Kies op maat

Inloggen Menu

Contentmarketing met AI

Artificial Intelligence is de grootste gamechanger voor de marketing- en communicatieprofessional. Wil je alles leren over de mogelijkheden en toepassingen van AI in contentmarketing én je kennis en vaardigheden gelijk toepassen in opdrachten voor echte opdrachtgevers? Dan is deze minor voor jou!

Je leert in deze minor alle relevante AI te gebruiken en in te zetten voor marketing- en communicatiedoelen. Niet alleen het praktisch en creatief gebruiken van AI-tools op het gebied van tekst, beeld, video en geluid (zoals ChatGPT en Midjourney), maar ook de strategische inzet hiervan in online marketing, storytelling en online beïnvloeden.

Naast veel inhoudelijke kennis is er ook veel aandacht voor de kwaliteit bruikbaarheid en ethische consequenties van de inzet van AI in contentmarketing. Hoe moet je als (aankomend) professional en als organisatie omgaan met de inzet van Artificial Intelligence? Wanneer kun je beter inzetten op je eigen menselijke creativiteit en wanneer maak je gebruik van AI? Wat zou je organisaties over de inzet van AI adviseren?

In de minor AI en Contentmarketing bereiden we je dus voor op de toepassing van AI in je werk als online (marketing)communicatiespecialist. We reiken je kennis aan over de belangrijkste ontwikkelingen van dit snel ontwikkelende vakgebied. De minor kun je zien als een ‘learning community’ : we leren samen met werkveld, experts, medestudenten en docenten en tevens geef je zelf ook vorm aan deze minor. Je krijgt de ruimte om je verder te verdiepen en te ontwikkelen in deelgebieden die jij interessant vindt en we coachen je in het toepassen van deze kennis in vraagstukken van verschillende opdrachtgevers.

N.B. Deze minor is de vernieuwde versie van de minor Online Communicatie & Beïnvloeding.

Onderwerpen

In de colleges van de minor en in de vraagstukken van verschillende organisaties staan de volgende onderwerpen centraal:

  • Contentmarketing: online kanalen zoals website en social media, influencers, online beïnvloeding, storytelling
  • AI in Contentmarketing: tools op het gebied van maken content (tekst, beeld, video) strategie en planning
  • Online advertising en AI: SEA, social media, targeting
  • Ethiek en AI: consequenties en afwegingen voor professional en organisatie
  • Digital future: alle toekomstige AI-gerelateerde trends en ontwikkelingen

Soort minor
Dit is een verdiepende minor. In een verdiepende minor specialiseer je je verder binnen je eigen beroep(profiel)

Blokminor
Deze minor is een blokminor. De minor wordt 1 of 2 keer per jaar als een blok in een semester aangeboden.

Leerdoelen

Deze minor richt zich op van het praktisch, creatief en strategisch toepassen van AI binnen Contentmarketing.. We werken met veel verschillende opdrachtgevers en daarom is adviseren een belangrijk onderdeel van de minor. Tijdens de minor toetsen we (onderdelen van) de LOCO-competenties van de opleiding communicatie:

Competenties

-      Context & Strategie

-      Doelgroep & Gedrag

-      Concept & Creatie

Ook toetsen we de professional skills uit het LOCO-competentie model:

-      Onderzoekend vermogen

-      Innovatiekracht

-      Samenwerken

-      Reflectief vermogen

-      Zelfsturend leren



Ingangseisen

Voor wie?

Ben jij een student met een marketing en/of communicatie achtergrond of heb je affiniteit met dit vakgebied én heb je interesse in het gebruik van AI in dit vakgebied? Dan is deze minor zeker interessant voor jou!

Deze minor kent een maximum van 24 deelnemers per semester.

Voorwaarden voor deelname

De minor Contentmarketing met AI is een verdiepende minor op niveau 2 van het landelijke Communicatie opleidingsprofiel (LOCO). Om te kunnen waarborgen dat we samen op dit niveau kunnen starten, gaan we ervanuit dat je de basiskennis en -vaardigheden in het vakgebied van contentmarketing op niveau 2 beheerst. Dit betekent dat je toetsen en/of certificaten hebt gehaald op het gebied van contentmarketing en dat je voor organisaties hebt gewerkt aan hun online content (denk aan website, zoekmachineoptimalisatie, social media beheer etc.).

Om te kunnen starten met deze minor dien je minimaal een half jaar stage gelopen te hebben in een organisatie óf aantoonbare werkervaring binnen dit vakgebied te hebben. Deze toelatingseis hebben we zodat we zeker weten dat je al organisatiesensitiviteit hebt ontwikkeld en deze mee kunt nemen in de uitvoering van opdrachten van en adviezen aan verschillende organisaties.

Twijfel je of je het basisniveau beheerst? Of voldoe je bij de inschrijving (nog) niet aan de toelatingseis ‘stage behaald’? Neem dan zo snel mogelijk contact op met ons.

