Kies op maat

Inloggen Menu

Innovation & IT

Bij  Innovatie & IT staat het jezelf ontwikkelen als digital innovator op een door jou zelf gewenst domein centraal. Steeds meer organisaties hebben een strategie waarbij (digitale) innovatie centraal staat. Dit vertaalt zich in het leveren van innovatieve producten en diensten, maar ook in innovatie van (werk)processen waarbij IT een oplossing biedt.

Binnen de minor Innovation & IT ontwikkel je kennis en vaardigheden die je kunt inzetten als digital innovator. Door te werken aan challenges (uitdagende vraagstukken) uit en met de beroepspraktijk, verdiep je je kennis en vaardigheden uit het IT-domein en ontwikkel je innovation skills. Je groeit tot een innovator mbv IT. In deze challenges werk je samen met studenten uit verschillende disciplines en van verschillende jaren, net als in de beroepspraktijk. Jullie hebben verschillende talenten en achtergrondkennis, maar hetzelfde doel: het oplossen van een challenge uit de praktijk met een innovatieve IT oplossing.

Bij het werken aan de challenges (uitdagende vraagstukken vanuit de maatschappij) staan innovatie en de kennis en vaardigheden uit het IT-domein centraal. Uitgangspunt hierbij is dat een IT-oplossing altijd ondersteunend is aan een ander domein (bijvoorbeeld de zorg, logistiek, onderwijs, et cetera) en dat enige verdieping in dat probleemdomein dus van belang is.

Je kiest als student zelf waar je mee aan de slag wilt gaan tijdens het semester. Naast een vast deel, waarin innovatie kennis en vaardigheden centraal staan, kiest en behaalt elke student een eigen set aan beroepstaken (leeruitkomsten), waarbij zowel de diepte als de breedte ingegaan kan worden.  

Het vaste deel, de innovatie vaardigheden, schenkt aandacht aan zaken als: professioneel functioneren, innoverend vermogen, kritisch/ onderzoekende houding, challenge- en ontwerpgericht werken.

Het werken volgens Design Thinking en het hanteren van agile principes vormt hierbij de basis.

Afhankelijk van de challenge en de persoonlijke interesses/talenten kies je daarnaast een set van steppingstones (beroepsproducten) om het variabele deel te vullen. Deze steppingstones zijn verdiepend of verbredend op de kennis en vaardigheden die je bij je eigen opleiding hebt opgedaan. Je kiest hierbij je eigen rol binnen het team en kunt je bijvoorbeeld als domeinexpert inzetten om de vertaalslag te maken van het probleem naar de functionele eisen voor de oplossing, maar ook als prototyper, waarbij je een digitaal prototype ontwikkelt. Of als validator, waarbij je met een prototype bij de doelgroep gaat testen of jullie idee een geschikte oplossing is.

Het is belangrijk op een bepaalde mate van zelfstandigheid en drive te hebben om samen met je teamgenoten een succes van een challenge te willen maken.

Bij Innovation & IT besteden we aandacht aan je ontwikkeling als professional én als persoon. Het werken aan innovatieve producten, in een onderzoekende omgeving met onzekere uitkomsten is niet eenvoudig. Het is daarom belangrijk je bewust te zijn van je eigen kunnen.  Naast de challenge houd je je daarom bezig met je persoonlijke ontwikkeling en het verkrijgen van en ervaring opdoen met 21st century skills en het reflecteren op de verworven kennis en de verspreiding hiervan.

Leerdoelen

Je ontwikkelt je als digital innovator door te werken aan leeruitkomsten op het gebied van:

  • Professioneel functioneren
  • Innoverend vermogen
  • Kritisch/onderzoekende houding
  • Challenge gericht werken (agile projectmanagement)
  • Ontwerp gericht werken (design thinking)

Daarnaast ontwikkel je IT-skills naar keuze, bijvoorbeeld:

  • Productowner basics (inhoudsdeskundige uit het probleemdomein)
  • Low code of no code programmeren om tot een prototype te komen
  • Testen / Valideren van prototypes

En ontwikkel je je als individu:

  • Personal development (talentenpaspoort)
  • Leren leren en het delen van kennis

De student vertaalt – met behulp van een coach - bovengenoemde globale leeruitkomsten naar concrete leerdoelen en -activiteiten voor zichzelf, zodat deze goed afgestemd zijn op de leerbehoeften en achtergrondkennis van de student.

Ingangseisen

Doelgroep

  • ICT studenten  
  • Studenten met een Design achtergrond 
  • Studenten met een Innovatie achtergrond  

Deze minor is interessant voor alle studenten die willen samenwerken met studenten uit andere domeinen (waaronder het IT-domein) om te komen tot innovatieve digitale oplossingen voor problemen uit de maatschappij.  

Enige interesse in IT is handig, kennis en vaardigheden op IT-gebied zijn niet noodzakelijk.  

