Kies op maat

Inloggen Menu

Internationale ontwikkeling in de praktijk (reisminor)

Helaas is deze minor vol

 

Kom mee op avontuur, nieuwe ervaringen opdoen en wat van de wereld zien! Wil jij jezelf ontwikkelen in een heel andere context? Misschien past een internationale carrière wel bij jou? Deze minor biedt jou de kans te gaan leren in de praktijk van internationale ontwikkeling. 

inclusief zes weken aan de slag in een project in Ghana, Italië, Indonesië, Kenia, Malta of Roemenië

In deze minor maak je kennis met de complexe werkelijkheid van werken in het buitenland. Zes weken lang dompel je jezelf onder in een andere cultuur en ga je, samen met minimaal 2 andere studenten, meedraaien in een lokaal project in Ghana, Italië, Indonesië, Kenia, Malta of Roemenië. Naast de projecten waarmee de CHE een samenwerking heeft, kan je in overleg een project uit je eigen netwerk aandragen.  Leren door te doen: praktische ondersteuning geven, onderzoek doen naar de actuele vraagstukken, een campagne opzetten – in samenspraak met de lokale partner vullen jullie deze periode in. Online intervisie en studie vullen de praktijkervaring aan.

Uniek

Deze 15 EC minor is uniek vanwege de mogelijkheid om een korte periode een praktijkervaring op te doen in de praktijk van internationale ontwikkeling. Ideaal voor studenten die zich willen oriënteren op het werken in een internationale context, bijvoorbeeld in ontwikkelingssamenwerking, zending of het bedrijfsleven, maar geen mogelijkheden hebben voor een heel semester in het buitenland. De minor biedt de student veel mogelijkheden om zelf regie te nemen, zowel in de keuze van het land en project, als ook de verschillende opties voor verdiepende theorie.

Een greep uit de mogelijkheden:

Ghana: De organisatie in Ghana is op zoek naar gedreven studenten die ondersteuning willen bieden, voorlichting willen geven aan tienermoeders en jongeren willen helpen bij het opzetten van hun eigen bedrijf. 

Kenia: Verschillende organisaties kunnen studenten inzetten bij de communicatie over hun projecten. Daarnaast wordt gevraagd om studenten die hun handen uit de mouwen willen steken om onder andere helpen bij (landbouw) activiteiten, ondersteunen van kleine bedrijfjes en het organiseren van sportactiviteiten... Ook is er de mogelijkheid om mee te lopen bij huisbezoeken of bezoeken aan lokale klinieken.

Indonesië: Het project in Indonesië verwelkomt studenten die zich willen inzetten voor het organiseren van allerlei sport en spelactiviteiten en preventiewerkzaamheden voor (straat) kinderen.

Italië: De organisatie in Palermo is op zoek naar studenten die willen helpen met het organiseren van trainingen en activiteiten voor arme jongeren: bijdragen aan de communicatie en het ondersteunen van werk in gemeenschapsopbouw op nieuwe stukken land.

Malta: Het project in Malta nodigt studenten uit die willen werken met kinderen, vluchtelingen en ouderen. Dit project biedt ook de verrijkende mogelijkheid aan om mee te lopen in een bedrijf (hotel).

Roemenië: De organisaties in Roemenië zijn op zoek naar studenten die een bijdrage willen leveren aan onderwijs en het ontwikkelen van onderwijsmaterialen. Ook zijn er verschillende sociale activiteiten (bv. zorg voor ouderen, kinderactiviteiten of volwassenonderwijs) waarin meegedraaid kan worden.

Leerdoelen

Opbouw

De minor begint met een intensieve start van twee weken, deels op de CHE en deels online. Dit is de perfecte gelegenheid om je medestudenten te leren kennen en samen je voor te bereiden op je verblijf in het buitenland. In een gevarieerd programma met gastcolleges van professionals uit het werkveld maak je kennis met de thematiek van internationale samenwerking. Zo word je aan het nadenken gezet over thema’s als trends in ontwikkelingssamenwerking, oorzaken van armoede, en de rol van internationale organisaties. Daarbij word je uitgedaagd kritisch te reflecteren op jouw rol als Nederlandse student die tijdelijk naar het buitenland gaat. Wat zijn jouw drijfveren, wat zijn de keerzijdes van goede intenties, met welk frame belicht jij de problematiek waarmee je te maken krijgt en hoe speelt ‘white saviourism’ een rol bij jou? Tijdens interculturele trainingen leer je over de culturele verschillen die je kunt tegenkomen. Daarnaast kun je een keuze maken uit praktische workshops ter voorbereiding op je reis en verblijf in het buitenland.

