Kies op maat

Inloggen Menu

Psychologie voor Young Professionals

Hoe kun je psychologische inzichten inzetten om persoonlijke doelen te bereiken?

Bij deze minor krijg je de gelegenheid om stil te staan bij persoonlijke vragen die opdoemen bij het besef dat je binnenkort als jonge professional de arbeidsmarkt gaat betreden. Je bestudeert dergelijke vragen vanuit psychologisch perspectief en ontwikkelt uiteindelijk een werkvorm om de eigen professionaliteit en die van medestudenten te optimaliseren.

Inleiding

Aanleiding voor de ontwikkeling van de minor PsYp is de constatering dat er waarschijnlijk een verband bestaat tussen de maatschappelijke omstandigheden waarin jonge mensen tegenwoordig opgroeien en de stijgende uitval van jonge startende professionals. In de literatuur wordt gewezen op diverse stress verhogende ontwikkelingen, bijvoorbeeld:

  • De dwang van sociale media; we moeten voortdurend van ons laten horen en naar anderen toe de indruk wekken dat we het altijd fijn hebben.
  • De maatschappelijke eis uniek te zijn en impact te hebben; alleen de hoogste opleiding en de beste baan telt.
  • Het voortdurend (moeten) streven naar instant geluk; FOMO is voor velen de lijfspreuk. Maar stel: het leven zit even tegen?
  • De nadruk op het ontwikkelen van talenten die vooral maatschappelijk gewenst zijn. Maar, wat wil ik zelf eigenlijk?
  • En ook: onze persoonlijke kwetsbaarheid. Steeds meer mensen hebben - ondanks de ervaren voorspoed - behoefte aan psychologische bijstand. Wat is er aan de hand?

Punt is dat we in onze moderne meerkeuzemaatschappij vaak hoge verwachtingen hebben van onszelf en van ons leven. Alles lijkt mogelijk, alles lijkt maakbaar en toch is niet iedereen, om uiteenlopende redenen, bij machte om de gestelde (levens)doelen te realiseren. De teleurstelling kan groot zijn, soms met uitval en burn-out als gevolg.

Doel van de minor

De minor PsYp daagt je uit om stil te staan bij maatschappelijke en/of persoonlijke ontwikkelingen die voor jou van waarde zijn of jou nu of mogelijk later belemmeren in je werkzaamheden als professional. Het kan zijn dat je wilt nadenken over persoonlijke vragen, zoals bijvoorbeeld: wie ben ik als mens en wie wil ik zijn als professional, wat zijn mijn overtuigingen, hoe zie ik mijn gedroomde toekomst, wat is mijn kracht, wat zijn mijn valkuilen, hoe bereik ik mijn doelen en hoe ga ik om met tegenslag? En zo verder. Je leert deze en andere vragen vanuit psychologisch perspectief te beantwoorden. Hiervoor bestudeer je vakliteratuur en ga je in overleg met medestudenten, gastsprekers en docent-coaches. Ook bedenk je werkvormen om de antwoorden op je leervragen over te dragen aan medestudenten.

Om deze en andere vragen te beantwoorden moet je bereid zijn om je intensief en zelfstandig te verdiepen in psychologische vakliteratuur, maar ook in jezelf. Dat kan lastig en confronterend zijn. In ieder geval vergt het persoonlijk initiatief en dat is goed om te beseffen. Immers: in deze minor ben jij aan zet!

Werkvorm

De minor ‘Psychologie voor Young Professionals’ (PsYp) werkt vanuit de methode van Probleemgestuurd Onderwijs. Dit betekent dat je je individueel en samen met anderen verdiept in diverse psychologische vraagstukken en deze vraagstukken vervolgens belicht vanuit meerdere psychologische perspectieven. Op deze wijze leer je dat antwoorden op vragen o.m. afhankelijk zijn van de soort kennis die is verzameld. Een ander perspectief kan tot verrassende nieuwe inzichten leiden. Naast het uitvoeren van onderzoek, werk je aan het opzetten van interventies. Met deze interventies helpen studenten elkaar hoe zij bijvoorbeeld kunnen omgaan met persoonlijke twijfels, hoe zij persoonlijke doelen kunnen bereiken, persoonlijke grenzen kunnen bewaken en op constructieve wijze kunnen omgaan met tegenslag. Natuurlijk is er ook gelegenheid om samen met medestudenten stil te staan bij boeiende thema’s uit de actualiteit of bij je thema’s die je zelf aandraagt.

