Kies op maat

Inloggen Menu

Zorg voor de Toekomst

Wist je dat in 2035 ruim 24% van de bevolking 65 jaar of ouder zal zijn? De vergrijzing in Nederland zorgt ervoor dat de ouderenzorg steeds belangrijker én uitdagender wordt. Terwijl wij een vergrijzing zien komen AI en zorgtechnologie in een vrij snel tempo op. Beginnende zorgverleners staan voor een uitdaging tussen de toename van het gebruik van zorgtechnologie en de gestegen zorgbehoefte van de bevolking waarin technologische geletterdheid en interesse vaak laag zijn. Dit is jouw kans om je te verdiepen in deze groeiende doelgroep en te leren over personaliseren van zorg a.d.h.v. zorgtechnologie. Daar heb je nu, maar ook in de toekomst, wat aan! 

 

Ouder worden is nooit simpel of standaard. Bij de meeste oudere zorgvragers is er sprake van multi-morbiditeit, polyfarmacie en speelt de sociale context een belangrijke rol. Hierbij spelen begrippen als ‘kwaliteit van leven’ en ‘persoonsgerichte zorg’ een steeds belangrijkere rol. Zorgtechnologie speelt nu vaker een rol in de zorgprocessen bij ouderen. Denk aan robots, elektronische mappen, whatsapp berichten en alarmsystemen. Bij persoonsgerichte zorg kan je denken aan compassie, uniek zijn, autonomie en het opstellen van zorgdoelen. Maar hoe koppel je persoonsgerichte zorg aan de extreme toename van het gebruik van zorgtechnologie in deze tijd.  

 

Als verpleegkundige heb je de centrale regiefunctie in complexe situaties en de integratie van zorgtechnologie in de zorgprocessen. Je coördineert de zorg, overlegt met de arts en andere disciplines en vertegenwoordigt hierin de wensen van jouw cliënt. Kortom, er wordt van jou verwacht dat je een helikopterview hebt over de zorgvraag, zorginnovatie, en multidisciplinair kan samenwerken in het zorglandschap. Allerlei belangrijke taken voor de verpleegkundige van de toekomst! 

 

Die oudere, die zelfstandig woont of intramuraal, is een mens met al een heel leven achter de rug met zijn of haar verhalen over ervaringen, verliezen, emoties, verlangens en wensen. Je krijgt een unieke inkijk in iemands leven en dat vraagt van jou een nabije, aandachtige houding om de ander echt te ontmoeten. Je gaat je verdiepen in deze cliënten en bent daardoor straks beter in staat om ze te voorzien van de beste (persoonsgerichte) zorg.    

 

Wat ga je doen? 

  • Je gaat samen met het werkveld en experts ervaren hoe complex de zorg voor ouderen is en wat jij daarin kan betekenen. 
  • Je krijgt les over zorgtechnologie; je leert welke mogelijke toepassingen er nu zijn en welke afwegingen je dient te maken bij het inzetten van technologie in het zorgproces. Je krijgt les over contextuele hulpverlening en je krijgt tools aangereikt zodat je meer verdieping krijgt in de gesprekken met ouderen en zijn mantelzorgers.  
  • Je krijgt les in klinisch redeneren van ervaren (externe) docenten uit de beroepspraktijk. 
  • Je krijgt inzicht in de laatste levensfase en de ethische kant van de zorg en de toepassing van zorgtechnologie daarin. 
  • Je leert meer over verpleegkundig leiderschap. Als spil in het zorgproces moet je regelmatig lastige beslissingen nemen of in een acute setting de regie pakken.  

 

Verpleegkundigen met een specialisatie in de ouderenzorg zijn zeer gewild op de arbeidsmarkt. Waar wacht je nog op? Schrijf je nu in.  

 

Leerdoelen

Het hoofddoel van de minor is toekomstige hbo-verpleegkundigen een realistisch beeld te geven van de rol van de hbo-verpleegkundige in de zorg voor ouderen en de integratie van zorgtechnologie in de zorgprocessen.  

 

De toetsdoelen zijn als volgt: 

  • De student kan klinisch redeneren bij ouderen, op beheersniveau (3) (Benner, 1984) waarbij rekening gehouden wordt met eigen regie/ zelfmanagement, morele en ethische aspecten en zorgtechnologie, afhankelijk van de wensen en behoeften van de oudere. De student kan onderbouwen wat de legitimatie en rol van de zorgverlener is in de ouderenzorg en beschrijven wat dit betekent voor de eigen professionele ontwikkeling. 
  • De student kan onderbouwen hoe een persoonsgerichte visie en contextuele benadering bijdraagt aan het verlenen van zorg voor ouderen. 
  • De student geeft een kritische beschouwing van de rol, functie en verantwoordelijkheden van de verschillende professionals die werkzaam zijn in de ouderenzorg en wijze waarop deze m.b.v. zorgtechnologie kunnen samenwerken. 
  • De student beschrijft een kritische houding t.a.v. (nieuwe) zorgtechnologie producten. 
  • De student beschrijft van de veranderende zorgtechnologie context en de impact die dit heeft op het werkproces. 
  • De student maakt gebruik van gezamenlijke besluitvorming bij de inzet van zorgtechnologie bij ouderen. 
  • De student is in staat het eigen leerproces binnen de minor te organiseren en geeft hiermee richting aan de professionele ontwikkeling. 
  • De student beschrijft de invloed van de leefomgeving van de oudere op de gezondheid en weet hoe zorgtechnologie hier een bijdrage aan kan leveren. 
  • De student kan zorg observeren en indiceren op basis van verschillende transitievoorwaarden (facilitators en remmers) die verband houden met persoonlijke, gemeenschaps- en maatschappelijke aspecten.   

Ingangseisen

Toegankelijk voor: 

HBO-V studenten 

Fysio studenten  

Literatuur

  • Bakker T, Habes V, Quist G, van der Sande J, van de Vrie W. Klinisch redeneren bij ouderen. 3rd ed. Houten: Bohn Stafleu van Loghum: 2019. 561p. 
  • van Scheppingen, A., Bierlaagh, D., & Wallner, C. (2022). Ervaringsgericht samenwerken in de ouderenzorg. TVZ-Verpleegkunde in praktijk en wetenschap, 132(3), 36-39. 
  • Benner P. From novice to expert. Menlo Park. 1984;84(1480):10-97. 
  • Voorbeelden van Zorgtechnologie. [Internet]. [zorgvoorbeter.nl] [Geraadpleegd op: 19-01-2024] Beschikbaar via: https://www.zorgvoorbeter.nl/thema-s/digitale-zorg/zorgtechnologieen  

Rooster

Studenten kunnen hier in overleg met docenten zelf een eigen invulling aangeven zolang er aan de voorwaarden van de minor wordt voldaan en opdrachten behaald kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan bezoeken aan een zorginstelling om met ouderen te spreken en een ouderen mentor te krijgen.  

 

6 meeloopdagen in minimaal 2 contexten.  

Toetsing

De toetsing van de minor bestaat uit een Portfolio en Portfolio Assessment Gesprek. 

 

Portfolio: 

  • Levensboek 
  • Casestudy met kritisch betoog over inzetzorgtechnologie 
  • Leerprocesverslag 
  • Bewijsstukken plan van aanpak en ontwikkelgesprek