Kies op maat

Inloggen Menu

Contentmarketing en community building

De ruimtesprong van Felix Baumgartner is een iconisch voorbeeld van contentmarketing en een community. Door in te zetten op een authentiek verhaal van een topsporter die zijn eigen grenzen verlegt, genereerde Red Bull een enorm bereik en versterkte zij de merkbeleving. Doordat Red Bull zowel voorafgaand, tijdens als na de parachutesprong content over Baumgartner en het Red Bull Stratos-team verspreidde, kon iedereen gedurende een langere periode het verhaal van A tot Z volgen. Via de Facebook-pagina bouwde Red Bull Stratos een omvangrijke community op met fans die met het merk en met elkaar in dialoog gingen. 

Contentmarketing en (merk)communities sluiten aan op consumenten van nu die zelf content produceren en zelf bepalen wanneer ze welke content bekijken, liken en delen. Daarom houden steeds meer organisaties en merken zich bezig met het maken van content en het opbouwen of onderhouden van een sociaal netwerk. Het aantal contentstrategen, contentmarketeers, social media managers en community managers neemt in rap tempo toe. 

   

Maar hoe zorg je als organisatie voor relevante en engaging content die mensen willen bekijken, liken of delen? En hoe ontwikkel je een waardevolle community en ga je actief de conversatie met groepsleden aan? En niet onbelangrijk: hoe zorg je ervoor dat contentmarketing en community building elkaar versterken zodat je daadwerkelijk je communicatie- of marketingdoelen bereikt? 

 

In deze minor leer je contentmarketing en community building direct toe te passen voor een merk/organisatie uit de praktijk. Eerdere organisaties waarvoor onze studenten aan de slag gingen, zijn: Madurodam, Ziggo, Naturalis, Sixt en de Bijenkorf. Je gaat te werk als professional van een contentmarketingbureau en doorloopt aan de hand van het content- en communityplanningsproces alle stappen van het contentmarketing- en community buildings-proces. Daarnaast leer je hoe je een verhaal (story) kunt opbouwen en inzetten via diverse kanalen zodat je je doelgroep echt kunt raken met je content. Ook leer je hoe je engaging content kunt maken/schrijven en de effectiviteit kunt testen en meten. De video die je voor je opdrachtgever maakt wordt daadwerkelijk getest door een onderzoeksbureau uit de praktijk en op basis van de uitkomsten scherp je deze aan. Tijdens de minor krijg je gastcolleges en workshops van gerenommeerde bureaus en professionals uit de praktijk, o.a.: Metrixlab (pretest), Freshbridge (werken bij een bureau), Kirsten Wagenaar (communities), Pelpina Trip (video editen) en Return on Content (KPI's en effecten meten).  

 

De beste teams bij de eindpitch t.b.v. hun opdrachtgever/merk uit de praktijk, komen in aanmerking voor de HBO Studenten Grand Prix van Platform Content! Dit is een prijs vanuit de praktijk waarbij diverse gerenommeerde contentmarketingbureaus en merken zijn aangesloten. Dé manier om je te profileren! 

Leerdoelen

Na deze minor ben je op de hoogste van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van contentmarketing en communities en kun je voor een concrete opdrachtgever: 

  • draagvlak creëren voor een geïntegreerde planmatige aanpak van contentmarketing en community building; 
  • contentdoelen, -doelgroepen en -publiek vaststellen; 
  • Insights verwerven in de doelgroep; 
  • een strategisch en tactisch plan uitwerken zodat je de juiste content, in de juiste vorm en via de juiste kanalen ontwikkelt; 
  • een story opbouwen en uitwerken; 
  • een contentkalender maken; 
  • engagerende converterende content ontwerpen en creëren; 
  • content en concepten optimaliseren door te testen; 
  • het publiek optimaal bereiken, enthousiasmeren en activeren (delen, liken, praten); 
  • community building vormgeven en inrichten om van fans ambassadeurs te maken; 
  • toetsen of met contentmarketing en community building de doelen zijn gerealiseerd. 

Ingangseisen

Derde- en vierdejaars studenten van opleidingen op het gebied van communicatie, marketing, commerciële economie, media en/of journalistiek (met affiniteit voor marketing). 

 

Toelatingseisen: minimaal propedeuse, minimaal 30 EC uit de hoofdfase en verder staat de toelating tot de minor ter beoordeling van de examencommissie van de opleiding.  

Literatuur

  • Machielse, I. (2023). Basisboek Contentmarketing en community building. Amsterdam: Pearson  
  • Staal, P. & Wagenaar, K. (2019) Organiseren van communities. Schiedam: Scriptum 
  • Aanvullende artikelen. 

Rooster

10 uur per week

Toetsing

Beroepsproduct: contentmarketing 100%, cijfer. 

Beroepsproduct: contentanalyse 100%, cijfer.