Stuur dan een mailtje naar suzanne.jansen@han.nl zodat we samen je situatie kunnen bekijken en met je mee kunnen denken.

Goed om te weten

Motivatie
We willen zeker weten dat je een goede match bent met de minor. Daarom vragen we je een visuele motivatie te maken waarom je graag deze minor gaat doen (bv. Infographic, video, animatie). Verras ons!

Mail je motivatie samen met bewijs van je stage bij aanmelden direct naar suzanne.jansen@han.nl

Op basis hiervan wordt bepaald welke studenten voldoende gemotiveerd zijn en meegaan in een eventuele willekeurige loting.

Werven opdrachtgever adviesopdracht
Na sluiting van de de 2e inschrijfronde maken we groepen voor de adviesopdracht. Je werft dan samen met je team zelf een organisatie met een online contentmarketing vraagstuk.

Kosten boostweek
Tijdens de boostweek gaan we op pad om te kijken, werken en leren van verschillende organisaties en elkaar. Daarnaast staat de boostweek in het teken van fun. Aan deze boostweek zijn kosten verbonden. Hiervoor vragen we een eigen bijdrage. De hoogte van de eigen bijdrage is afhankelijk van de bestemming, en varieert van €100-200. Schrijf je je in voor deze minor, dan gaan we ervan uit dat je erbij bent tijdens de boostweek, en akkoord bent met deze individuele bijdrage.

Literatuur

Het vakgebied van online communicatie verandert snel. Daarom werken wij met wisselende literatuur en online bronnen. Je hoeft voor deze minor geen nieuwe boeken aan te schaffen. Wij zorgen dat de relevate literatuur die we tijdens de minor gebruiken voor jou beschikbaar is.

Rooster

Dit is een voltijdsminor en we gaan ervan uit dat je 40 uur per week voor de minor bezig bent. Van deze 5 dagen ben je 3 dagen aanwezig op de HAN voor onderwijs en/of zelfstudie, de andere 2 dagen ben je bij de opdrachtgever.  

In de welkomstmail hoor je van ons op welke dagen de startweek (zie hieronder) is geroosterd. Het rooster op de HAN wordt meestal 1,5 week voor de start van het onderwijs gepubliceerd.

Werkvormen

De volgende werkvormen kun je verwachten:

  • Startweek waarin we kennis maken met elkaar en met het vakgebied
  • Werken voor een opdrachtgever in een projectteam, onder begeleiding van een tutor die gekoppeld is aan jullie team.
  • Hoorcolleges van de docenten en gastcolleges uit het werkveld
  • Werkcolleges waarin je aan de slag gaat met verschillende onderwerpen uit de minor. Meestal voor opdrachtgevers.
  • Studentcolleges: je geeft zelf een college over een online contentmarketing onderwerp waar je veel expertise in hebt en leert van je medestudenten over nieuwe(re) onderwerpen tijdens hun studentcolleges
  • Boostweek: we gaan er een week op uit om onze kennis van elkaar, van het vakgebied en van verschillende organisaties een boost geven
  • Je volgt online cursussen over deelonderwerp(en) naar keuze. Iets in het vakgebied waar je nóg meer van wilt weten.

Toetsing

Toetsing

Toetsing van deze minor gebeurt op de volgende wijze:

  • Grote (advies)opdracht voor 1 opdrachtgever
  • Open vragen tentamen
  • Losse opdrachten waarin toepassing van theorie wordt getoetst (o.a. boostweken, opdrachten werkcolleges)

Professionele houding (o.a. hoe je werkt aan opdrachten, het werken voor organisatie)

Aanvullende informatie

Voor inhoudelijke informatie:
Suzanne Jansen
E-mail: Suzanne.Jansen@han.nl

Inschrijven? Goed om te weten!
- Bij minoren die starten in september vindt, ná de inschrijfperiode in de maand maart, een loting plaats in april áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.
- Bij minoren die starten in februari vindt, ná de inschrijfperiode in de maand oktober, een loting plaats in november áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.

Bij de minoren waar nog plaats is, geldt daarna tot aan de sluiting van de inschrijfperiode:
zodra een minor vol is, wordt deze gesloten, vol = vol.

Daarnaast geldt dat als het aantal aanmeldingen na vier weken ruim onder de norm ligt; deze minor mogelijk wordt teruggetrokken. Dus heb je interesse, meld je direct aan.

Schrijf je op tijd in!

Let op: 
Voor HAN studenten geldt dat zij zich, in geval van uitloten of geen doorgang van de eerste keuze NA de periode van besluitvorming (deze duurt een volledige maand), kunnen herinschrijven. Dit kan alleen op de dan nog beschikbare minoren die plaatsen vrij hebben.

Ook dan geldt: zodra een minor vol is, wordt deze gesloten.

Een goed overzicht van de HAN minoren kun je vinden in de minoren app! De app is bereikbaar via: http://www.minoren-han.nl/