Kies op maat

Inloggen Menu

Sociale Pedagogiek: opgroeien en opvoeden in een inclusieve samenleving

Ben je geïnteresseerd in maatschappelijke opvoedingsvraagstukken en hoe deze in de samenleving voorkomen? Welke invloed heeft de maatschappij op kansen voor de jeugd? Hoe zit dat buiten Nederland? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat iedereen gehoord wordt, juist voor de mensen die dagelijks meer uitdagingen ervaren in onze maatschappij vanwege sociaal-culturele achtergrond? Welke rol speelt privilege hierin? Hoe kan je hier als toekomstig professional mee omgaan?

Doel van de minor 
Binnen de minor Sociale Pedagogiek leer je een brede pedagogische en intersectionele blik te ontwikkelen met oog op maatschappelijke opvoedingsvraagstukken. Je gaat maatschappelijke kwesties in breder perspectief zetten, waarbij je over de grenzen van Nederland kijkt. We behandelen onderwerpen en thema’s als kansenongelijkheid, racisme en discriminatie, migratie en vluchtelingen, kritische pedagogiek, kinderrechten (in tijden van oorlog), (social) media, community-based werken, antiracistisch opvoeden, intercultureel ouderschap, gentrificatie en grootstedelijke ontwikkelingen, (jeugd)criminaliteit, gender en seksualiteit. Je leert cultuursensitief werken in de breedste zin van het woord! 

De inhoud komt uit verschillende disciplines, zoals de psychologie, sociologie, geschiedenis, humanistiek en antropologie, maar de basis is pedagogiek. Ook kijken we hier naar de rol van beleid, om zo een volledig maatschappelijke blik te ontwikkelen en te begrijpen hoe mensen in de maatschappij bewegen.  

Aan het eind van deze minor heb je jezelf ontwikkeld tot sociaal- pedagoog met een kritische blik op opvoeden en opgroeien. In het werkveld weet jij als geen ander cultuursensitief om te gaan met diverse doelgroepen en kun jij ook met een niet-Westerse blik naar verschillende opvoedvraagstukken kijken. Dit maakt dat je diversiteitssensitief werken in de vingers hebt. Een stevige basis om het werkveld mee in te gaan! Daarnaast heb je binnen de minor een community van sociaal-pedagogen opgebouwd en heb je ook de tools om zelf communitybuilding uit te voeren in de praktijk.  

​Invulling van de minor 
Ervaringsleren staat centraal, dus naast actieve (hoor)colleges en inhoudelijke werkgroepen participeer je ook aan actieve werkvormen (museabezoeken, filmfestival, de wijk in, diverse gastsprekers en workshops). Binnen deze minor werk je aan het vormen van een community. Hierbij worden veel onderdelen in internationaal perspectief geplaatst en je leert over de grenzen van Nederland te kijken. Een stroming die hierbij past is de kritische pedagogiek, waarbij je leert kijken naar pedagogische kwesties vanuit radicale gelijkwaardigheid en democratische processen. ​ 

De focus van de minor is breed: je leert hierdoor multidisciplinair te denken vanuit het pedagogisch handelen. Ook leer je maatschappelijke uitdagingen herkennen en leer je hoe je deze kan koppelen aan de positie het kind en diens omgeving. Je ontwikkelt diversiteitssensitief en inclusief werken in de praktijk: met ouders, kinderen, jongeren of andere pedagogen. Hierbij maken we veel gebruik van reflectie en het ontwikkelen van een kritische blik, vaak door middel van creatieve werkvormen en opdrachten.  

Leerdoelen

  • Student heeft kennis van pedagogiek vanuit multidisciplinair oogpunt en (niet-westerse) invalshoeken: sociologie, antropologie, filosofie, humanistiek en psychologie;  
  • Student begrijpt en herkent maatschappelijke uitdagingen en vraagstukken met betrekking tot inclusie en diversiteit en kan deze koppelen aan het professionele handelen; 
  • Student kan machtsrelaties en sociale ongelijkheid binnen de pedagogiek identificeren (intersectioneel denken) en beargumenteren hoe dit de pedagogische praktijk beïnvloedt;  
  • Student heeft kennis over diversiteits- en inclusiebeleid en praktijk en kan dit in (internationaal) perspectief plaatsen;  
  • Student ontwikkelt een kritische houding ten opzichte van sociaal-maatschappelijke vraagstukken en kan deze onderbouwen vanuit theorie en praktijk;  
  • Student hanteert de basisprincipes van diversiteitssensitief- en inclusief werken en kan dit toepassen op de praktijk;  
  • Student kan analyseren waar uitdagingen en kansen liggen op het gebied van inclusie en diversiteit in de pedagogische werkpraktijk;  
  • Student kan reflecteren op eigen attitudes en professioneel handelen binnen het ontwikkelen van een inclusieve pedagogische visie.  

