Kies op maat

Inloggen Menu

Ontwerp een gezonde toekomst

Wil je bijdragen aan een betere wereld? Ga dan met ons de uitdaging aan om de wereld een beetje gezonder te maken! In de minor ‘Ontwerp een gezonde toekomst!’ ga je aan de slag met een vraag van grote organisatie uit de praktijk waar geen pasklare oplossing voor is. Bijvoorbeeld: Hoe zorg je ervoor dat moeilijk bereikbare vrouwen meedoen aan gezondheidsonderzoeken? Wat is nodig om het toenemend aantal fietsongevallen terug te dringen? Kunnen we gebedshuizen betrekken bij het stimuleren van een gezonde leefstijl? Volgens de methodiek design thinking kom je - samen met studenten uit verschillende opleidingen- tot een creatieve, innovatieve oplossing. Die ga je ook daadwerkelijk uitproberen. De ervaring met deze minor geeft je een goede basis om als professional te werken aan de complexe vraagstukken voor een gezonde toekomst! Dus meld je snel aan en werk mee aan een gezonde toekomst!

Leerdoelen

Als professional met de ambitie om creatieve en innovatieve ideeën te ontwikkelen om veranderingen voor een betere gezondheid en een optimale gezondheidszorg vorm te geven, zul je in staat zijn om:

 

Gezondheidsuitdagingen te beschrijven: Een goed gestructureerd betoog te presenteren over de gezondheidsuitdagingen in Nederland in de komende jaren, rekening houdend met sociale en demografische factoren. (Type: Kennis)

 

De samenhang tussen leefstijl, leefomstandigheden en gezondheid analyseren (inclusief regelgeving en wetgeving) en de relatie met de grenzen van de gezondheidszorg omschrijven. (Type: Kennis)

 

De effectiviteit van beschikbare oplossingen voor gezondheidsuitdagingen beoordelen en analyseren. Beargumenteren welke combinaties van interventies het meest effectief zijn voor specifieke doelgroepen en specifieke gezondheidsuitdagingen. (Type: Vaardigheid)

 

Innovatieve oplossingen bedenken voor complexe gezondheidsuitdagingen: Praktische en creatieve oplossingen genereren voor ingewikkelde vraagstukken op het gebied van gezondheid en welzijn. (Type: Vaardigheid)

 

Technologische oplossingen verkennen: Technologische oplossingen onderzoeken die kunnen worden toegepast om gezondheidsproblemen aan te pakken. (Type: Vaardigheid)

 

Gezamenlijk gezondheidszorguitdagingen analyseren en definiëren: Samen een nauwkeurige probleembeschrijving opstellen voor een gezondheidskwestie met behulp van co-creatie. (Type: Vaardigheid)

 

Feedback geven en ontvangen voor persoonlijke en professionele groei: Actief betrokken zijn bij het geven en ontvangen van feedback om te reflecteren op je persoonlijke bijdragen aan co-creatieprocessen gericht op het oplossen van gezondheidsuitdagingen. (Type: Attitude)

 

Reflecteren op persoonlijke en professionele identiteit: Reflectie toepassen om je persoonlijke identiteit te onderzoeken in relatie tot je identiteit als professional die bijdraagt aan een gezondere wereld. (Type: Attitude)

Ingangseisen

Studerend in het derde of vierde jaar van de bachelor met interesse in en affiniteit met vraagstukken rond gezondheid en welzijn. Kennis over en ervaring met deze sector is niet persé nodig; iedere student brengt relevante kennis en inzichten uit het eigen vakgebied in om vanuit een interdisciplinaire samenwerking tot een innovatieve oplossing te komen.

Literatuur

Een deel van de leer(hulp)middelen zal worden verstrekt door de docenten. Studenten worden gestimuleerd om zelf op zoek te gaan naar relevante, actuele literatuur of informatie te verzamelen door met experts te praten of doelgroepen te interviewen

Rooster

Periode van uitvoering: blok 3 en 4, ofwel 2e semester

Inroostering: maandag de hele dag en de donderdagochtend

Toetsing

We hanteren de principes van programmatisch toetsen en verzamelen informatie over de leervooruitgang van studenten. De minor is opgedeeld in 6 periodes van 3 weken. Elke periode wordt afgesloten met een formatieve opdracht: studenten krijgen feedback en feedforward van medestudenten en docenten, gebaseerd op beschikbare evaluatieformulieren voor elke opdracht.

 

Introductiefase:

1.     Individueel: position paper met een professionele verklaring

 

Design Thinking fasen:

De studenten worden als groep formatief beoordeeld op hun opdrachten van de vijf fasen van de Design Thinking methode:

2.     Empathize: business canvas

3.     Define: voorstel voor ontwerponderzoek

4.     Ideate: ontwerp van alternatieven

5.     Prototype: maken van een prototype

6.     Test: evaluatie van het prototype en iteraties

 

Bij elke opdracht wordt feedback en feedforward gegeven ten aanzien van:

• het deelproduct

• onderbouwing van de gemaakte keuzes

• de groeps- en individuele prestatie

 

Aan het einde van de minor houdt de student een pitch over zijn professionele ontwikkeling en bijdrage aan de gezondheids(zorg) uitdaging voor medestudenten en de docent.

 

Het eindcijfer wordt gegeven wanneer:

 

Alle 6 opdrachten zijn ingeleverd (weging: 0);

Feedback en feedforward op elke opdracht is ontvangen en aantoonbaar verwerkt (weging: 0);

Het project (proces en product) een beoordeling van minimaal 5.5 heeft gekregen (weging: 66,6%);

De individuele professionele pitch een beoordeling van minimaal 5.5 heeft gekregen (weging: 33,3%).

 

Studenten leveren producten in aan het einde van elke fase. De pitch over hun professionele ontwikkeling is gepland in week 19. Herkansingen vinden plaats in week 20.

Aanvullende informatie

Heb je vragen over deze minor? Schroom dan niet om contact op te nemen met de docent(en).

Ben je een student aan De Haagse Hogeschool? Dan kun je je inschrijven via Osiris.

Benieuwd naar alle Kies op Maat (KOM) minoren van De Haagse Hogeschool? Je vindt een overzicht in de KOM Minorkrant (brochure) van De Haagse Hogeschool.