En dan begint het avontuur! Samen met je reisgenoten ga je zes weken lang op een reis die in veel opzichten levensveranderend zal zijn. Je gaat binnen een organisatie aan de slag met een afgebakende opdracht, werkt actief mee bij de projecten die aangeboden worden en onderzoekt hoe deze organisatie bijdraagt aan duurzame ontwikkeling. Tijdens online coaching momenten kun je in intervisiegroepjes reflecteren op de (interculturele) ervaringen, je visie op internationale samenwerking aanscherpen en nadenken over jouw persoonlijke ontwikkeling en groei.

Bij terugkomst in Nederland presenteer je je ervaringen. Na een periode van ondergedompeld zijn in een andere cultuur en geconfronteerd worden met een heel andere, soms ingewikkelde werkelijkheid is debriefing een belangrijk onderdeel om weer te landen in het ‘gewone’. Je kijkt terug op je ervaringen en reflecteert op het geleerde. Dit is een belangrijk moment om je ervaringen te verwerken en te kijken hoe je deze kennis en vaardigheden in de toekomst kunt toepassen.

"Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts.” Mark Twain

‘Wie wil je zijn, als persoon en als professional, voor de wereld van morgen?’ is een vraag waarmee jij in deze minor actief aan de slag gaat. Een verblijf in het buitenland en de confrontatie met andere economische omstandigheden plaatst jezelf in een heel ander wereld, buiten je bubbel. Ontmoetingen in een andere cultuur met andere waarden, normen en opvattingen, maken dat je je meer bewust wordt van je eigen situatie. Je leert wat belangrijk voor je is, hoe jij je positioneert ten opzichte van de ander en wat jouw kwaliteiten zijn in interculturele en interprofessionele samenwerking. Je ontdekt verschillende perspectieven en vormt hierdoor jouw visie op internationale ontwikkeling. Je ontdekt of een internationale loopbaan bij jou past en breid je c.v. uit met voor werkgevers aantrekkelijke competenties en ervaringen.

Studenten aan het woord

“Waarom binnen je comfortzone blijven als daarbuiten veel meer te beleven valt? We hadden een onvergetelijke tijd”.

“Door in een andere cultuur te leven heb ik veel van mijzelf als persoon, maar ook van mijn eigen cultuur geleerd. Ik hield mijzelf als het ware een spiegel voor waardoor ik als persoon kon groeien. Vragen die door mijn hoofd gingen waardoor ik bleef reflecteren waren: hoe presenteer ik mijzelf tegenover een internationale groep? Wat leer ik hiervan? Wat leer ik van hen? Hiervoor moest ik echt uit mijn comfort-zone stappen, maar ik geloof dat je daar ook flexibeler van wordt op de werkvloer. “

Ingangseisen

Belangrijk om te weten dat er een beperkt aantal plaatsen is voor deze minor. Schrijf je daarom op tijd in!

Na inschrijving zal gevraagd worden je voorkeursbestemming door te geven en de namen van je reisgenoten (in het geval dat je je als groepje aanmeldt). Bij toewijzing van jouw plek in deze minor wordt rekening gehouden met het moment van inschrijving en de beschikbaarheid van jouw voorkeursplaats. Zit de minor vol, dan kom je op een wachtlijst en zal je zo snel mogelijk geïnformeerd worden over de mogelijkheden alsnog aan te haken. We hebben inmiddels contacten met diverse projecten in verschillende landen, dus we hopen iedereen zoveel mogelijk op de eerste keuze in te kunnen delen.

Deze minor is relevant voor alle studierichtingen, er is een gevarieerd aanbod van praktijkopdrachten waarin ruimte is voor studenten van diverse studierichtingen. Je wordt zoveel mogelijk ingedeeld in interprofessionele groepen en daardoor uitgedaagd tot interdisciplinaire samenwerking. Studenten in hun derde en vierde jaar van de studie die een open houding hebben naar andere culturen zijn van harte welkom! Twijfel je vanwege fysieke of mentale beperkingen, neem dan contact met ons op.

Verdere ingangseisen: 

    1. De propedeutische fase moet succesvol zijn afgerond.
    2. Verder verwachten we van je dat je competentie niveau 2 (post propedeuse) bezit. Dat betekent onderstaand:
    • We gaan er van uit dat je complexiteit kunt analyseren, leertaken kunt ontwerpen en zowel zelfstandig als interdisciplinair kunt samenwerken.
    • We prikkelen je om verschillende invalshoeken te hanteren en in dialoog te gaan met andere disciplines en culturen.
    • Gedurende de hele minor vragen we je ook om kritisch te reflecteren op inhoud, context, proces, eigen persoon, eigen beroep en levensbeschouwing.

