Kies op maat

Inloggen Menu

Leiderschap

In de opleiding tot leraar basisonderwijs ligt er over het algemeen een focus op het werken met kinderen (klas) binnen het grotere geheel (team, school).

Op de scholen waar jij je praktijkervaring opdoet, zal je binnen het team ook collega’s ontmoeten met specifieke taken en verantwoordelijkheden op het gebied van leiderschap. Bijvoorbeeld teacher leaders, bouwcoördinatoren, teamleiders, intern begeleiders en de schoolleider. Wat drijft deze teamleden om deze specifieke taak te vervullen? Welke competenties zijn daarvoor nodig? En hoe kun je vanuit een dergelijke rol van betekenis zijn voor het primaire proces en de leerling-resultaten? De minor leiderschap biedt een mogelijkheid om je hierop te oriënteren. Maar… het blijft niet bij oriënteren alleen. Je gaat ook onderzoeken, observeren en zelf leidinggeven.

Leerdoelen

Als leraar is het belangrijk om te zorgen voor goed klassenmanagement. Wanneer jij in deze minor leidinggevende taken op je neemt, zul je ontdekken dat er overeenkomsten zijn tussen leidinggeven aan je klas en leidinggeven aan (een deel van) de schoolorganisatie.

Tegelijkertijd zal leidinggeven aan volwassenen ook echt anders zijn en voelen. Waardevolle aspecten daarbij zijn bijvoorbeeld inspireren, communiceren, hitteschild zijn, sturen op flow en resultaat en assertief optreden. En… een belangrijke basis voor dit alles is: kun je ook leidinggeven aan jezelf?

Wat levert deze minor je op?
Na deze minor ben je je bewust geworden van (onderwijskundig) leiderschap en de daarbij behorende loopbaanmogelijkheden. Je krijgt ook eerste antwoorden op de vraag of leiderschap in het onderwijs iets voor jou is, doordat je in jouw team hebt geoefend in leidinggeven en door leiderschap van anderen te onderzoeken. Tegelijkertijd ga je aan de slag met het ontwikkelen van persoonlijk leiderschap. Daarnaast leer je hoe theorie en praktijk zich tot elkaar verhouden en krijg je zicht op de structuur en cultuur van een schoolorganisatie en hoe mensen daarin functioneren.

Aan het eind van de minor presenteer je jouw visie op leiderschap naar aanleiding van alle ervaringen en inzichten die je hebt opgedaan en lever je vervolgens een ervaringsdossier aan waarin je het geheel aan ervaringen een plek geeft.

Leeruitkomst

Je kunt je eigen manier van leidinggeven beschrijven en visualiseren voor jezelf en anderen. Je kunt dit onderbouwen met leiderschaptheorieën. Door vanuit een onderzoekende houding ervaring op te doen met vormen van leiderschap binnen en buiten het onderwijs kun je aangeven welke vormen van leiderschap bij jou passen. Je kunt een beperkte verandering in een schoolorganisatie mee helpen vormgeven door het inzetten van leiderschapsvaardigheden en kunt leiderschap in een organisatie beschrijven en je eigen visie hierop verwoorden.

Rooster

De lesdagen zijn op donderdag een vrijdag. 

Toetsing

Toetsing

Voor deze minor maak je een ervaringsdossier. Daarin toon je aan dat je de leeruitkomst (zie onder Leeruitkomst) hebt gerealiseerd en dat je de toetsdoelen beheerst / hebt behaald.

Aanvullende informatie

Activiteiten

Je gaat ongeveer zes dagen in de praktijk aan de slag. In die dagen ga je je onderdompelen in een bepaalde functie. Bv.: directeur, ib-er, rekencoördinator, bouwcoördinator. Je loopt zo mogelijk een hele dag mee, neemt (waar mogelijk) zelfs taken over en gaat uitgebreid in gesprek (interviews) met de betreffende functionaris.

Verder loop je een dag mee met een leidinggevenden búiten het onderwijs: wat is er uniek aan leiding geven in het onderwijs? Wat zijn overeenkomsten? (Als je kijkt naar taken, maar vooral ook naar competenties).