Kies op maat

Inloggen Menu

Zorg onderzoek in de Praktijk

Welke zorg is effectief voor huidproblemen? Wie is er betrokken bij huidzorg in de eerste en tweede lijn? In hoeverre kun je met een gezonde leefstijl en gebalanceerde voeding huidproblemen voorkomen? Dit zijn zomaar wat vragen die de basis kunnen zijn voor huidzorg onderzoek. In deze minor lever je in teamverband een bijdrage aan huidzorg onderzoek in de praktijk in de vorm van kennisvermeerdering. De praktijk kan daarbij een lab zijn, een praktijk binnen een schoolomgeving, een (huid)zorg organisatie of “het veld”. Dit is afhankelijk van de opdracht waaraan je werkt. Je kunt uit beschikbare opdrachten kiezen. Je keuze bepaalt waar je het onderzoek uitvoert. De uitdaging van het onderzoek is om bij te dragen aan optimalisatie of innovatie van huidzorg, zinnige en zuinige huidzorg of huidzorg op maat. Hou er rekening mee dat het niveau binnen de minor hoog is; je werkt als team grotendeels zelfstandig aan een complexe onderzoeksvraag. Basiskennis van onderzoek, een groot verantwoordelijkheidsgevoel en een goede motivatie zijn daarom voorwaarden voor deelname.  

Leerdoelen

Organiseren:
De student kan binnen een praktijk, onderneming en/of samenwerkingsverband werken en bijdragen aan en verantwoordelijkheid tonen voor de ontwikkeling van zorgbeleid en de kwaliteit van geboden zorg. De student kan eigen werk doelmatig en doeltreffend organiseren in het kader van individuele patiëntenzorg en dagelijkse praktijkvoering.

Samenwerken:
De student kan, indien nodig, samenwerken met betrokken professionals, zorgverzekeraars, maatschappelijke en overheidsinstanties, en kan in een netwerk van samenwerkingsrelaties participeren. De student kan optimaal gebruik maken van beschikbare expertise om te komen tot een hoge kwaliteit van zorg.       

Kennis delen en wetenschap beoefenen:
De student kan een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van klinische expertise van zichzelf en van anderen en kan hierbij handelen volgens Evidence Based Practice. De student kan een bijdrage leveren aan wetenschappelijk onderzoek, kan nieuwe inzichten implementeren en kan werken aan de eigen ontwikkeling.

Professioneel handelen:
De student toont zich in de relatie met de patiënt integer, eerlijk en betrokken en handelt binnen de professionele grenzen. De student blijft binnen de grenzen van de eigen competenties, hanteert de beroepscode, standaarden en richtlijnen van de beroepsgroep en handelt binnen wettelijke kaders.  

Ingangseisen

Deze minor is in het bijzonder interessant voor studenten van paramedische opleidingen of van technologie/ sociale opleidingen met interesse voor (huid)zorg.   

Een ingangseis is dat we voldoende motivatie moeten constateren op basis van het ingevuld formulier.
De link naar het online motivatieformulier wordt toegestuurd na inschrijving in OSIRIS. Aan de hand van het motivatieformulier wordt beoordeeld of je verwachtingen van de minor voldoende overeenkomen met de inhoud en organisatie van het onderwijs. Als daar twijfel over is, wordt je uitgenodigd voor een gesprek. Blijkt uit het gesprek alsnog dat je motivatie passend is, dan word je toch toegelaten. Bij een niet passende motivatie wordt dit aan je meegedeeld en wordt je uitgeschreven voor de minor zodat je je vervolgens kunt inschrijven voor een andere minor. 

Literatuur

Verplichte literatuur:

(dit boek wordt ook gebruikt in jaar 4 van de opleiding Huidtherapie):

Verhoef, J. (2019). Praktijkgericht onderzoek. Amsterdam, Rosendal & Boom.

Aanbevolen literatuur:
Verhoeven, N. (2016 of 2018). Wat is onderzoek? Den Haag, Boom Lemma  

Verdere noodzakelijke digitale informatie en leerhulpmiddelen worden voorafgaand aan de bijeenkomsten via Brightspace beschikbaar gesteld. Overige leerhulpmiddelen worden gedurende de bijeenkomsten verstrekt. 

