Kies op maat

Inloggen Menu

Openbare Orde & Veiligheid

Het programma van de beleidsmedewerker Openbare Orde & Veiligheid bestaat uit 3 verschillende beroepsproducten + het product voor Persoonlijk Professioneel Leiderschap.

 

Urban Transformation and Public Safety (groepsopdracht en individueel)

In het beroepsproduct Urban Transformation and Public Safety stap je in de schoenen van de beleidsmedewerker Openbare Orde & Veiligheid. Je bent als veiligheidskundige verantwoordelijk voor het coördineren en uitvoeren van een stedelijke herstructureringsopgave in de Rotterdamse Rijnhaven. Hierbij onderzoek je de relatie tussen stedelijke bebouwing, de functie van de publieke ruimte en veiligheid(beleving).

Het uitvoeren van de herstructureringsopgave gebeurt in verschillende stappen en kent een doorlooptijd van totaal 20 weken (2 onderwijsperioden). Bij de opgave maak je gebruik van de methodiek van de Veiligheidseffectrapportage (VER) zoals die is uiteengezet in het Stappenplan VER. Als eindproduct formuleer je een ontwerpadvies. In dit advies ga je in op de voorgestelde plannen voor stedenbouwkundige herstructurering en bespreek je de kansen, bedreigingen en oplossingen voor de sociale veiligheid en leefbaarheid in de door jou bestudeerde projectlocatie. Vervolgens werk je de oplossingsrichting uit tot een set van maatregelen

 

Goed om te weten:

UTPS is een Blended Intensive Program (BIP) met in het eerste deel van het programma een multidisciplinaire samenwerking met buitenlandse studenten. Je werkt in een projectteam van veiligheidskundigen, maar werkt ook samen met  stedenbouwkundigen, criminologen en andere relevante professionals in Europa.

Je ontmoet elkaar gedurende de course meermaals online, maar ook fysiek: onderdeel van deze samenwerking is een (verplichte) buitenlandse studiereis naar Portugal (één week) in oktober 2024. Vergoeding wordt (deels) geregeld via een Erasmus+ beurs.

 

Besluitvorming in de aanpak van lokaal veiligheidsbeleid (groepsopdracht)

Nederlandse gemeenten zijn bij het bestrijden van extremisme en radicalisering - als onderdeel van de landelijke aanpak terrorismebestrijding - verantwoordelijk voor de coördinatie van de lokale aanpak van radicalisering en extremisme. In dit kader neemt de gemeente aan de zogenaamde casusoverleggen radicalisering in het Zorg- en Veiligheidshuis. In deze overleggen wordt met verschillende partners uit de zorg- en veiligheidsketen gesproken over specifieke en complexe casuïstiek die zich voordoet in de stad en regio.

In het Zorg- en Veiligheidshuis werken partners nauw samen op verschillende complexe thema’s, die vragen om een multidisciplinaire aanpak. Denk hier bijvoorbeeld aan high impact crimes, jonge veelplegers, ernstig huiselijk geweld of radicalisering en extremisme. Samen met relevante betrokken partijen wordt besproken welke dreigingen/ risico’s er van een casus uitgaat en of er een pakket van preventieve, repressieve of curatieve maatregelen ten aanzien van casus ingezet moet worden, en zo ja: welke.

In deze module leer je meer over het thema radicalisering (theorie, verschijningsvormen), de lokale aanpak daarvan (beleidsinhoud en juridische inbedding/wettelijke kaders) en over de vaak complexe integrale samenwerking tussen relevante partijen die een rol spelen in het formuleren van beleid en interventies. Je leert doorgronden hoe de multidisciplinaire samenwerking vorm krijgt in het Zorg- en Veiligheidshuis en op welke manieren je invloed kunt uitoefenen op de besluitvorming tussen betrokken ketenpartners.

Belangrijke vaardigheden die je oefent zijn interviewen, analyseren, onderhandelen en adviseren. Daarnaast ontwikkel je meer politiek-bestuurlijke sensitiviteit. Een simulatie van een multidisciplinair casusoverleg in het Zorg- en Veiligheidhuis is onderdeel van het onderwijsprogramma, evenals gastcolleges van een zorg- en veiligheidshuis in de regio.

