Kies op maat

Inloggen Menu

Minor Interprofessional Meeting

Ben jij cliënten in het werkveld tegengekomen die vaak meer dan één probleem hebben op verschillende levensdomeinen, dan is deze minor voor jou! 
 

In het werkveld van het sociaal domein zien we steeds vaker cliënten die ook hulp van andere professionals krijgen of zouden moeten krijgen. Hulp van bijvoorbeeld een huisarts, wijkverpleegkundige, verslavingscoach, jongerenwerker of een jurist. Zo worden de problemen waarmee de cliënten naar jou komen ook beïnvloed door (hulp)vragen waarvoor ze bij andere professionals komen en andersom. 
Wanneer het belang van de cliënt voor jou voorop staat dan zoek je de samenwerking op met de andere professioneels die ook betrokken zijn.  
 
Interprofessioneel samenwerken houdt in dat verschillende professionals, in samenwerking met de cliënt en eventueel belangrijke mensen uit het persoonlijke netwerk, de handen ineenslaan. 

De acties vanuit de interprofessionele samenwerking worden opgesteld, om de situatie van jouw cliënt effectief te verbeteren. Naast cliëntniveau kan deze samenwerking ook gezocht worden op probleem en/of themaniveau om perspectieven uit te wisselen en zo met én van elkaar te leren.  
In deze ontmoetingen wordt de diversiteit aan kennis, ervaring en perspectieven gecombineerd tot vernieuwende oplossingen die iedere professional levert vanuit het eigen beroep (lees perspectief). 
Juist dat de verantwoordelijkheid voor de uitvoering door de verschillende professionals samen wordt gedragen, maakt deze manier van samenwerken zo geschikt voor wat cliënten nodig hebben! 
 
Dit vraagt om lef, eropaf stappen, uit je comfortzone durven te komen … hoe je dat doet, leer je en kun je ervaren binnen deze minor.  
 

Zo doe je tijdens deze minor al kennis en ervaring op vanuit andere perspectieven en beroepen en werk je nu al aan je toekomstig netwerk als professional. Dit doe je door deel te nemen aan interactieve onderdelen zoals werkbezoeken bij andere beroepsgroepen, moreel beraad en een serious game waarin je gezamenlijk een crisis gaat aanpakken.  
Deze aanpak klinkt misschien vanzelfsprekend maar is een absolute uitdaging als voorbereiding op het echte werkveld! 

Leerdoelen

- Bewust zijn van je positie als professional. 
- Op de hoogte zijn van de sociale kaart. 
- De kenmerken van een leernetwerk weten. 
- Het organiseren een interprofessionele ontmoetingen 
- Leren van andere perspectieven en het eigen perspectief eventueel daarop aanpassen 
- Het leren met én van elkaar. 

Literatuur

Geen verplichte literatuur 

Toetsing

  • Performance gesprek (v/o) 
  • Vaardighedentoets (v/o) 
  • Groepsproduct Presentatie gezamenlijke innovatieopdracht (cijfer) 
  • Individueel reflectieverslag (v/o)