Kies op maat

Inloggen Menu

Leven Lang Ontwikkelen van medewerkers, teams en organisaties

Vind jij het interessant hoe medewerkers leren en ontwikkelen? Wil jij leren hoe je dit als organisatie kunt bevorderen? Meer weten over teamontwikkeling? Dan is de minor Leven Lang Ontwikkelen van mensen, teams en organisaties (LLO) iets voor jou!

In de minor LLO leer je hoe je ontwikkelingen in de maatschappij en op de arbeidsmarkt vertaalt naar praktische tools en acties om de ontwikkeling van medewerkers, teams en organisaties vorm te geven. Je leert advies geven over hoe je medewerkers blijvend kunt stimuleren en faciliteren om hun talenten te ontdekken, benutten en ontwikkelen en hoe ze hiermee van betekenis kunnen zijn voor organisaties en voor de samenleving.

Leerdoelen

Gedurende de minor werk je aan vijf thema’s op het gebied van leven lang ontwikkelen. Deze vijf thema’s zijn:

  1. Regie op loopbanen
  2. Leren en ontwikkelen binnen organisaties
  3. Teamontwikkeling
  4. Leren van kwetsbare medewerkers
  5. De toekomst van werk

Zo leer je bijvoorbeeld bij het thema Teamleren hoe je de samenwerking en het leerproces in teams optimaliseert. Je houdt je bezig met vragen als: waarom is teamontwikkeling belangrijk? Ook ga je voor ieder thema aan de slag om innovatieve oplossingen (interventies) te bedenken voor echte praktijkproblemen van organisaties. Voor ieder van deze vijf thema’s leer je op basis van een omgevingsanalyse en een probleemanalyse een onderbouwde interventie te ontwikkelen op basis van principes van design thinking. Je wordt je ervan bewust hoe je op een originele manier ideeën kunt combineren of toepassen en onderbouwt de gemaakte keuzes in het ontwerpproces op basis van inzichten uit theorie en praktijk.

Naast deze integrale leerlijn, gebaseerd op de vijf thema’s, is er een tweede leerlijn: de coachingsleerlijn. In deze leerlijn staat jouw eigen professionele ontwikkeling centraal. Je verdiept je in onder andere jouw onderzoekend en innoverend vermogen en zelfregie en hoe dit heeft bijgedragen aan de eigen ontwikkeling, de samenwerking en het ontwerpen van de interventies. Daarbij leer je dilemma’s met een beroepsethisch karakter herkennen die ontstaan door verschillende belangen op niveau van medewerker, organisatie of samenleving rondom leven lang ontwikkelen. 

Ingangseisen

Deze minor is bedoeld voor iedereen die op een professionele wijze van betekenis wil zijn in het stimuleren en faciliteren van het leren en ontwikkelen van medewerkers en teams binnen organisaties. In de praktijk denken we dat deze minor vooral interessant is voor studenten van een opleiding op het gebied van economie, mens & maatschappij en educatie.

Om te kunnen deelnemen aan de minor is het belangrijk dat je je propedeuse hebt behaald of dat je toestemming hebt van de examencommissie van jouw opleiding om de minor te mogen volgen.

Literatuur

Bijzonder aan deze minor is dat het leermateriaal is ontwikkeld door een samenwerkingsverband van onderzoekers en docenten van de vakcommunity Leven Lang Ontwikkelingen waarin opleidingen human resource resource management, bedrijfskunde en learning & development van zes hogescholen (Fontys, Saxion, Windesheim, HAN, InHolland en de Haagse Hogeschool) samenwerken. Hierdoor staat er een stevig en door meerdere hogescholen ontwikkeld fundament aan leermaterialen in de vorm van Massive Open Online Courses (MOOC's). Deze MOOC-modules bevatten theorie, filmpjes, praktijkvoorbeelden en opdrachten.

Rooster

Het lesrooster van de minor wordt (uiterlijk) drie weken voor de start van de minor per mail aan de deelnemers bekend gemaakt. In hoofdlijnen is het rooster als volgt: onderwijs vindt wekelijks plaats op twee lesdagen in Eindhoven. Daarbij geldt de eerste lesdag als themadag waarbij verdieping op de verschillende thema’s centraal staat en de tweede lesdag heeft eveneens ruimte voor gezamenlijke werktijd, vraaggerichte begeleiding en coaching. Naast de dagen dat je de MOOC-modules doorloopt én bij Fontys onderwijs volgt, vindt er voor ieder thema een praktijkdag plaats. Tijdens deze praktijkdag ga je met een groep studenten aan de slag met een concreet ontwikkelvraagstuk van een organisatie. Deze organisaties zijn afkomstig uit verschillende sectoren.

Toetsing

De minor wordt individueel afgesloten op de beheersing van leeruitkomsten door middel van een portfolio (integrale leerlijn) en een assessmentgesprek (coachingsleerlijn).

Minorregeling

Je kunt hier de minorregeling downloaden. Het doel van de minorregeling is om je te informeren over wat je als student gaat leren in de minor, hoe de toetsing eruit ziet en wanneer je de minor hebt afgerond. Aan de minorregeling kunnen studenten rechten ontlenen.

Aanvullende informatie

De opzet van de minor is uitermate geschikt voor studenten met een actieve houding ten aanzien van zelfstudie en die een voorkeur hebben om online onderwijs via MOOC-modules (zie:  literatuur) te combineren met contacttijd. Hoewel je deze MOOC-modules zelfstandig kunt doorlopen, wordt de kracht versterkt door de combinatie met aanvullend onderwijs waarin de interactie tussen studenten, docenten en het aangeboden leermateriaal centraal staat. Daarmee ontstaat een combinatie van zelfstandig aan de MOOC-modules werken en individueel en in groepen werken aan concrete praktijkopdrachten voor opdrachtgevers.