 

Veiligheid in Internationaal Perspectief (groepsopdracht en individueel) 

In deze module leer je een witboek te schrijven. Je doet dit door een internationaal veiligheidsprobleem te selecteren en een advies te geven aan de Minister-President om dit probleem te voorkomen of op te lossen. Voor het schrijven van het witboek vorm je groepen van maximaal vier personen. Als groep schrijf je vier deelopdrachten en één groepsverklaring. Op basis van de deelopdrachten maak je vervolgens individueel de eindopdracht.

De eindopdracht bestaat uit een individueel geschreven witboek gericht aan de Minister-President. Het witboek beschrijft het probleem, hoe dit zich zou kunnen ontwikkelen, en wat de Minister-President daaraan kan doen. Het witboek dient de Minister-President te overtuigen om over te gaan tot actie.

Het onderwerp dient te worden benaderd vanuit internationaal perspectief en suggesties voor  onderwerpen zijn:

  • Desinformatie uit Rusland
  • Spionage uit Rusland of China (kies één)
  • Cyberaanvallen uit China of Iran (kies één)
  • Oorlog tussen China en Taiwan
  • Escalatie van de oorlog in Oekraïne
  • Gewapend conflict met Noord Korea

In overleg met de docent kan ook zelf een onderwerp worden bepaald.

 

Persoonlijk Professioneel Leiderschap (PPL) (individueel)

Het Basisboek Integrale Veiligheid zegt over de competentie Reflectief Vermogen dat lering trekken uit reflectie kan leiden tot onmiddellijk inzicht. Dit draagt bij aan ontwikkeling op de langere termijn. Hierover zegt het boek dat Reflectie voor IVK’ers cruciaal is, omdat het veiligheidswerk  een grote verantwoordelijkheid met zich meebrengt en soms forse impact heeft.

Iedereen kan zijn eigen interpratie hebben over Leiderschap, maar wat wij bedoelen met leiderschap is iemand die zelf verantwoordelijkheid kan nemen en eigenaar is voor diens persoonlijke ontwikkeling. Een leider kijkt naar hun beroepsprofiel en stelt zichzelf de vragen: "Wat moet een een IVK’er weten, maar vooral kunnen? En over welk beroepshouding moet een IVK'er beschikken, waarmee die aantoont startbekwaam te zijn?"

In PPL worden onderwerpen als groepsdynamica, trends en waarden en persoonlijke doelen besproken. Qua toets ben je helemaal vrij hoe je de leerdoelen gaat aantonen. Dat mag in de vorm van een portfolio/verslag. Het mag ook in de vorm van een presentatie. Je mag een vorm kiezen waarin je jezelf uitdaagt (bijv. kiezen voor een presentatie, omdat je daar nog wat te ontwikkelen hebt) of juist een vorm kiezen waarin je in je kracht staat (bijv. kiezen voor een presentatie, omdat je mondelinge vaardigheden sterker zijn dan je schriftelijke vaardigheden). (Eenzelfde afweging kun je maken voor een schriftelijke toetsvorm.) Je kunt ook een filmpje uploaden. Alles kan, mits de criteria van het beroepsproduct duidelijk aan bod komen. Om je keuze wel een beetje te beperken kun je kiezen uit de volgende opties: verslag, presentatie, podcast, vlog, blog of film.

Leerdoelen

Urban Transformation and Public Safety

De student:

  • Brengt het probleem in kaart aan de hand van een geaccepteerd analyse-instrument dat door de student zelfstandig en overwogen is gekozen
  • Verzamelt en selecteert systematisch en gestructureerd informatie uit diverse bronnen
  • Trekt voorlopige conclusies en formuleert (vernieuwende) oplossingsrichtingen en benoemt de rol (initiëren, faciliteren en sturen) van verschillende actoren die daarin een rol spelen.
  • Vertaalt de resultaten van de analyse naar heldere ontwerpcriteria
  • Maakt een afweging van verschillende ontwerpalternatieven en komt vervolgens tot een onderbouwde keuze
  • Werkt in een multidisciplinaire en multiculturele omgeving samen aan veiligheid en weet de betrokkenen te ondersteunen bij het realiseren van de gemeenschappelijke doelstellingen
  • Kan gestructureerd terugblikken en nadenken over het eigen professionele handelen en daaruit lering trekken                                                                     