Kwalitatieve ingangseisen

Ingangseisen: je bent 3e of 4e jaars student IT, Design of Innovatie.

Voorwaarde voor deelname is dat je het beste uit jezelf naar boven wilt halen. We verwachten daarom een open leerhouding en actieve deelname. 

Je bent bereid om minimaal 4 dagen per week op locatie (Zoetermeer) te kunnen werken 

Een motivatiebrief en evt. een korte intake waarin o.a. de verwachtingen rondom de minor afgestemd worden, kan onderdeel zijn van de procedure. 

Literatuur

  • Een laptop is noodzakelijk om deel te kunnen nemen aan dit semester.  
  • Geen voorgeschreven literatuur.

Rooster

Periode van uitvoering: Semester 1 en semester 2.

Inroostering: 4 dagen van 9.30 – 16.00 uur op locatie in Zoetermeer, online werken is in overleg af en toe mogelijk.

Contacturen: 30 contacturen per week (je bent 4 dagen per week op locatie, meestal in Zoetermeer)

Werkvormen en verdeling van de studielast:

We werken bij Innovation & IT – net als in de praktijk – in gemixte teams aan challenges voor opdrachtgevers uit de praktijk. Hierbij leer je vooral door te doen wordt hierbij ondersteund door medestudenten, docenten en het bedrijfsleven.  

We starten iedere dag met een dagstart en gaan ervanuit dat je minimaal 4 dagen per week overdag aan je challenge kunt werken.

Het werken aan de challenges gebeurt grotendeels op locatie in de Dutch Innovation Factory (DIF Zoetermeer) en soms op locatie bij een bedrijf.

Studenten definiëren hun eigen learningstories en laten hun individuele ontwikkeling zien. Tijdens het uitvoeren van de challenge is er intensieve begeleiding van coaches die het leerproces ondersteunen. Daarnaast zijn er expert docenten beschikbaar. Formatief handelen en het leren met feedback staat centraal. Op basis van de leervragen van de studenten wordt onderwijs aangeboden. 

We werken agile met een vaste structuur: Iedere drie weken laat je voortdurend je voortgang zien en bepaal je wat je de daaropvolgende 3 weken gaat doen. Het eindoordeel voor de challenge is gebaseerd op de vele feedback die je gedurende het hele semester krijgt van verschillende partijen en de uitgevoerde steppingstones.

Voor het ondersteunen van je persoonlijke ontwikkelingen is een trainingslijn neergezet waarbij je door het semester heen een paar trainingsdagen hebt. Voor het reflecteren van de opgedane kennis en het verdiepen en of verspreiden hiervan zijn er maatwerk opdrachten die je in verschillende omgevingen kunt uitvoeren: in onze Labs, bij voorlichtingssessies op middelbare scholen, etc.

Aan het begin van het semester wordt een meerdaagse innovatietour georganiseerd waarin studenten werken aan hun innovatie vaardigheden. Deelname hieraan is verplicht. Overnachten op locatie kan onderdeel zijn van de innovatietour.

Toetsing

De eindbeoordeling bij Innovation & IT is gebaseerd op 3 onderdelen:

  • Challenge, cijfer, telt 100% mee
  • Personal Development & Managing Knowledge and Outreach (PD / MKO): Voldoende of Onvoldoende, voorwaardelijk

De onderdelen PD en MKO moeten voldoende zijn om een eindbeoordeling te krijgen. De beoordeling van Personal Development & Managing Knowledge and Outreach) is gebaseerd op actieve deelname aan de training personal development en de uitvoering van een opdracht waarbij je je ontwikkeling laat zien en kennis verspreidt. Je krijgt hier tussentijds feedback op.

Voor het onderdeel Challenge krijg je gedurende het hele semester individuele feedback op alle leeruitkomsten en steppingstones, die uiteindelijk meetelt voor het eindoordeel.

De eindbeoordeling (zak/slaag beslissing, het eindcijfer) wordt aan het einde van het semester genomen op basis van het portfolio van je opgeleverde producten, je ontwikkeling en de tussentijds ontvangen feedback van verschillende partijen (docenten, medestudenten en opdrachtgevers).

We leggen de feedback vast in een speciale feedbacktool, zodat je gedurende het semester continu op de hoogte bent hoe je er voor staat en de eindbeoordeling geen verrassing is.

Aanvullende informatie

Innovatietour

Aan het begin van het semester wordt een meerdaagse innovatietour georganiseerd waarin studenten werken aan hun innovatie vaardigheden. Deelname hieraan is verplicht. Overnachten op locatie kan onderdeel zijn van de innovatietour. De eigen bijdrage zal maximaal 150 euro kosten. 

Samenwerkingspartners

Alle challenges hebben een externe opdrachtgever die intensief betrokken is bij het semester. Het aanbod aan challenges wisselt per semester.