Kies op maat

Inloggen Menu

Basisminor Sociale Innovatie in Stad en Wijk

In deze minor verdiepen studenten zich in complexe stedelijke opgaven, waaronder op vlak van woningnood, jeugdwerkloosheid, leefbaarheid, burgerparticipatie, ruimte en gedrag en criminaliteit. Studenten ontwikkelen oplossingen en initiatieven waarmee burgers, overheden en bedrijven met elkaar de stad kunnen versterken.  

De minor bestaat uit twee varianten: 30 en 15 studiepunten. Dit document bespreekt de 15 ECTS minor (30 ECTS wordt in ander document beschreven). 

  • In de basisminor (15 ECTS) werken studenten aan een wijkonderzoek voor een externe opdrachtgever, een eigen documentaire en een podcastserie over een thema naar keuze, gelinkt aan de kernthema’s van de minor. 

Tijdens de basisminor zijn er zes stadsbezoeken gepland, waarbij we met de minorgroep ‘ter plaatse’ gaan in diverse wijken en gebieden in de Randstad en elders in Nederland. De bezoeken geven studenten voeling met diverse type vraagstukken, wijken en kansen om uiteenlopende professionals te ontmoeten. Tijdens deze bezoeken denken studenten ook mee over lokale vraagstukken! 

De minor Sociale innovatie in stad en wijk, goedgekeurd eind 2019 en met drie succesvolle edities achter de rug, daagt studenten uit, maar biedt ook structuur, zodat studenten ongeacht hun studie steeds nieuwe dingen leren (en mooie beroepsproducten voor hun CV ontwikkelen). De minor had vorig studiejaar van alle BRV-minoren de meest diverse instroom van opleidingen buiten de faculteit (>10 opleidingen totaal) en Kies op maat. In deze interdisciplinaire minor leren studenten van en met elkaar en met professionals, onderzoekers en bewoners. 

Hieronder volgt verdere informatie over de minor, het onderwijs en de toetsing in deze basisminor. 

Sociale innovatie in stad en wijk 

Een steeds groter deel van de wereldbevolking woont in stedelijke gebieden. Ook in Nederland zet de trend van verstedelijking door. Dit zet druk op de ruimte en het samen leven in de stad. In de dichtstbevolkte wijken van de stad komen hardnekkige problemen samen (sociaal, ruimte, economie, veiligheid). Problemen die je niet vanuit één vakgebied kunt oplossen. De stad biedt tegelijk ook kansen om te experimenteren en een groot arsenaal aan sociaal, cultureel kapitaal. De stad is vaak de frontlinie van vernieuwing. Hoe zorg je mensen dat in een veranderende stad harmonieus kunnen samenleven, zichzelf ontplooien, duurzaam (blijven) wonen, in dagelijkse levensbehoeften voorzien, zich door de stad bewegen en zich veilig voelen in de buitenruimtes?  

 

Sociale innovaties en de stad van morgen 

Innovaties in de stad: ruimtelijk, sociaal, economisch, digitaal, logistiek, krijgen vorm in tal van netwerken. Professionals, bestuurders, ondernemers, wetenschappers, maatschappelijke organisaties, actieve burgers en studenten, ontwikkelen in nieuwe coalities oplossingen voor de stad en wijk van morgen. Hierbij wordt bij uitstek discipline-overschrijdend gedacht én gewerkt. 

Sociale innovatie is zowel een proces als een product, dat een belangrijke rol speelt bij de actuele zoektocht om als samenleving beter om te gaan complexe opgaven. Sociale innovatie verwijst enerzijds naar het ontwikkelen van nieuwe strategieën, manieren en organisatievormen voor maatschappelijke vragen; anderzijds gaat het om vernieuwende samenwerkingen in netwerken.  

Sociale innovaties en/in de praktijk 

In deze basisminor werken studenten aan gebiedsgerichte vragen, antwoorden voor de praktijk. Gedurende de minor verdiepen zij zich in verschillende stedelijke opgaven. We verbinden kennis en inzichten vanuit diverse vakgebieden en leggen steeds linken met vragen uit stadsgebieden en wijken. Geen ruimte voor sportvelden door nieuwe woningen? Waarom geen sport-velden op daken van kantoren? Onveilige viaducten? Kans voor ontmoetings-plaatsen! En waarom niet vaker samenwerken met bewoners en bedrijven?       