Ingangseisen

Voor de basiskennis is het fijn als je student bent van een sociale opleiding die gerelateerd is aan Pedagogiek. Denk aan Social Work, Pedagogiek, Verpleegkunde, HBO-V, Sportkunde, PABO, ALO, Lerarenopleidingen, Toegepaste Psychologie of anders.  

We vinden het belangrijk om onze minor open te zetten voor iedereen. Volg je een andere opleiding en wil je deze minor toch doen? Dan kan je ons altijd vragen mee te denken wat de mogelijkheden zijn en of deze minor passend genoeg is bij je voorkennis en ambities. Het kan zijn dat we je dan om een motivatie vragen.  

Andere dingen om mee te nemen: 

  • We vragen in ieder geval om basiskennis van pedagogiek (ontwikkeling kinderen en jongeren, opvoeding), communicatievaardigheden en maatschappelijke vraagstukken. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op.  
  • Je hebt in totaal minimaal een half jaar praktijkervaring/stage gelopen in het pedagogisch werkveld dus bent in contact geweest met relevante doelgroepen (kinderen, jongeren, ouders, pedagogisch professionals) 
  • Je hebt affiniteit met maatschappelijke thema’s rondom sociale rechtvaardigheid, diversiteit en inclusie, kansenongelijkheid, burgerschap en de positie en belangen van kinderen en jongeren behartigen. 

Literatuur

  • Rubio Raparaz, L., Ardjosemito-Jethoe, S., & Rousseau, E. (2020). Diversiteit in de samenleving. Van Gorcum. (verplicht) 
  • Mesman, J. (2021). Opgroeien in kleur. Opvoeden zonder vooroordelen. Balans. (verplicht)  

Rooster

Je zult één hele dag per week fysiek les (gemiddeld 6 uur, soms iets langer of korter) hebben op de hogeschool (locatie Amsterdam). Buiten deze dag les heb je veel zelfstudie zoals voorbereiding voor lessen, maar ook werken aan je opdrachten. De minordag wordt tzt bepaald en hoor je ruim van tevoren.  

Deze minor wordt niet hybride aangeboden. 

De minor beslaat voltijd (40 uur per week), waarvan je wekelijks 6-8 uur aanwezig bent. De rest is zelfstudie.

Toetsing

Binnen deze minor werken we met programmatisch toetsen. Dat betekent dat we kijken naar je ontwikkeling als student over de loop van de minor. Aan het einde van de minor lever je een bewijsdossier in, een soort portfolio, waarin je alle opdrachten en producten van de minor en je laat zien hoe je aan de leerdoelen en het behalen van andere beroepskwaliteiten hebt gewerkt, door middel van persoonlijke reflectie. Je krijgt hier uitgebreid uitleg over voor de start van de minor als dit nieuw voor je is.  

Het bewijsdossier bestaat uit verschillende creatieve vormen van toetsing, waarin je niet alleen schrijfopdrachten hebt, maar we ook gebruik maken van film/beeld/andere vormen van media en waarin we altijd de praktijkvertaling opzoeken.

Je hebt van september tot en met januari om aan deze producten te werken. Je hebt alle vrijheid om je eigen keuzes te maken in de onderwerpen en vraagstukken waarin je je wilt verdiepen. Je mag er voor kiezen om je rapportage over onderwerp A te doen, maar je positionering over onderwerp B. Dit geeft je de kans en mogelijkheden om je te verdiepen in verschillende onderwerpen, maar waar sterk je eigen interesse ligt.  

Aanvullende informatie

Hieronder wat feedback van studenten van afgelopen jaar: 

"Ik kon mijn creativiteit uiten in de wisselende opdrachten van de minor en de vraagstukken kiezen die ik leuk vond. Dat was fijn!"

"Er is veel aandacht voor diversiteit en er is ruimte voor iedereen."

"Heel mooi dat het niet alleen vanuit een Westerse blik was. Ubuntu bijvoorbeeld. Erg interessant en realistisch!"

"Erg leuke gastsprekers. Passen goed bij de minor, daar heb ik veel van geleerd. Minor gaat ook in op onze behoeftes als student."

"De manier van lesgeven was super leuk, interactief, met aandacht voor veel verschillende perspectieven. Handige materialen en online stof die je ook later goed kan gebruiken in de praktijk!"

Vragen over de minor kunnen naar Fariël ben Abdelaziz (fariel.benabdelaziz@inholland.nl) en/of Kelly Matthijsen (kelly.matthijsen@inholland.nl). We kunnen je ook koppelen aan een student van afgelopen jaar waar je je vragen aan kunt stellen.