Kies op maat

Inloggen Menu

Marketing Data & Analyse

Klantgegevens zijn voor organisaties en de marketeers die daar werken altijd al van groot belang geweest. Dat belang is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen, ook omdat de hoeveelheid data door de opkomst van online kanalen en toepassingen spectaculair toegenomen is.

Het gevolg daarvan is dat het voor marketeers steeds belangrijker wordt om ‘data te snappen’: wat voor data is het, hoe bewerk je die, hoe analyseer je data en hoe presenteer je bevindingen. Maar we staan ook stil bij de keerzijde van de ongebreidelde datahonger van veel tech-bedrijven en overheden.

Leerdoelen

Wat gaan we doen in deze minor? Je maakt kennis met een aantal tools en modellen. Hierbij staat niet de technische kant centraal, maar de vooral de slimme toepassing ervan voor data gedreven marketing, zoals bijvoorbeeld:

· Datamining: Je gaat dataminen met Python. Je begint met de basis: je leert data te analyseren, en als dat nodig is op te schonen. Daarna maak je een voorspelmodel (Decision Tree) en onderzoekt hoe je je voorspelling nog kan verbeteren.

· Segmenteren: maar dan met data. Een goede segmentatie van de markt is de basis van succesvolle marketingstrategieën. Niet zelden zijn die segmenten met behulp van ‘fingerspitzengefühl’ bepaald (en dus wishful thinking: “onze klanten zijn hoogopgeleide young professionals”). Jammer want er zijn hele mooie op echte data gebaseerde segmentatietechnieken beschikbaar waarmee je je segmentaties kan onderbouwen

· Business Intelligence: we gaan dashboards bouwen met behulp van Power BI: een bijzonder handige tool om van data informatie maken en te visualiseren.

· Datavisualisatie: Met behulp van segmentatievariabelen op postcode-niveau en visualisatie- en analysesoftware (ArcGis) ga je bepalen waar een vrijwilligersorganisatie haar doelgroep kan vinden.

· Marketing Automation: je gaat effectieve geautomatiseerde emailcampagnes opzetten. Data doe je door een goede campagneflow in te richten en goede content (e-mails) te schrijven gericht op een specifieke doelgroep. Je gebruikt daarvoor de marketing automationtool Hubspot. Als je wil kan je ook verschillende officiële Hubspot certificaten halen, niet alleen van Hubspot Marketing Software, maar ook bijvoorbeeld van Email Marketing, SEO en Social Media Marketing (heel leerzaam en staat goed op cv!).

· Ethiek van digitale techniek: Je vormt je een mening over de ethische aspecten van (big) data toepassingen door bedrijven (bv Google, Facebook) en overheden (Belastingdienst, AIVD enz) en over hoe de nieuwe datamaatschappij invloed heeft op wie we zijn en wat we doen.

Literatuur

Je hebt wel iets te verbergen, 2021, negende druk, Martijn & Tokmetizis, De Correspondent

ISBN: 9789083117614

Verder wordt voornamelijk met eigen materiaal gewerkt, dat via Brightspace beschikbaar wordt gesteld.

Toetsing

Toetsing vindt plaats door middel van opdrachten. Voor iedere (deel)opdracht dient minimaal een 5,5 te worden behaald. Als een cijfer lager is, krijg je feedback en moet je de opdracht te verbeteren. Voor een verbeterde versie kan maximaal een 5,5 worden gehaald.