Wat ga je precies doen?

Gedurende 17 weken verdiep je je intensief in een onderzoeksvraag die je in overleg met medestudenten vaststelt. Je persoonlijke leerdoel is hierbij een belangrijk uitgangspunt. Hieronder wordt in hoofdlijnen de werkwijze beschreven.

  1. Bij aanvang van de minor word je gestimuleerd om na te denken over een concreet en haalbaar leerdoel. Dit doel kan persoonlijk zijn en/of maatschappelijke relevantie hebben. Het leerdoel dient raakvlakken te hebben met een toekomstige rol als Young professional. Leerdoelen van studenten die overeenkomen worden geclusterd en de studenten die eigenaar zijn van deze leerdoelen vormen een projectteam. Op deze wijze ontstaan per klas meerdere projectteams die zich verdiepen in een specifiek vaak persoonlijk thema.
  2. Ieder projectteam werkt het thema zorgvuldig uit in de vorm van een projectvoorstel. In een projectvoorstel wordt nauwkeurig aangegeven wat je om welke reden wilt onderzoeken, wat je doel- en vraagstelling is, welke kennis van belang is en hoe je deze gaat verzamelen.
  3. Een goedgekeurd projectvoorstel wordt vervolgens opgepakt door een onderzoeksteam. Het projectteam krijgt nu de status van opdrachtgever. Het onderzoeksteam heeft de taak om de onderzoeksvraag van het projectvoorstel middels literatuuronderzoek en/of veldonderzoek te beantwoorden. Hierbij is het de bedoeling dat het onderwerp van de vraag vanuit minimaal twee psychologische perspectieven wordt belicht; bijv. sociale psychologie & ontwikkelingspsychologie. Een frequente afstemming tussen opdrachtgever en uitvoerder is noodzakelijk om wens en uitvoering op elkaar af te stemmen.
  4. Zodra de conclusies van het onderzoek bekend zijn, wordt op basis van de verzamelde inzichten een interventieontwikkeld die aansluit bij de oorspronkelijke leervraag en de verzamelde onderzoeksresultaten. Deze interventie is niet alleen informatief van aard, maar zet tevens in op gedragsverandering en een herziening van ingesleten overtuigingen. Het is de bedoeling dat deze interventie daadwerkelijk aan medestudenten wordt aangeboden.

Begeleiding

Kenmerkend voor de minor PsYp is dat je niet op uur en tijd les krijgt van een docent en dat ben je waarschijnlijk wel gewend. Je zult dus even moeten wennen aan deze aanpak. Juist omdat studenten werken met persoonlijke leervragen is het lastig om voor iedere student een passend college samen te stellen. Wel is het mogelijk om bij diverse psychologische perspectieven (zie overzicht hierboven) experts uit te nodigen en met hen in gesprek te gaan. Zo krijg je vooral informatie die voor jou en voor jouw vraagstelling werkelijk van belang is. Bovendien starten we de minor standaard met een spoedcursus ‘Inleiding Psychologie’.

De begeleiding is intensief. Bij ieder klassikaal moment (drie dagdelen per week) is een deskundige docent-coach aanwezig. Deze coach begeleidt je bij het nemen van besluiten, ontlokt taakverantwoordelijkheid en bewerkstelligt het actief verwerven van inhoudelijke expertise. Tijdens de wekelijkse bijeenkomsten wordt stilgestaan bij de voortgang van je werkzaamheden, is ruimte voor discussie, worden vragen beantwoord en is ruimte om onderwerpen te verdiepen. Bovendien is er gelegenheid om persoonlijke gesprekken te voeren met je coach.

Ingangseisen

Gewenst studentprofiel

We verwachten dat je bereid bent om persoonlijke overtuigingen en gedrag grondig te analyseren en je open te stellen voor alternatieven. Dit vergt een actief lerende houding, discipline en persoonlijk initiatief. Bovendien heb je de propedeuse behaald. De minor is uitdrukkelijk niet bedoeld voor studenten met een zorgvraag. 