Rooster

Studiejaar ‘23/’24      Blok 3 en 4         3 startbijeenkomsten (avonden/ online)

Studiejaar '24/'25      Blok 2                 november ‘24 – februari ‘25

2 weken intensieve voorbereiding,

6 weken praktijkervaring in het buitenland

2 weken terugkoppeling

Let op

De voorbereidingen voor deze minor zullen al in het voorafgaande semester starten. In een aantal voorlichtingsbijeenkomsten in het voorafgaande semester zal je informatie krijgen over welke voorbereidingen je gedaan moet hebben voor de start van de minor. Denk aan tickets, visa, verzekeringen, eventuele vaccinaties, maar ook de oriëntatie op het project en het leren kennen van je reisgenoten. Je hebt in deze periode regelmatig contact met de ontvangende organisatie over zowel de opdracht als de praktische voorbereiding op je reis. Bij een groot aantal organisaties is woonruimte beschikbaar of kan hierin gefaciliteerd worden. 

Toetsing

De leeruitkomsten van deze minor richten zich op Hoofd (kennis), Handen (praktijk) en Hart (persoonlijke ontwikkeling). Dit vertaalt zich in de volgende leeruitkomsten:

Leeruitkomst 1 (Hoofd): Je hebt inzicht in de verschillende perspectieven op duurzame ontwikkeling en op de dynamiek tussen de betrokken actoren. Je analyseert, aan de hand van een Theory of Change model, ontwikkelingsbeleid en praktijken binnen de lokale context van deze praktijken en beoordeelt de impact ervan op lokale gemeenschappen en duurzame ontwikkeling.

Leeruitkomst 2 (Handen): Je draagt bij aan een ontwikkelingsproject en weet daarin rekening te houden met culturele diversiteit, duurzaamheid en ethische kwesties. Je communiceert effectief met mensen uit andere culturen. Je evalueert kritisch je eigen bijdrage binnen het interdisciplinaire team en reflecteert op jouw rol als vrijwilliger.

Leeruitkomst 3 (Hart): Je ontwikkelt je op persoonlijk, intercultureel en mondiaal gebied. Je kan reflecteren op deze ontwikkeling door het innemen van een meta-positie en jouw leerervaringen en competentieontwikkeling te vertalen in een persoonlijke en professionele profilering. Je ontwikkelt een visie op duurzame ontwikkeling. Je kan deze visie verantwoorden vanuit persoonlijke waarden en levensbeschouwelijke bronnen. Je integreert deze visie in je persoonlijke en professionele leven.

Deze leeruitkomsten worden getoetst door tijdens de minor aan de slag te gaan met:

  • Een analyse van de organisatie (Theory of Change) – leeruitkomst 1 en 3
  • Praktijkopdrachten, Vlogs, online content creation en een eindpresentatie – leeruitkomst 1, 2 en 3
  • Reflectieopdrachten resulterend in een position paper en pitch – leeruitkomst 3

Aanvullende informatie

Kosten

Een reis naar het buitenland brengt vanzelfsprekend uitgaven met zich mee. Denk aan ticketkosten, verblijfskosten, plaatselijke reiskosten, visum, verzekeringen, vaccinatiekosten, bijdrage aan het project. De kosten zijn afhankelijk van individuele keuzes en variërend per land. Er zijn ook financieringsmogelijkheden. Denk aan het aanvragen van een uitwonende beurs, stopzetten van je OV en onderhuur van je huidige kamer. Voor Europese projecten kan naar verwachting gebruik gemaakt worden van beurzen, waardoor een groot deel van de kosten worden gedekt.

 

Procedure na inschrijving:

  1. Download je leerovereenkomst(en) stuur daarna een verzoek naar je eigen examencommissie met in de bijlage de door jou ondertekende leerovereenkomst(en).
  2. In afwachting van het besluit van je examencommissie reserveren wij de minorplaats(en);
  3. Je eigen examencommissie geeft akkoord door de leerovereenkomst(en) te ondertekenen en te voorzien van een stempel van je hogeschool;
  4. Deze ondertekende en gestempelde leerovereenkomst(en) mail je naar kiesopmaatminors@che.nl;
  5. Nadat de leerovereenkomst(en) bij kiesopmaatminors@che.nl binnen is/zijn, ontvang je een mail met daarin de stappen die je moet ondernemen om je aanmelding voor de minor(s) definitief te maken.