Kies op maat

Inloggen Menu

GGZ Professional

De focus van de GGZ professional gaat uit van herstelgerichte ondersteuning gebaseerd op de herstel visie. De GGZ professional vergroot de zelfredzaamheid van de cliënt, versterkt sociale systemen en creëert zo nodig sociale ondersteuning. Daarbij kent hij het belang van een goede relatie met de cliënt/inwoner en weet hoe deze te versterken.

Inhoud

In Nederland krijgt bijna de helft van alle mensen ooit te maken met psychische problematiek. Bij een kleine groep zijn de problemen dusdanig complex, dat ze van langdurige aard kunnen zijn. Steeds vaker zijn vraagstukken over dit soort complexe problemen onderwerp van gesprek in de media, denk bijvoorbeeld aan berichtgeving over ‘verwarde personen’.

Het motto van de minor GGZ-professional is: Wanneer we ons echt in het leven van de ander verplaatsen, gaan we vanzelf begrijpen, herkennen en meeleven. Ik geloof in een betere wereld waarin we te allen tijde met iedereen open en gelijkwaardig het gesprek aangaan. Daarom kies ik ervoor om jou te helpen/coachen, om te proberen je uit te nodigen er voor te gaan, om mét mij te werken, om mét mij te praten, i.p.v. over jou.

Het uitgangspunt van de minor GGZ-professional dat hierbij past is dat ongeacht de GGZ gerelateerde problematiek waarmee je te maken krijgt, je de ander vanuit hoop en optimisme ondersteund. Jij, als beginnend GGZ professional vormt daarmee de basis van deze minor. Wat is jouw visie als GGZ professional? Wat moet je weten als GGZ professional? Hoe pas je kennis toe? Welke vaardigheden zijn relevant voor een GGZ-professional? Welke vaardigheden bezit je al? Welke wil je nog leren? Hoe zie jij een ideale GGZ-praktijk voor je? Al deze vragen worden beantwoord tijdens de minor!

Tijdens de minor ga je je verdiepen in verschillende thematieken, die niet alleen de GGZ-sector treffen, maar ook de maatschappij. Bovendien leer je hoe kennis met vaardigheden in kunt zetten en hoe om te gaan met ethische dilemma’s, zoals separatie of rolbelasting van naasten. Als GGZ-professional ligt je focus op het vergroten van de zelfredzaamheid van de cliënt, het versterken van sociale systemen en het creëren van sociale ondersteuning.

Je leert om vanuit een meervoudig perspectief te kijken naar vraagstukken. Bijvoorbeeld vanuit je positie als professional, maar ook vanuit het perspectief van de cliënt of de naasten/andere betrokkenen in de situatie. Daarnaast ga je tijdens trainingen oefenen met vaardigheden. Zo krijg je bijvoorbeeld inzicht in het doorlopen van een complex gesprek. Je ontdekt je eigen kwaliteiten en wordt gestimuleerd bij de ontwikkeling van de vaardigheden, die je wellicht nog mist. Niet alleen theorie of praktijk staan centraal, er is ook expliciet aandacht voor het belang van ervaringskennis.

Wat gaan je doen & hoe?

Tijdens de minor ben je bezig met probleemgestuurd-onderwijs (PGO) waar - aan de hand van praktijkcasuïstiek - actuele kennis opgehaald en behandeld wordt. Binnen de Geestelijke Gezondheidszorg krijgen professionals dagelijks met dilemma's te maken. Daarom leer je tijdens de Socratische dialoog bijeenkomsten hoe je daarmee om kunt gaan. Je leert tijdens trainingen hoe je kennis- en houdingsaspecten toepast. Je voert zowel individuele gesprekken als groepsgesprekken!

De GGZ gerelateerde praktijk staat tijdens de hele minor centraal. Om dit te benadrukken ga je tijdens de minor de GGZ-praktijk in! Dit kan in de vorm van een stage of project. Je bent vrij om hierin te kiezen en zo de beste aansluiting te bewerkstellen t.a.v. de eigen major of interessegebieden binnen de GGZ. Zo krijg je de kans om de geleerde tijdens de minor in de praktijk toe te passen en deze ervaringen weer mee te nemen tijdens de lesbijeenkomsten.