 

In de minor staat het leren van(uit) de praktijk centraal. Complexiteit wordt geleidelijk opgebouwd. Studenten verwerven inzicht in zowel de aard en ontwikkelingen van stedelijk problemen, als ook in aanpakken en oplossingen. 

In deze minor wordt samengewerkt met een netwerk van meer dan 20 praktijkpartners, variërend van gemeenten, lectoraten, kenniscentra, wijkorganisaties, bewonersgroepen, adviesbureaus en vele anderen. 

 

Leerdoelen

Aan het eind van de cursus: 

  • heeft de student kennis van en inzicht in de sleutelthema’s van de minor: het sociaal functioneren van stad en wijk, gebiedsgerichte governance en maatschappelijke innovaties; 
  • heeft de student kennis van en inzicht in theorie en benaderingen uit diverse vakgebieden (zoals stadssociologie, bestuurskunde, social work, ruimtelijke ontwikkeling, integrale veiligheid, gezondheid, communicatie, ICT en bedrijfskunde), gerelateerd aan de sleutelthema’s van de minor; 
  • is de student in staat kennis en kunde uit verschillende vakgebieden te verbinden en kansen te creëren voor kennisopbouw en samenwerking over de grenzen van domeinen en organisaties heen; 
  • kan de student beginselen van gebiedsgericht en wijkgericht werken toepassen in een praktijkcasus; 
  • kan de student kennis over bestuurlijke en maatschappelijke innovaties toepassen in een praktijkcasus; 
  • is de student in staat kwantitatieve- en kwalitatieve data te vertalen naar multimediale eindproducten; 
  • is de student in staat om vanuit onderzoek, ontwerp en experiment, bij te dragen aan praktijkinnovaties; 
  • is de student in staat vanuit een kritische beroepshouding te werken aan inhoudelijke- en procesmatige innovaties in samenwerking met externen. 

Ingangseisen

Er is geen voorkennis vereist voor deze minor. Deze minor is relevant voor een brede groep van studenten, die ook actief worden gestimuleerd om de eigen kennis, ervaringen en skills in te brengen. Innoveren doe je immers samen. 

De lesdagen van de minor zijn interactief, praktijkgericht en vernieuwend, met veel simulaties, zoals praktijkopdrachten en games, waarbij steeds een nauwe aansluiting wordt gezocht met de belevingswereld van de student. Deze minor biedt de studenten de nodige structuur om relevante leerervaringen op te doen. 

Van de studenten wordt verwacht dat zij vanaf dag één actief deelnemen aan de minor en de praktijkopdrachten. In de beoordeling wordt zowel gekeken naar de kwaliteit als kwantiteit van het door de student, geleverde werk, afgezet tegen de beschikbare uren (15 ECTS X 28 uur per studiepunt \ lesweken) 

Succesfactoren aan de kant van de student zijn: motivatie, werkhouding, zelfstandig en samen kunnen werken en de bereidheid nieuwe dingen te leren. 

Literatuur

Literatuur wordt aangeboden via Brightspace

Rooster

Basisminor Sociale innovatie (15 ECTS, blok 1): weken 1 t/m 9 

Studenten hebben op maandagochtend, donderdag en vrijdag les: 

  • Check-in (gastcollege + consult): maandag 9:00-12:30, weken 2 t/m 8  
  • Wijkbezoeken (extern): donderdag 10:00-15:00 uur, weken 2 t/m 8  
  • Inhoudelijke lesdag: vrijdag (9:30-15:30), weken 1 t/m 9 

 

Basisminor Sociale innovatie (15 ECTS, blok 2): weken 11 t/m 20 

Studenten hebben op donderdag en vrijdag les: 

  • Wijkbezoeken (extern): donderdag 10:00-15:00 uur, tussen weken 13 en 16  
  • Inhoudelijke lesdag: vrijdag (9:30-15:30), weken 11 t/m 20 

