Kies op maat

Inloggen Menu

Psychologie en Technologie

Ontdek de impact van technologie op mensen, vanuit een psychologisch perspectief!

Wil jij begrijpen hoe ons zelfbeeld, onze communicatie en onze maatschappij beïnvloed worden door technologie? Dan is de minor "Psychologie en Technologie" bij Fontys écht iets voor jou!

(Digitale) technologie is niet louter een verzameling van apparaten en software; het is een niet meer weg te denken, integraal onderdeel van ons leven. Deze minor biedt je de kans om te begrijpen hoe technologie ons zelfbeeld vormt, onze interacties met anderen beïnvloedt, en onze maatschappij verandert.

De minor Psychologie en Technologie is heel passend voor de nieuwsgierige hbo-student die de interactie tussen mens en technologie wil verkennen. Dit is relevanter en essentiëler dan ooit, want in een tijdperk waarin technologie steeds sneller evolueert is het cruciaal om te begrijpen hoe dit ons leven beïnvloedt op diepgaande en vaak onzichtbare manieren.

Door de kruising van psychologie en technologie te verkennen, biedt deze minor een uniek perspectief dat verder gaat dan de standaard technische of menswetenschappelijke studies. Je leert over de psychologische impact van technologie op mensen, relaties en maatschappij. Dit maakt je niet alleen een tech-savvy professional, maar ook een bewuste en reflectieve denker.

Aan het eind van deze minor ben je in staat om geïnformeerde beslissingen te nemen over hoe je technologie kan gebruiken in je toekomstige carrière, en om de bredere sociale en ethische vragen die hiermee samenhangen te begrijpen.

Leerdoelen

Tijdens de minor werk je samen met studenten uit verschillende disciplines. Dit bevordert niet alleen je samenwerkingsvaardigheden, maar leert je ook hoe je effectief kunt communiceren met professionals uit verschillende vakgebieden.

Als student in deze minor krijg je de kans om je eigen unieke visie op technologie te ontwikkelen. Je doet dit aan de hand van drie perspectieven, met zes bijbehorende leerdoelen:

Technologie & het individu: Hoe beïnvloeden technologische ontwikkelingen onze perceptie van ons zelfbeeld, onze identiteit en onze plaats in de wereld?

  1. Impact op denken, doen en voelen. De student kan de impact van technologie op cognitie (gedachten), gedrag en emotie analyseren en hierop kritisch reflecteren.
  2. Transformatie van het zelfbeeld en de identiteit. De student kan de invloed van technologie op de vorming en perceptie van het zelfbeeld en eigen identiteit analyseren en hierop kritisch reflecteren.

 Technologie & interpersoonlijke relaties: Hoe verandert technologie de manier waarop we met elkaar omgaan, in een tijdperk van sociale media en digitale communicatie? En hoe gaan we met technologie zelf om, nu technologie soms terug lijkt te kunnen praten?

  1. Impact op communicatie tussen mensen. De student kan de effecten van technologie op communicatieprocessen en -inhoud analyseren en hierop kritisch reflecteren.
  2. Ontwikkeling van communicatie met technologie. De student kan de interactie tussen mensen en technologie en de implicaties hiervan voor interpersoonlijke relaties analyseren en hierover kritisch reflecteren.

Technologie in een maatschappelijke context: Verken de bredere impact van technologie op politieke, culturele en sociale ontwikkelingen en begrijp de rol die technologie speelt in het vormgeven van onze toekomst.

  1. Impact op maatschappij. De student kan de impact van technologische ontwikkelingen op (inter)nationale samenwerkingen, politiek of culturele normen en waarden analyseren en hierop kritisch reflecteren.
  2. Keuzes in adoptie en gebruik van technologie. De student kan de adoptie en het gebruik van technologie in verschillende maatschappelijke contexten analyseren en hierop kritisch reflecteren.

Ingangseisen

Deze minor is geschikt voor studenten van uiteenlopende disciplines – van gezondheidswetenschappen tot engineering, en van ICT tot pedagogiek – die hun kennis willen verdiepen en hun horizon willen verbreden. Ongeacht je studierichting verrijkt de minor PET je opleiding door een multidisciplinaire benadering. Je leert samenwerken met studenten uit verschillende vakgebieden, waardoor je wordt voorbereid op een arbeidsmarkt waar interdisciplinaire samenwerking steeds belangrijker wordt.

De minor PET helpt studenten met een technische achtergrond, zoals ICT of een engineering-opleiding, om de impact van technologie op de gebruiker te begrijpen. Deze kennis stelt je in staat om technologische oplossingen te ontwerpen die niet alleen functioneel zijn, maar ook rekening houden met menselijke behoeften en gedragingen.

