Diversiteit, identiteit en inclusie II
Diversity is the mix. Inclusion is making the mix work (Andres Tapia).
Het zijn niet onze verschillen die ons verdelen, maar ons onvermogen deze verschillen te herkennen, te accepteren en te vieren.
Audry Lorde, Sister Outsider (1984)
Vind je het vanzelfsprekend dat iedereen waardevolle kwaliteiten heeft en gelijke kansen verdient? Wil je de talenten van alle studenten of medewerkers benutten? Is het jouw visie om bij te dragen aan de ontwikkeling van je doelgroep op het gebied van diversiteit en inclusie, dan is deze minor iets voor jou.
Deel 2 van deze minor bereidt je voor op het werken in superdiverse groepen. Je leert omgaan met verschillen in achtergrond, identiteit en niveau. Je leert hoe alle talenten waardevol zijn in een inclusieve organisatie. Actuele theorieën ondersteunen en verbreden je visie op je eigen handelen.
Als professional ontwikkel je binnen de minor een breed palet aan beroepsvaardigheden. Hiermee ben je in staat om een diverse en inclusieve omgeving te creëren. Je leert hoe je vanuit een analyse kunt toewerken naar een interventie, gericht op het inclusief maken van een doelgroep. Deze interventie biedt de mogelijkheid om binnen een organisatie of team te spreken over inclusie en diversiteit.
Werkwijze
Individueel en in teamverband kijk je vanuit diverse perspectieven naar de situatie en behoeften van een doelgroep. Je werkt een deel in een organisatie. Je ontwikkelt diverse interventies. Je leert hoe je voor een doelgroep een inclusieve omgeving kunt creëren.
Leerdoelen
Aantonen van de leeruitkomst
Ingangseisen
Derde en vierdejaars bachelorstudenten
Literatuur
Madhoera, M. (2022). De inclusieve organisatie. Berghauser Post Publishing
Ruijters, M. & Simons, R. (2015). Je binnenste buiten. Boom uitgevers Amsterdam
Rubio Repáraz, L., Ardjosemito-Jethoe, S. & Rijk, K. (2020): Diversiteit in de Samenleving. Koninklijke Van Gorcum
Rooster
8 uur op woensdag
Toetsing
- Leeruitkomst (V/O)
- aanwezigheid verplicht, kwalificatie, V/O