Kies op maat

Inloggen Menu

Het zit in de familie (intergenerationeel werken)

​​Heb je belangstelling voor het werken vanuit de systeemvisie? Wil je daarin een stapje verder gaan door je te verdiepen in de invloed van een familiegeschiedenis op iemands leven?  

 

Vraag je je weleens af hoe het kan dat bepaalde interactie patronen van generatie op generatie blijven doorgaan? Ook al doen betrokkenen individueel echt hun best om dit te veranderen? 

  

Wil je meer weten over hoe de invloed van vorige generaties doorspeelt in families? En hoe deze mede bepalend kan zijn voor hoe iemand zich gedraagt/voelt/ontwikkelt? 

 

Vraag je je af hoe het kan dat (ook volwassen) kinderen loyaal blijven naar hun ouders, ondanks alles wat ze soms tekort zijn gekomen?  

 

Vind je het interessant om ook eens te kijken hoe het zit in je eigen familiegeschiedenis, met familieleden in gesprek te gaan en daaruit te leren? Wil je dat ook aangaan? 

 

‘Het zit in de familie’: dat geldt in deze minor niet alleen voor het ontstaan van problemen, maar ook voor de oplossingen! 

Dus wil je ook leren welke interventies je kunt inzetten om familierelaties in kaart te brengen en mensen te begeleiden in (het herstel van) deze familierelaties?  

 

Dan is deze minor echt iets voor jou.  

 

De basis van deze minor is de ‘contextuele’ theorie van de Hongaars/Amerikaanse psychiater prof. dr. Ivan Nagy.  

Het door hem ontwikkelde gedachtengoed over ‘relationele ethiek’ biedt een unieke kijk op familierelaties en op de invloed van wat er in eerdere generaties is gebeurd, op iemands leven in het hier en nu. Ook biedt het een kader voor hoe je hier in de praktijk mee aan de slag kunt. 

 

Wij werken met een klein, gespecialiseerd docententeam en zijn graag in interactie met studenten. We leren van en met elkaar. 

Leerdoelen

  • Je kunt de begrippen uit de theorie toepassen op casuïstiek binnen verschillende doelgroepen  
  • Je kunt contextuele (verbindende) interventies doen op basis van casuïstiek en/of eigen werkinbreng  
  • Je kunt reflecteren op: a. je eigen familiegeschiedenis en hoe die jou beïnvloedt  b. de toepassing van deze benadering in de eigen (toekomstige) werkpraktijk. 

Ingangseisen

Voor 4e jaars studenten (die dus voldoen aan de overgangseisen voor jaar 4 van de eigen opleiding) van de volgende voltijd opleidingen: 

Sociaal Werk 

Sociaal Pedagogische Hulpverlening 

Maatschappelijk Werk en Dienstverlening 

Vaktherapie 

Toegepaste psychologie 

HBO-Verpleegkunde 

SJD 

PABO 

Pedagogiek 

 

Alle studenten wordt aanbevolen om alvorens de minor start het volgende boek over systeemtheorie (opnieuw) te bestuderen:  

Willemse, Joop, 2015, [3e druk]  Bohn Stafleu van Loghum,  
‘Anders kijken’: Theorie en praktijk van de systeembenadering. 

Literatuur

Verplichte literatuur:  

  • Annelies Onderwaater; De onverbrekelijke band, inleiding en ontwikkelingen in de contextuele therapie van Nagy, Pearson, 2022 (11e editie). 
  • Willy Veijer; waaier ‘Vragen binnen de context’, te bestellen via de HS Leiden bookshop. 
  • René Diekstra; In gesprek met je ouders, handleiding voor je belangrijkste interview, Karakter Uitgevers B.V., 2020 of later, meest recente druk. 

 

Aanbevolen literatuur: 

  • Ivan Boszormenyi-Nagy e.a., Tussen geven en nemen, over contextuele therapie, de Toorts 7e druk 2018 
  • Ivan Boszormenyi-Nagy e.a., Grondbeginselen van de contextuele benadering, De Toorts, 5e druk 2017. 
  • Else-Marie van den Eerenbeemt e.a., Balans in beweging, De Toorts, 13e druk 2019. 
  • M. Michielsen e.a., Leren over leven in loyaliteit, over contextuele hulpverlening, Acco 2008 
  • T.D. Hargrave e.a. Ontwikkelingen in de contextuele therapie, de kracht van geven en nemen in relaties, Acco 2005. 
  • Else-Marie van den Eerenbeemt, Alle dochters, De Toorts 6e druk 2019. 
  • Else-Marie van den Eerenbeemt, De liefdesladder, Arbeiderspers 2011 
  • Else-marie van den Eerenbeemt, Door het oog van de familie, Bert Bakker 2009. 

 

Genoemde literatuur is nog onder voorbehoud. 

Rooster

gemiddeld 12 uur contacttijd per week 

Toetsing

  • Theoretische analyse van casuïstiek  (5 ec) >cijfer 
  • Vaardighedentoets (5 ec) >cijfer 
  • Intervisie (5 ec) >v/o