Voor studenten die een mensgerichte opleiding volgen, zoals Toegepaste Psychologie of Sociale Studies, biedt deze minor je inzichten in de manier waarop technologie menselijk gedrag en sociale interacties vormgeeft. Het helpt je om effectievere strategieën en oplossingen te ontwikkelen in een wereld waarin technologie een steeds grotere rol speelt.

Wat je achtergrond ook is, als jij interesse (en bij voorkeur enige voorkennis) hebt in dit vakgebied, gaan wij graag een intakegesprek met jou aan, om wederzijdse verwachtingen omtrent de minor af te stemmen.

Literatuur

Tijdens de minor hebben we het over verschillende onderwerpen vanuit het vakgebied Cyberpsychology. Wil je daar meer over weten? Dan kun je alvast een kijkje nemen bij de volgende bronnen. Het gaat hier niet om verplichte literatuur.

Attrill, A. (ed.). (2015). Cyberpsychology. Oxford Univeristy Press: UK.

Attrill-Smith, A., Fullwood, C., Keep, M., & Kuss, D. J. (Eds.). (2019). The Oxford handbook of cyberpsychology. Oxford University Press.

Dooley, J. J., Pyżalski, J., & Cross, D. (2009). Cyberbullying versus face-to-face bullying: A theoretical and conceptual review. Zeitschrift für Psychologie/Journal of Psychology217(4), 182-188.

Higgins, E. T. (1987). Self-discrepancy: a theory relating self and affect. Psychological review94(3), 319.

Sasson, H., & Mesch, G. (2014). Parental mediation, peer norms and risky online behavior among adolescents. Computers in Human Behavior33, 32-38.

Smahel, D., Brown, B. B., & Blinka, L. (2012). Associations between online friendship and Internet addiction among adolescents and emerging adults. Developmental psychology48(2), 381.

Sparrow, B., Liu, J., & Wegner, D. M. (2011). Google effects on memory: Cognitive consequences of having information at our fingertips. science333(6043), 776-778.

Stanaland, A. J., Lwin, M. O., Yeang-Cherng, P., & Chong, C. (2015). Protecting preteens on Facebook: An exploratory examination of parental mediation strategies for children’s Facebook use in Singapore. Studies in Media and Communication3(1), 56-61.

Subrahmanyam, K., & Lin, G. (2007). Adolescents on the Net: Internet use and well-being. adolescence42(168).

Suler, J. (2004). The online disinhibition effect. Cyberpsychology & behavior7(3), 321-326.

Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2007). Online communication and adolescent well-being: Testing the stimulation versus the displacement hypothesis. Journal of Computer-Mediated Communication12(4), 1169-1182.

Walther, J. B. (2007). Selective self-presentation in computer-mediated communication: Hyperpersonal dimensions of technology, language, and cognition. Computers in Human Behavior23(5), 2538-2557.

Walther, J. B. (2011). Theories of computer-mediated communication and interpersonal relations. The handbook of interpersonal communication4, 443-479.

Walther, J. B., & Bazarova, N. N. (2008). Validation and application of electronic propinquity theory to computer-mediated communication in groups. Communication Research35(5), 622-645.

Weatherbee, T. G. (2010). Counterproductive use of technology at work: Information & communications technologies and cyberdeviancy. Human Resource Management Review20(1), 35-44.

Rooster

De minor start in september en in februari en duurt 20 weken. Het programma bestaat uit verschillende contactmomenten op Fontys-locaties, incidenteel op externe locaties en uit zelfstudie.

Toetsing

Minorregeling

Je kunt hier de minorregeling downloaden. Het doel van de minorregeling is om je te informeren over wat je als student gaat leren in de minor, hoe de toetsing eruit ziet en wanneer je de minor hebt afgerond. Aan de minorregeling kunnen studenten rechten ontlenen.

Aanvullende informatie

Als je geïnteresseerd bent in het verkennen van de complexe relatie tussen technologie en psychologie, en als je deel wilt uitmaken van een minor die zowel verrijkend als inzicht gevend is, dan nodigen we je graag uit om je aan te melden voor "Psychologie & Technologie" bij Fontys. Tijdens een intakegesprek bespreken we wederzijdse verwachtingen over jouw deelname aan de minor. Als we van beide kanten enthousiast zijn, start jouw avontuur om een dieper begrip te ontwikkelen van een van de meest relevante onderwerpen in onze hedendaagse samenleving!

Ben jij klaar om de uitdaging aan te gaan? Meld je nu aan voor de minor "Psychologie & Technologie" bij Fontys en maak deel uit van de technologische toekomst!