Je kunt zelf op zoek gaan naar een stageplaats of projectopdracht. Daarnaast heeft het team van de minor een aanbod aan potentiele stage-/ projectplaatsen, waar studenten gebruik van kunnen maken. De uiteindelijke keuze voor een stage of project zal in samenspraak besloten worden.

Drie dagen in de week vinden er leeractiviteiten op school plaats. Je krijgt twee dagen in de week de ruimte om in de GGZ-gerelateerde praktijk te werken. Een mooie kans om kennis toe te passen en aan te laten sluiten op je doelgroep.

Je wordt ingedeeld in een studiebegeleidingsgroep. Elke groep krijgt een SB'er (studiebegeleider) toegewezen. Tijdens groepsbijeenkomsten en individuele gesprekken word je begeleid in je leerproces. Alle bijeenkomsten worden op maandag/dinsdag/vrijdag gepland. Woensdag en donderdag zijn gereserveerd voor je praktijk.

Leerdoelen

Leeractiviteiten

De leeractiviteiten tijdens de minor bestaan uit probleem gestuurd onderwijs waar actuele kennis opgehaald en behandeld wordt aan de hand van praktijkcasuïstiek. Binnen de Geestelijke Gezondheidszorg krijgen professional dagelijks met dilemma’s te maken, waardoor het belangrijk is te leren hoe daarmee om te gaan. Dit leren de studenten tijdens socratisch dialoog bijeenkomsten. Hoe kennis en houdingsaspecten toe te passen, wordt geoefend tijdens de trainingsbijeenkomsten. Zoals eerder gezegd, daar leren de studenten zowel individuele- als groepsgesprekken uit te voeren. De GGZ gerelateerd praktijk staat tijdens de hele minor centraal. Om dit te benadrukken gaan de studenten tijdens de minor de GGZ praktijk in! Dit kan in de vorm van een stage of project. Zo krijgen de studenten de kans om het geleerde tijdens de minor in de praktijk toe te passen en deze ervaringen weer mee te nemen tijdens de lesbijeenkomsten.

De studenten krijgen de mogelijkheid om elke week twee dagen te leren in de GGZ praktijk door een stage of een praktijkopdracht. De student is vrij om hierin te kiezen en zo de beste aansluiting te bewerkstellen t.a.v. de eigen major of interesse gebieden binnen de GGZ. Zo krijgt de student de kans om het geleerde tijdens de minor in de GGZ gerelateerde praktijk toe te passen en dit aan te laten sluiten op de eigen opleiding/doelgroep. De student kan zelf op zoek gaan naar een stageplaats of projectopdracht. Daarnaast heeft het team van de minor een aanbod aan potentiele stage/project plaatsen, waar studenten gebruik van kunnen maken. De uiteindelijke keuze voor een stage of project zal in samenspraak besloten worden.

Ingangseisen

Deze minor gaat alleen door bij een minimum van 20 deelnemers!

Minorregeling

Je kunt hier de minorregeling downloaden. Het doel van de minorregeling is om je te informeren over wat je als student gaat leren in de minor, hoe de toetsing eruitziet en wanneer je de minor hebt afgerond. Aan de minor regeling kunnen studenten rechten ontlenen.

Literatuur

Er wordt tijdens de minor actuele, passende en relevante literatuur aangereikt. Je krijgt bovendien de verantwoordelijkheid om zelfstandig bronnen aan te wenden die aansluiten bij een behandeld thema.

Rooster

Iedere student wordt ingedeeld in een studiebegeleidingsgroep (SB-groep). Elke groep krijgt een studiebegeleider toegewezen. Tijdens groepsbijeenkomsten en individuele gesprekken word je begeleid in jouw leerproces. De bijeenkomsten op school of online worden op een maandag/dinsdag en vrijdag gepland. De woensdag en donderdag zijn elke week gereserveerd voor de praktijk.

Toetsing

De minor is verdeeld in twee periodes. Aan het einde van iedere periode vinden toets weken plaats waarin er schriftelijke en performance toetsen worden afgenomen. Na de gehele minor presenteer je jouw ontwikkeling t.a.v. de stage of het project.