Besluitvorming in de aanpak van lokaal veiligheidsbeleid

De student:

  • is bekend met de belangrijkste theorieën en begrippen over het fenomeen radicalisering
  • is in staat een veiligheidsprobleem op betrouwbare en valide wijze in kaart te brengen binnen de context van de lokale aanpak.
  • is bekend met de (beleids)kaders van de Nationale Contra Terrorisme Strategie en de daaruit afgeleide brede benadering en lokale aanpak
  • is bekend met de coördinerende rol die de gemeente en het Zorg- en Veiligheidshuis in de lokale aanpak innemen
  • kent de rol, taken en normatieve beleidspercepties van de eigen actor in het casusoverleg
  • kent de rol en taken van de andere relevante zorg- en veiligheidspartners in het casusoverleg en doorziet (tegenstrijdige) organisatiebelangen
  • is in staat het eigen standpunt en positie in een multidisciplinair overleg voor het voetlicht te brengen en te verdedigen
  • is in staat om op basis van de input van de partners in het casusoverleg voorlopige conclusies te trekken en (vernieuwende) oplossingsrichtingen te formuleren
  • is in staat concrete suggesties te doen voor mogelijke vervolgacties die aansluiten bij de eigen taken en bevoegdheden en/of de taken van aanwezige gesprekspartners
  • is in staat om onderbouwd te reflecteren op de uitkomst en het verloop van het overleg op basis van de aangereikte theorie en eigen onderzoek

Veiligheid in Internationaal Perspectief

De student:

  • Kan systematisch en gestructureerd informatie uit diverse bronnen verzamelen en selecteren
  • toont aan hoe hij/ zij een complex probleem in een internationale context heeft geanalyseerd.
  • kan de belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van een toekomstige crisis in kaart brengen en scenario’s opstellen
  • laat zien hoe hij/zij verbanden en relaties legt tussen de oorzaken en gevolgen van complex probleem in beleid van actoren
  • kan de bevindingen in een onderbouwde conclusie vertalen waarin hij de sterke en zwakke punten van de huidige situatie beschrijft.
  • kan op overtuigende wijze adviseren en verantwoorden waarom het beroepsproduct bijdraagt aan de verbetering van het huidig beleid.

Persoonlijk Professioneel Leiderschap (PPL)

De student:

  • laat zien welke inzichten hij/ zij heeft over zichzelf en hoe dit zich verhoudt tot wie de student wil zijn als professional.
  • verbindt inzichten van de koppeling tussen eigen proces en het beroep aan acties en een tijdspad
  • koppelt diens traject aan het maatschappelijk belang en maatschappelijke ontwikkelingen, waarbij de student benoemt hoe hij/ zij zich hiertoe verhoudt of wil gaan verhouden.
  • geeft aan welke ervaringen en waardes hem/ haar hebben gevormd en hoe dit zich verhoudt tot professional en diens persoonlijke ontwikkeling.

Ingangseisen

Deze module is geschikt voor studenten die hun propedeuse hebben behaald en tenminste 45 EC uit jaar 2.

Literatuur

Eventuele vereiste of gewenste literatuur wordt bekend gemaakt aan het begin van de module.

Rooster

 

Je volgt de lessen bij de Hogeschool Inholland-vestiging aan de Posthumalaan 90 in Rotterdam, bij het domein Business, Finance and Law.

Verplichte contacturen: vanwege groepswerk geldt voor de samenwerkingsmomenten aanwezigheidsplicht

Actieve deelname kan deel uit maken van de beoordeling.

Toetsing

Andere wijze toets

Aanvullende informatie

Opmerkingen:

Bij onvoldoende aanmeldingen (intern & extern) gaat de module niet door.

Er is ruimte voor 6 studenten