Kies op maat

Inloggen Menu

Social Media & Business

De wereld is continu aan het veranderen, social media speelt hierin een rol. Bedrijven lopen hierin voorop of moeten in ieder geval iets ermee. Deze minor gaat vooral over socialmediastrategieën, contentmarketing en de impact op organisaties.

De minor bestaat uit 4 onderdelen

  • Social Media & Business - Theorie; Er worden verschillende modellen behandeld die belangrijk zijn als je bezig bent met social media op businessniveau. Studenten krijgen nieuwe marketinginzichten, leren over organisatieprincipes, impact en ontwikkeling van strategieën, trends en ontwikkelingen.
  • Social Media Skills; De studenten krijgen tools aangereikt waardoor ze zelf in staat zijn om mee te doen in een wereld waarin content creatie en zoekmachinemarketing een belangrijke rol speelt. Studenten leren om een Wordpress (volledige versie) website in te richten op een eigen domeinnaam en gebruiken als contentplatform naar andere social mediakanalen. Studenten produceren zelf unieke zoekmachinevriendelijke content, zoals blogposts, videos, afbeeldingen etc.
  • Cases & Portfolio; casuïstiek, de verschillende ontwikkelingen en voorbeelden komen hierin voorbij. Ook komen allerlei vraagstukken langs die een rol spelen die - onderbouwd door wetenschappelijke inzichten - om een oplossing vragen.

Social Mediaplanning; studenten leren om een social mediaplan te schrijven en uit te voeren voor zelfgekozen onderwerp/thema. Aan bod komen onderwerpen als: Contentmarketing, socialmediamarketing, het POST-model, het ROEM-strategiemodel, guerillamarketing, viral, bloggen, crowd sourcing, co-creatie, etc. Omdat de veranderingen in dit gebied snel gaan, worden de behandelde onderwerpen elk jaar aangepast naar de lopende trends en ontwikkelingen.

Leerdoelen

De deelnemer beschikt over kennis, vaardigheden en persoonlijke competenties om sociale media op managementniveau te kunnen integreren. Dit betekent dat de deelnemer:

  • De verschillende ‘nieuwe’ business modellen kan gebruiken en de rol van social media daarin kan plaatsen
  • Social media in het contentmarketingbeleid kan incorporeren

Inzicht hebben in de impact van social media voor het individu, een organisatie en de maatschappij

Ingangseisen

3e- of 4e-jaarsstudent,

Basiskennis communicatieve vaardigheden (NE + EN)

 

Gezien de intensiteit van deze minor, kan je deze minor alleen volgen als je er verder niets naast doet (andere minor, stagelopen, afstuderen, veel uren werk etc.). Volledige beschikbaarheid tijdens deze minor is van groot belang. Vakantie, ziekte, bijbanen of andere redenen van afwezigheid kunnen leiden tot het niet halen van deze minor.

Literatuur

  • Basisboek Contentmarketing en Community Building van Irma Machielse
  • Word eens volwassen. Next level online ondernemen. Wat ondernemers kunnen leren van pokerspelers van Christiaan Slierendrecht
  • E-reader Straatguerrilla van Cor Hospes (gratis)

         Materiaal op Brightspace

Rooster

Blok Minor, 1e periode begin september tot met medio november (de kick-off vindt een week voor aanvang van de reguliere lessen plaats)

Blok Minor 2e periode medio November tot en met eind januari (de kick-off vindt een week voor aanvang van de reguliere lessen plaats)

Studenten kiezen in welk blok zij de minor willen volgen. Schrijf je direct in voor het blok van je keuze.

Toetsing

ü  Tijdens de eerste drie weken (we starten met de kick-off en 1 vak een week voor de reguliere lessen, houd hier rekening mee!) zijn er verschillende groepsopdrachten die gedaan moeten worden. Verschillende deadlines hangen daaraan vast. Aanwezigheid bij de lessen in deze weken is verplicht, alsmede het behalen van deze strakke deadlines.. Bij het missen van een les/opdracht/deadline in deze 3 weken is het niet meer mogelijk de minor nog positief af te sluiten.

ü  Het Theorie deel (20%) wordt afgesloten met een tentamen. Het tentamen gaat over de theorie achter sociale media. Onder meer over; no budget marketing modellen, free business modellen, het nieuwe werken in een easycratie, social media en communicatie. Moet tenminste met een 5,5 worden afgerond. Het tentamen vindt plaats in week 8, 9 of 10 van de minor.

ü  Social Media Skills (20%): Opdracht, de opdracht behelst het maken van een contentplatform in Wordpress (betaalde versie via de opleiding) met daarin koppelingen naar de verschillende socialmediaplatformen en unieke zelfgeproduceerde content. Het contentplatform is in week 8 van de minor klaar. Herkansing binnen 10 werkdagen na feedback. Je sluit dit vak af met een onvoldoende/voldoende/goed.

ü  Cases & Portfolio (30%): Portfolio. Het portfolio wordt deels opgebouwd tijdens de colleges. Het portfolio bestaat uit een mix van verschillende opdrachten, een deel uit literatuuropdrachten, een deel uit de uitwerkingen van cases en een deel uit stellingen en reflectie. Het portfolio moet worden ingeleverd in week 7of 8 van de minor. Herkansing na feedback binnen 10 weken.

ü  Social Mediaplanning (30%): Presentatie en adviesrapport. Het is een groepsopdracht. Aan de hand van de aangeboden theorie, zelf actief aan de slag gaan en een gekozen socialmediamodel wordt een adviesrapport uitgewerkt. Bij de uitwerking moet de theorie en de vaardigheden van de eerdere 3 onderdelen gebruikt worden ter onderbouwing van de opdracht. De opdracht moet worden ingeleverd in week 8 van de minor. De presentatie vindt plaats (indien rapport voldoende) in week 10. Herkansing binnen 10 weken.

 

Alle onderdelen dienen met tenminste een voldoende/goed of 5,5 te worden afgerond.