Kies op maat

Inloggen Menu

Diversiteit en Inclusieve Communicatie

​Ben je sociaal werker of een toekomstige werker in het sociale domein die klaar is voor de praktijk, maar graag nog je diversiteitsbewuste competenties zou willen verbeteren? Of heb je al kennis en ervaring in het omgaan met diversiteit en zou je je kennis, inzicht en vaardigheden nog verder willen verdiepen? Dan is deze minor voor jou! 

Binnen deze minor leer je jezelf verplaatsen in mensen met andere normen en waarden, met andere opvattingen of een andere ervaring. Bijvoorbeeld omdat ze door een handicap, door hun levensloop, door hun culturele of religieuze achtergrond of door afkomst of huidskleur, de dagelijkse werkelijkheid op een andere manier ervaren als jij. Je leert nadenken over wie jij bent in verhouding tot de ander. We besteden aandacht aan de verschillende aspecten van diversiteit: leeftijd, gender en sekse, seksuele identiteit, religie, etniciteit, afkomst, mentale en fysieke vermogens, sociaaleconomische status. We staan stil bij je eigen diversiteit en bij de verscheidenheid in de samenleving. We onderzoeken al datgene waarin mensen van elkaar verschillen, maar ook waarin mensen overeenkomen. We staan tevens stil bij, hoe we ons als zowel vanuit de persoon (die we zijn) als vanuit de functie (die we vervullen) ten opzichte van die verscheidenheid in de samenwerking willen en kunnen positioneren. En de dilemma’s die dat soms in onszelf met zich mee kan brengen. 

In de minor leer je daarnaast om diversiteitsbewust te communiceren met mensen die anders zijn dan jij. Je leert omgaan met conflicten en ethische kwesties die kunnen voorkomen in contexten van diversiteit.  

 

Ten slotte kijken we naar inclusie- en exclusiedynamieken in de Nederlandse samenleving en Europa. Wie “hoort” er binnen onze samenleving en wie kan of mag er niet (volledig) meedoen en waarom? We onderzoeken de verschillende uitsluitingsmechanismen en machtsdynamieken, en machtsverhoudingen tussen meer- en minderheden. We besteden aandacht aan de veelzijdigheid van het concept inclusie, en hoe deze sterk verbonden is met gelijkwaardigheid. 

 

Hoe ga je leren? Individueel en in teamverband gaan we kijken naar de superdiverse staat. Met het gebruik van inzichten van de sociale antropologie, het kruispuntdenken of beschermjassen komen we in contact met de ander. We stappen uit onze ‘comfortzone’ en onderzoeken onze eigen aannames. Door middel van fieldwork dompelen we ons onder in de leefwereld van een specifieke doelgroep. We inventariseren welke hindernissen deze doelgroep naar eigen zeggen ervaart om volwaardig deel te nemen aan de samenleving. We kijken welke oplossingen of maatregelen zij hiervoor nodig achten, zowel binnen de eigen groep als op micro-, meso- en macroniveau in de samenleving (sociaal, politiek, maatschappelijk…). Ten slotte kijken we hoe we verschillende betrokken groep/instanties bij elkaar kunnen brengen om dit te realiseren. 

Leerdoelen

 De student, aan het einde van de Minor Diversiteit en Inclusieve Communicatie 

  

Kennis   

  • heeft inzicht in de relevante wetenschappelijke concepten en inzichten uit onder andere de filosofie, sociologie, psychologie en disability studies die hebben te maken met diversiteit en inclusie.   
  • heeft inzicht in aspecten van de geschiedenis die invloed hebben gehad op diversiteit en inclusie in de Nederlandse samenleving.    

  

Bewustwording  

  • kan zich verplaatsen in de waarden en normen van andere mensen.   
  • heeft erkenning en waardering voor verschillen en verscheidenheid.   
  • kan zich verplaatsen in de beweegredenen van andere mensen.   

  

Vaardigheden en handelingen  

  • kan reflecteren op eigen referentiekader, normatieve, theoretisch en handelingsgericht en gebruikt deze in haar omgaan met anderen.   
  • kan andere mensen evalueren en analyseren vanuit diens referentiekader en kan, indien nodig, het eigen handelen hierop afstemmen   
  • kan handelen met oog en respect voor het waarden- en normensysteem van de persoon waarbij je betrokken bent.   
  • kan handelen volgens de principes van Beschermjassen.   
  • kan omgaan met eventuele morele kwesties die kunnen ontstaan in contact met andere mensen.   
  • is bewust van de inclusie- en exclusiedynamieken, kan zich positioneren en kan deze dynamieken beïnvloeden op micro- mesoniveau. Op macroniveau is zij/hij in staat om deze te herkennen, analyseren en hier eigen visie op te vormen.   
  • kan evalueren, analyseren en handelen volgens de principes van het kruispuntdenken.   

Ingangseisen

4e jaars: SW, SPH, MWD, TP, HB-V, HBO–Rechten, SJD,  

HBO–Communicatie, HRM, Bio Informatica, Informatica,  

Fysiotherapie, Leraar Basisonderwijs (PABO),   

Lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn of Omgangskunde   

Literatuur

Voorbeelden van relevante literatuur en websites die tijdends de minor worden behandeld:  

Boeken:  

  • Van den Broek, L. (2020): Wit is nu aan zet. Racisme in Nederland. Amsterdam University Press. Amsterdam.  
  • Blom, H. & van der Werf, S. (2017). Migranten in de Nederlandse Samenleving. Bussum: Uitgeverij Coutinho 
  • Bos, M. (2010). Coaching en Diversiteit. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. 
  • DiAngelo, R. (2018): Witte Gevoeligheid: Waarom het voor witte mensen zo moeiijk is om het over racisme te hebben.  
  • Dries, M. & van Endt-Meijling, M. (2018): Met nieuwe ogen. Bussum: Uitgeverij Coutinho.  
  • Janssen, P. (2019). Interculturele competenties. Groningen: Noordhoff 
  • Geldof, D. (2019). Superdiversiteit. Leuven / Den Haag: Acco. 
  • Rubio Repáraz, L., Ardjosemito-Jethoe, S. & Rijk, K. (2020): Diversiteit in de Samenleving. Assen: Koninklijke Van Gorcum.   
  • Van Linge, D. (2019). Feminist Fatal. Dasmag Uitgeverij 

 

Websites:  

www.kennisbankdiversiteitenemancipatie.nl/ 

Rooster

Maximaal 12 contacturen verspreid over 3 dagen 

Toetsing

  • Mondeling, 100%, cijfer  
  • Schriftelijke toets, 100%, V/O 
  • Mondeling, 100%, V/O