Persoonlijk leerdoel

Zodra de minorinschrijving op orde is, ontvang je een voorbereidende opdracht. De uitwerking van deze opdracht staat centraal in de eerste weken van de minor en vormt de basis voor het formuleren van een onderzoeksvraag waarmee je vervolgens aan de slag gaat.

Literatuur

De minor werkt niet met een literatuurlijst. Het is veeleer de bedoeling dat je deze zelf samenstelt aan de hand van de onderzoeksvragen die je uitwerkt. Om je bij deze klus te helpen volg je een workshop ‘Informatievaardigheden’. Tijdens deze workshop leer je om bronnen met een wetenschappelijke status te zoeken en deze bronnen conform APA te verwerken in je verslag.

Rooster

Het ‘lesrooster’ van de minor wordt (uiterlijk) drie weken voor de start van de minor bekend gemaakt. In hoofdlijnen is het rooster als volgt: gedurende 17 weken lang hebben studenten drie dagdelen per week de gelegenheid om 1) de voortgang van werkzaamheden te bespreken, 2) overleg te hebben met experts, 3) presentaties te verzorgen, 4) gastcolleges te plannen en 5) themagesprekken te voeren. De bijeenkomsten zijn verplicht. De overige dagen van de werkweek zijn bedoeld voor zelfstudie; denk aan literatuuronderzoek, veldonderzoek, voorbereiding presentaties en afstemming met medestudenten. In week 18-20 worden de Eindgesprekken gepland.

Toetsing

Gedurende de minor werk je individueel en met medestudenten aan diverse persoonlijke, soms complexe vraagstukken. Met het verzamelen van kennis en inzichten wordt de basis gelegd voor de opzet van een effectieve interventie die gedragsverandering als uitgangspunt heeft. Om de voortgang te monitoren heb je regelmatig overleg met je coach. De minor wordt afgesloten met een Eindgesprek. Uitgangspunt hierbij is een portfolio waarin je diverse bewijstukken verzameld en een reflectieverslag. In dit verslag sta je stil bij 1) de kennis (onderzoek) en vaardigheden (interventie) die je in relatie tot je persoonlijke leervraag hebt opgedaan; 2) de inzichten die je hebt verzameld n.a.v. de presentaties van medestudenten en 3) de vraag in hoeverre je voldoet aan de leerdoelen van de minor. De eindbeoordeling is een voldoende (8) of een onvoldoende (5). De beoordeling is individueel.

De minor heeft een omvang van 30 studiepunten.

Minorregeling:

Je kunt hier de minorregeling downloaden. Het doel van de minorregeling is je te informeren over wat je als student gaat leren in de minor, hoe de toetsing er uit ziet en wanneer je de minor hebt afgerond. Aan de tekst in de minorregeling kunnen studenten rechten ontlenen.

Aanvullende informatie

Het is niet mogelijk om onderdelen van de minor te volgen. Voor deze minor volg je geen stage. De minor wordt aangeboden op de Fontyslocaties Tilburg en Eindhoven.

Meer informatie?

De minor valt onder de verantwoordelijkheid van de Fontys HRM en Toegepaste Psychologie. Voor informatie kun je mailen naar: minorpsychologie@fontys.nl

 

Hoe vonden studenten deze minor?*

  • “Ik ben onwijs blij met deze minor, het resultaat is net als een regenboog na een zware regenbui. Het was pittig en intens om jezelf zo te leren kennen, maar aan het einde van de tunnel stond die regenboog al te schijnen. Het is een minor die iedereen wel een keer gevolgd zou moeten hebben.”
  • “Ik ben heel dankbaar dat ik een halfjaar de tijd heb gekregen om aan mijzelf te werken met een fijne groep mensen en hele fijne coaches.”
  • “Deze minor heeft mij ongelofelijk veel gebracht. De vrijheid die ik kreeg, de persoonlijke aandacht, alle nieuwe theorie die ik heb geleerd, vooral ook fouten mogen maken. Bij je leerdoelen stilstaan waar je normaal niet de tijd voor krijgt.”

* Bron: evaluatie studenten januari 2023