Kies op maat

Inloggen Menu

Culturele diversiteit in professie en opvoeding

In de huidige staat van globalisering kan het onderwerp culturele diversiteit niet worden genegeerd. Deze minor richt zich op diversiteit op de werkplek (Interculturele professionaliteit) en thuis (Wereldse visie op opvoeden). We kijken naar perspectieven en resultaten van verschillende culturen in de ruimste zin van het woord, niet alleen etniciteit. Deze twee onderwerpen worden afzonderlijk getoetst, getraind en onderzocht, waarbij ze zo veel mogelijk en waar nodig met elkaar worden verbonden.

Leerdoelen

Aan het einde van de minor ' Culturele diversiteit in professie en opvoeding ' ben je in staat om:

  • Theoretische inzichten over cultuur, diversiteit, mondiale perspectieven op kinderontwikkeling en opvoeding toe te passen op relevante casestudies.
  • Je eigen professionele en culturele identiteit, referentiepunten en identiteit te analyseren met behulp van theoretische inzichten.
  • Je eigen cultuur, opvoeding, gedrag en houding te vergelijken in gesprekken en interacties met cliënten/individuen uit diverse achtergronden.
  • Aan te tonen dat je cultureel bewust bent van de overeenkomsten en verschillen tussen diverse perspectieven in jouw beroep en met betrekking tot opvoeding en gezinsondersteuning.

Ingangseisen

Hbo-niveau, jaar 3 of 4

Literatuur

Reader

Professionele ervaringen en expertises

Colleges

Literatuur

Rooster

Bijeenkomsten per week:

  • Hoor- en werkcolleges, waaronder indien mogelijk, enkele gastcolleges van specialisten uit het werkveld.
  • Training Interculturele communicatie

Projectbijeenkomsten en uitvoeren van een opdracht in het werkveld

Toetsing

Voltooiing van de minor

Deze minor wordt beoordeeld met een voldoende cijfer wanneer de student succesvol alle zes de hieronder vermelde beoordelingen afrondt.

  1. Hoorcolleges en werkgroepen - twee schriftelijke examens (één voor 'werk' en één voor 'thuis')

De hoorcolleges en werkgroepen worden beoordeeld aan de hand van een schriftelijk examen met open vragen/case studies. Voor succesvolle afronding van deze beoordeling moet een minimumcijfer van 5,5 worden behaald.

  1. Project - twee eindpapers (één voor 'werk' en één voor 'thuis')

De projecten worden beoordeeld aan de hand van het geschreven rapport waarin de student de verschillende deelopdrachten voltooit. Dit project moet voldoen aan zowel formele als inhoudelijke criteria. Voor succesvolle afronding van de twee afzonderlijke projecten moet een minimumcijfer van 5,5 worden behaald.

  1. Training - twee eindopdrachten 'persoonlijke reflectie'

De beoordelingen voor de twee trainingen zijn gebaseerd op:

  • Aanwezigheid en deelname
  • Een presentatie
  • Eindopdracht/persoonlijke reflectie

De trainingen worden beoordeeld als Uitzonderlijk, Voldoende of Onvoldoende (niet geslaagd).

Aanvullende informatie

Extra aandacht voor internationalisering, onderzoek en reflecteren.

 

Thema’s:

  • Social sciences
  • Internationale perspectieven
  • Cultuur
  • Diversiteit
  • Professionaliteit
  • Wereldburgerschap
  • Netwerken