Kies op maat

Inloggen Menu

Wereldburgerschap

Omdat we denken dat kinderen graag een bijdrage leveren aan een wereld waarin goed burgerschap wordt nageleefd vinden we dat burgerschap in de klas een onderdeel moet zijn in elk curriculum.

Het verlangen werd ook gevoed door de gedachte dat we de (aankomend) leraren wilden uitdagen om zich medeverantwoordelijk te voelen voor een levenswaardige samenleving. Een samenleving waarin het draait om mensen en hoe die met elkaar op de aarde samenleven. Het onderwijs speelt hierin een belangrijke rol en de positie van de leraar is daarin cruciaal.

Dit vanuit het inzicht dat elke ontmoeting een bepaalde verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Het onderwijs is een en al ontmoeten – wat onherroepelijk leidt tot wereldburgerschapsonderwijs (Sinnige & Spoelstra, 2022). 

We dagen je uit om na te denken. In het burgerschapsonderwijs gaat het om jouw visie op het burger-zijn in de samenleving. We geven kaders en leggen zaken uit, maar stellen vooral veel vragen. We zijn namelijk nieuwsgierig naar jouw visie op deze kaders, zoals ze door de overheid zijn geformuleerd. Welke leerdoelen zou jij willen formuleren? Daar geeft de overheid alle ruimte voor. Het is van belang om dit als aankomend leraar te ontdekken en deze ruimte binnen de school passend bij de visie ook daadwerkelijk te gebruiken. 

Leerdoelen

Leeruitkomst

Je kunt de zeven bouwstenen van wereldburgerschap van curriculum.nu (zie voor het documenten bij bestanden op deze pagina) in een internationaal kader plaatsen en dit vertalen naar de eigen leefomgeving. Je beschrijft je eigen ambities, talenten en ontwikkelpunten als wereldburger. Je kunt aan kinderen, ouders en collega’s uitleggen wat de kern is van wereldburgerschap en wat de relevantie is voor de lokale omgeving (wijk, buurt), de regionale omgeving (provincie, land, euregio) en de internationale omgeving (de wereld).

Je kunt reflecteren op de identiteitsvormende aspecten van tradities, vieringen en rituelen in de klas. Je kunt met een levensbeschouwelijk kader een aantal actuele internationale ontwikkelingen beoordelen. Je kunt uitleggen welke passende vaardigheden bij wereldburgerschap je hebt ontwikkeld en je keuze verantwoorden en onderbouwen.

Rooster

De lesdagen zijn op donderdag of vrijdag

Toetsing

De student levert een onderzoeksplan in met daarin verschillende activiteiten die leiden tot beantwoording van de vragen die hij stelt.

Daarop krijgt de student feedback en gaat vervolgens zelfstandig aan het werk. 

Aanvullende informatie

Er zijn verschillende begeleidingsmomenten waar de student gebruik van kan maken.