteindelijke veiligheidsinterventie en implementatie worden beschreven en gespiegeld aan het Programma van Eisen. 
  • stelt een eindrapportage op met daarin een verslag van de uitgevoerde ontwerpstappen en een korte videoclip (5-10 minuten) waarin de haalbaarheid en effectiviteit van de ontwerpoplossing overtuigend worden onderbouwd. 

 

Maatschappelijke Onrust 1
De student:

  • verzamelt en selecteert systematisch en gestructureerd informatie uit diverse bronnen. Weet deze bronnen op hun betrouwbaarheid en waarde te schatten.
  • brengt het probleem in kaart aan de hand van een geaccepteerd analyse-instrument (dat door de student zelfstandig en overwogen is gekozen.
  • Legt verbanden en relaties tussen oorzaken en gevolgen van complex probleem.
  • identificeert de belangrijkste stakeholders/ doelgroepen rondom het probleem en beschrijft op onderbouwde wijze welke effecten het probleem op deze stakeholders heeft en welke (re)acties dit bij hen teweegbrengt of oproept 
  • trekt voorlopige conclusies en formuleert (vernieuwende) oplossingsrichtingen en benoemt de rol (initiëren, faciliteren en sturen) van verschillende actoren die daarin een rol spelen. 

 

Maatschappelijke Onrust 2

De student

  • vertaalt de resultaten van de analyse naar heldere (realistische) ontwerpcriteria
  • maakt een afweging van verschillende ontwerpalternatieven en komt vervolgens tot een onderbouwde keuze. 
  • creëert binnen de relevante organisatie(s) en doelgroepen commitment voor het gekozen ontwerpalternatief  
  • plaatst veiligheidsvraagstukken op de beleidsagenda en adviseert over prioritering. 
  • benoemt veiligheidsvraagstukken en is in staat onderbouwde voorspellingen te doen over te verwachte ontwikkelingen in de (nabije) toekomst

 

Informatiesamenleving en -veiligheid

De student

  • laat zien systematisch informatie uit diverse bronnen te kunnen verzamelen en structuren en weet deze bronnen op hun betrouwbaarheid en waarde in te schatten.
  • is in staat het probleem systematisch te analyseren aan de hand van een geaccepteerd analyse- instrument.
  • is in staat de maatschappelijke effecten van informatiesamenleving op een zelfstandige en weloverwogen wijze in te schatten.
  • is in staat de risico’s te onderbouwen en over vernieuwende oplossingsrichtingen adviseren.
  • laat op overtuigende wijze zien hoe hij/zij de gestelde doelstellingen realiseert.

 

Persoonlijk Professioneel Leiderschap (PPL)

De student:

  • laat zien welke inzichten hij/ zij heeft over zichzelf en hoe dit zich verhoudt tot wie de student wil zijn als professional.
  • verbindt inzichten van de koppeling tussen eigen proces en het beroep aan acties en een tijdspad
  • koppelt diens traject aan het maatschappelijk belang en maatschappelijke ontwikkelingen, waarbij de student benoemt hoe hij/ zij zich hiertoe verhoudt of wil gaan verhouden
  • geeft aan welke ervaringen en waardes hem/ haar hebben gevormd en hoe dit zich verhoudt tot professional en diens persoonlijke ontwikkeling.

Ingangseisen

Deze module is geschikt voor studenten die hun propedeuse hebben behaald en tenminste 45 EC uit jaar 2.

Literatuur

Eventuele vereiste of gewenste literatuur wordt bekend gemaakt aan het begin van de module.

Rooster

 

Je volgt de lessen bij de Hogeschool Inholland-vestiging aan de Posthumalaan 90 in Rotterdam, bij het domein Business, Finance and Law.

Actieve deelname kan deel uit maken van de beoordeling.
Verplichte contacturen: vanwege groepswerk geldt voor de samenwerkingsmomenten aanwezigheidsplicht.

Toetsing

Andere wijze toets

Aanvullende informatie

Opmerkingen:
Bij onvoldoende aanmeldingen (intern & extern) gaat de module niet door.

Er is ruimte voor 6 studenten