Studenten dienen te beschikken over een eigen laptop of tablet, goede internetverbinding en een eigen werkplek omdat bijeenkomsten geheel online plaats vinden. Studenten dienen diverse activiteiten op te nemen op video; de camera van een mobiel in combinatie met de webcam van een laptop volstaat hiertoe.

Rooster

De studielast van 15 studiepunten (overeenkomend met 420 studie-uren) is verdeeld over ongeveer 40 contacturen en 380 uur zelfstandig werken, gedeeltelijk individueel en gedeeltelijk met het team. Voltijd studenten die in het derde studiejaar zitten, volgen de minor op ZelCom niveau 3. Voltijd studenten die in het vierde studiejaar zitten en deeltijd studenten die binnen onderwijseenheden op eindniveau worden getoetst, volgen de minor op ZelCom niveau 4 (vergelijkbaar met afstudeerniveau). Hierbij is de complexiteit van de opdrachten en beroepssituatie gelijk, maar is het zelfstandigheidsniveau hoger omdat aansturing van teamleden op basis van eerdere ervaring wordt verwacht.

Afhankelijk van de opdracht en opdrachtgever ben je aanwezig op De Haagse Hogeschool of extern. Als de opdracht extern wordt uitgevoerd, dien je zelf te organiseren dat je de opdracht op locatie uit kunt voeren. Voor de start van de minor hou je contact met de opleiding en maak je met alle betrokkenen afspraken die worden vastgelegd in het samenwerkingscontract. Hou rekening met extra reiskosten voor het reizen naar de locatie waar de uitvoering van de opdracht plaats vindt ingeval van een externe opdrachtgever. Of extra kosten voor huisvesting als je op locatie woonruimte regelt. Deze kosten zijn in alle gevallen voor eigen rekening. Het is aan te raden al ruim voor de start te overleggen met de contactpersoon over de beste opties ten aanzien van het kiezen van een opdracht. Daarnaast zijn er verplichte minor onderdelen waarbij aanwezigheid verplicht is zoals intervisielessen en het event in week 8 van de minor. 

Toetsing

De summatieve toetsing bestaat uit beoordeling van een portfolio. Het portfolio dient een overzicht te geven van verbeteringen aan eigen bijdragen aan team-producten / activiteiten en van verbeteringen aan het toepassen van competentiegebieden. In aanloop naar het opleveren van het portfolio wordt er in het kader van de formatieve toetsing specifieke peer-feedback gevraagd aan teamgenoten of andere teams, feed-forward door de docent begeleider en advies door de opdrachtgever/ externe samenwerkingspartner. Beoordeling van de individuele competentieontwikkeling aan de hand van een STARR formulier dat onderdeel is van het portfolio. Voor bijdragen aan team-producten / activiteiten en voor het STARR formulier is een voorwaarde voor beoordeling het voldoen aan de randvoorwaarden. Formatief wordt er getoetst tijdens facultatieve bijeenkomsten waarin ook peer-feedback wordt gegeven. De toetsing van het portfolio vindt plaats aan het eind van de cursus. De weging van de summatieve toets bedraagt 100%. De minimumeis voor een voldoende voor de minor is het behalen van een 5,5 voor het portfolio. Het inlevermoment van het portfolio is in week 9 van het betreffende blok. De waarderingssystematiek wordt aan de start van de cursus gepubliceerd in de digitale leeromgeving. Het inlevermoment voor de herkansing is in week 10 van het blok dat volgt op het blok waarin je de cursus hebt gevolgd. Is er een extra gelegenheid toegekend, dan volgt die in het daaropvolgend blok tenzij anders aangegeven door de examencommissie.

Aanvullende informatie

Heb je vragen over deze minor? Schroom dan niet om contact op te nemen met de docent(en).

Ben je een student aan De Haagse Hogeschool? Dan kun je je inschrijven via Osiris.

Benieuwd naar alle Kies op Maat (KOM) minoren van De Haagse Hogeschool? Je vindt een overzicht in de KOM Minorkrant (brochure) van De Haagse Hogeschool.