Toetsing

De toetsing van de 15 studiepunten van de basisminor bestaat uit: 

 

  1. Praktijkopdrachten sociale innovatie basis (40% eindcijfer). Studenten doen in groep onderzoek voor een opdrachtgever uit de praktijk. In het studiejaar 2022-2023 deden de studenten onderzoek naar hoe “De Meppel”, een nieuw gebouw van ROC Mondriaan in Den Haag een centrumplek kan worden voor wijk en omgeving. Zij brachten behoeften in kaart en formuleerden adviezen voor de partners. Het wijkonderzoek was gebaseerd op desk- en fieldresearch van de studenten. In 2023-2024 wordt er weer samengewerkt met een externe (Haagse) opdrachtgever. De opdracht wordt vastgesteld in samenwerking met betrokken onderzoekers en collega’s vanuit het kenniscentrum Governance of Urban Transitions. Studenten worden gestimuleerd om op nieuwe manieren onderzoek te doen en presenteren hun onderzoeksbevindingen aan de praktijk.

        Blok 1: OLP 2023-2024: kans 1: week 9 | kans 2: week 12 

        Blok 2: OLP 2023-2024: kans 1: week 19 | kans 2: week 2 (tweede semester) 

  1. Portfolio-opdrachten basisminor (40% eindcijfer): de student maakt onder meer een documentaire over een zelfgekozen thema, gelinkt met stad en wijk. Deze is van een dergelijke kwaliteit dat deze kan worden uitgezonden (wens opstart samenwerking Den Haag FM). Tijdens de eerste filmavond van de minor (november 2022) bleek de grote kwaliteit en ook potentie van de werken (een aanwezige gemeentesecretaris heeft een eindwerk direct gedeeld). De student werkt tijdens de basisminor ook aan een eigen podcastserie (tweeluik), waarbij de student in twee podcasts ingaat op een maatschappelijk en gebiedsgericht thema. De student bespreekt deze vanuit de wijk met bewoners en (wijk-) professionals en daarna op meer afstand met beleidsmedewerkers, onderzoekers, experts. Na de basisminor hebben studenten dus een eigen (zelf geregisseerde) documentaire en een eigen podcastserie gemaakt! De minor heeft sinds eind 2022 een eigen video- en podcastkanaal.

        Blok 1: OLP 2023-2024: kans 1: week 9 | kans 2: week 12 

        Blok 2: OLP 2023-2024: kans 1: week 20 | kans 2: week 3 (tweede semester) 

 

  1. Lesopdrachten sociale innovatie basis (20% eindcijfer): studenten werken in en rondom lessen aan diverse opdrachten, waaronder een wijkobservatie-verslag en een reisgids voor wijken, gemaakt voor professionals en bewoners die zich willen verdiepen in deze wijken. Deze reisgids is gebaseerd op minstens zes bijgewoonde wijkbezoeken tijdens de basisminor.

        Blok 1: OLP 2023-2024: kans 1: week 6 | kans 2: week 11 

        Blok 2: OLP 2023-2024: kans 1: week 16 | kans 2: week 1 (tweede semester) 

Aanvullende informatie

In samenwerking met: 

  • Kenniscentrum Governance of Urban Transitions (samenwerkingen met lectoraat Grootstedelijke Ontwikkeling, lectoraat Civic Technology, City Deal Kennis Maken Den Haag) 
  • Kenniscentrum Health Innovation (i.s.m. lectoraat Urban Ageing) 
  • Lectoraat Co-Design, Hogeschool Utrecht 
  • Opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling, Haagse Hogeschool 
  • Gemeente Den Haag 
  • Gemeente Zoetermeer 
  • Gemeente Rotterdam 
  • Gemeente Rijswijk 

 

Er is een netwerk van meer dan 20 professionele organisaties betrokken bij de praktijkopdrachten. Diverse onderzoekers, beleidsmedewerkers, professionals dragen tevens bij aan de lesdagen, challenges, studieopdrachten van de minor.