Kies op maat

Inloggen Menu

Werken in het gedwongen kader

De minor Werken in Gedwongen Kader (WIGK) besteedt aandacht aan het brede werkveld van sociaal werk in het gedwongen kader. Je leert veel over jeugdigen en volwassenen die in aanraking komen met het (straf-) recht. Er wordt gebruik gemaakt van gastdocenten uit de praktijk en onderzoekers komen vertellen over hun nieuwste bevindingen. Je krijgt les van topdocenten met veel werk- en onderzoekservaring in het (jeugd-) forensisch veld. Het is een agogische minor, dat wil zeggen dat het zich richt op hulpverlenen en dat betekent in dit geval ook om te voorkomen dat er herhaling van strafbare feiten zijn.  

Leerdoelen

Wanneer je het onderwijs in deze minor hebt gevolgd: 

  • heb je kennis van het brede werkveld van het sociaal werk in het gedwongen kader en de cliënten die zich daar aandienen gedurende de hele levensloop. 
  • leer je over het gebruik van dwang en drang door sociaal werkers in het (jeugd-)forensisch kader en in het jeugdbeschermingskader; 
  • weet je wat het effect is van het gebruik van dwang en drang; 
  • kun je zelf dwang en drang gepast en effectief gebruiken in een hulpverleningscontext;  
  • kun je in het contact met cliënten het evenwicht vinden tussen motiveren en positioneren;  
  • kun je met gebruik van de nieuwste theoretisch wetenschappelijke inzichten deelnemen aan het maatschappelijk discours over de cliënten die van hulp in het gedwongen het kader gebruik maken;  
  • leer je de betekenis kennen van dwang in het cliëntcontact; 
  • leer je dat organisaties die dwang gebruiken door vergelijkbare dynamiek worden beïnvloed.  

 

De minor levert ook een bijdrage aan het vergroten van de competenties van de forensisch sociaal professional  

(zie: https://www.movisie.nl/artikel/7-competenties-forensisch-sociaal-professional).  

Daarnaast gaat de helft van de minor expliciet over jeugd in het gedwongen kader. Dit onderwijs levert een bijdrage aan het verwerven van de competentie profiel van de jeugd- en gezinsprofessional. Met name daar waar het s van de jeugdzorg professional. Het bevorderen van veiligheid is een belangrijk thema. (zie https://skjeugd.nl/wp-content/uploads/2017/12/Competentieprofiel-hbo-professionals-in-jeugdhulp-en-jeugdbescherming-versie-1-1.pdf) 

Ingangseisen

Deze voltijd minor geeft onderwijs op HBO eindniveau en staat open voor studenten Sociaal Werk (MWD en SPH). Studenten TP, Pedagogiek en SJD op eindniveau kunnen ook deelnemen, mits de stage-ervaring en vooropleiding voldoende aansluit. Hiervoor dient een brief aan de minor coördinator/minorcontactpersoon (zie voor meer informatie het kopje contactpersoon (onderwijsinhoudelijke vragen) met motivatie en CV waaruit dit blijkt te worden geschreven. Dit is voorwaarde voor toelating vanuit TP, Pedagogiek en SJD.  

 

Ingangseis waaraan moet worden voldaan (wordt niet gedoceerd!): 

  • Basiskennis van (ontwikkelings-) psychopathologie;  
  • Basiskennis normale ontwikkeling; 
  • Basiskennis kindermishandeling en huislijk geweld; 
  • Basiskennis jeugdrecht. 

Literatuur

De docenten zorgen altijd voor actueel studiemateriaal. Een aantal docenten schrijft ook zelf studiemateriaal. Voorbeelden:  

Weijers: Stoppen of volharden 

Actuele criminologie 

Van der Helm et al : “Forensische sociotherapie’ ‘Leefklimaat voor jeugd en volwassenen’ 

Rooster

12 uur per week, verdeeld over 3 dagen met soms een extra dag.  

Toetsing

Er wordt gevarieerd getoetst (opdrachten, assesments, schriftelijke toetsen)