Kies op maat

Inloggen Menu

Meesterschap in passend onderwijs

Hoe creëer jij een pedagogisch klimaat waarin er ruimte is voor elk kind? Waarin de talenten van elk kind centraal staan.   

Wat doe jij als je een kind niet begrijpt? Kan je achter het gedrag kijken en het kind bieden wat het echt nodig heeft? 

Hoe creëer je gelijke kansen voor elk kind? Hoeveel ruimte is er in jouw klas om anders te zijn? Anders te leren, je anders te gedragen of een andere achtergrond te hebben dan het gemiddelde kind? 

 

Deze vragen staan centraal in de minor meesterschap in passend onderwijs. Doormiddel van een stevige theoretische basis, praktijkgerichte bijeenkomsten en waardevolle stages helpen wij je de kennis, vaardigheden en attitude op te doen die jou de expert maken in passend onderwijs voor elk kind.  

 

In deze minor besteden wij aandacht aan de huidige staat van passend onderwijs in Nederland. Aan de hand van het artikel “An applied framework for positive education” (Norrish, Williams, O’Connor & Robinson, 2013) en de volgende drie hoofdthema’s zetten wij een helder toekomstbeeld neer: 

 

  • Talentgedreven onderwijs. 
  • Gelijke kansen. 
  • Kijken naar gedrag. 

Leerdoelen

Er wordt in de minor aandacht besteed aan de volgende doelen, onderverdeeld in kennis, vaardigheden en attitude (houding). Deze doelen dragen wij zowel op kind-, student, als docentniveau. Wij geloven in: live it, teach it en embed it! 

 

Kennis: 

  • De student heeft kennis van de actuele ontwikkelingen binnen passend onderwijs. 
  • De student is bekend met de verschillende visies op kansengelijkheid. 
  • De student heeft kennis van de verschillende pedagogische en didactische behoeftes die leerlingen kunnen hebben. 
  • De student is bekend met de meest voorkomende problemen en stoornissen. 
  • De student is bekend met de positieve psychologie en de wijze waarop dit kan bijdragen aan (passend) onderwijs. 
  • De student heeft kennis van het werkveld en de belangrijkste actoren hierin.  
  • De student is zich bewust van en is bekend met de sociale kaart van de school waar hij/zij stage loopt. 

 

Vaardigheden: 

  • De student kan een bijdrage leveren aan de implementatie van positieve psychologie op groeps- en schoolniveau. 
  • De student kan talent gedreven onderwijs geven in de klas. 
  • De student kans kansengelijkheid stimuleren op zijn stageschool. 
  • De student is bekend met mindfulness en weet dit in te zetten in zijn/haar groep. 
  • De student heeft praktijkervaring bij verschillende instanties die samenwerken met het reguliere basisonderwijs en speciaal basisonderwijs. 
  • De student is in staat passende partners te selecteren en hen een actieve bijdrage te laten leveren binnen de klas. 
  • De student is in staat om binnen het lerarenteam, naar behoefte, een verbinder te zijn tussen collega's en passende expertise vanuit de regio. 

 

Attitude: 

  • De student kijkt constant kritisch naar het eigen gedrag en de eigen gedachtes ten opzichte van leerlingen en collega’s. 
  • De student is gericht op kansen, talenten en nog niet geleerde vaardigheden. 

De student is in staat een ontspannen, relativerende houding aan te nemen en is zich bewust van het belang hiervan voor de leerling, de ouders en zichzelf.

Ingangseisen

Pabo (voltijd, duaal, deeltijd) 

Literatuur

Bors, G. (2014). Carol Dweck: het belang van een growth mindset. (Nivoz.nl) 

 

Fredrickson, B.L. The broaden-and-build theory of positive emotions. The Royal Society. Published online, 2004. 

 

Linkinsab, M., Niemieca, R. M., Gillhamcd, J., & Mayersonab, D. (2014) Through the lens of strength: A framework for educating the heart a VIA Institute on Character. The Journal of Positive Psychology: Dedicated to furthering research and promoting good practice, volume 9.  

 

Lyubomirsky, S., Sheldon, K.M., Schkade, D. (2005). Pursuing happiness: The architecture of Sustainable Change. Review of General Psychology, 2005. 

 

Mol Lous (2015). Passend onderwijs. Tijd voor een goed gesprek. Tijdschrift voor Orthopedagogiek (54, nr. 1). 

 

Norrish, J. M., Williams, P., O’Connor, M., & Robinson, J. (2013). An applied framework for positive education. International Journal of Wellbeing, 3(2), 147-161. doi:10.5502/ijw.v3i2.2  

 

Pronk, E. & Busschots, E. (2020). Talent gedreven onderwijs geven. Uitgeverij Koninklijke van Goricum: Assen. 

 

Rempel, K, D. (2012). Mindfulness for children and youth: A review of the literature with an argument for school-based implementation. Canadian Journal of Counselling and Psychotherapy, Vol 46(3), 2012. pp. 201-220. 

 

Ruit, P. (2013, 01-06). De betekenis van de positieve psychologie voor het onderwijs. (Nivoz.nl) 

 

Seligman, M. E. P., & Csikszentmiha, M. (2000). Positive Psychology,  An Introduction. In Flow and the Foundations of Positive Psychology (pp. 5-14). American Psychologist. 

 

Seligman, M, E, P., Ernst, R, M, E., Gillhamc, J., Reivich, K., & Linkins, M. (2009). Positive education: positive psychology and classroom interventions. Oxford Review of Education 
Vol. 35, No. 3, June 2009, pp. 293–311

Rooster

8 uur, dinsdag

Toetsing

De toetsing bestaat uit een viertal onderdelen: 

  • actieve participatie bij de bijeenkomsten en uitstapjes (V/O, kwal); 
  • stages (V/O, kwal); 
  • portfolio (V/O, kwal); 
  • eindopdracht (V/O, kwal)