Kies op maat

Inloggen Menu

Interface & User Experience Design

De afgelopen jaren is technologie in een rap tempo beschikbaar geworden voor een groot deel van de maatschappij. Door de razendsnelle ontwikkelingen zijn er een hoop vraagstukken ontstaan waarbij de beleving centraal staat in het gebruik van technologie. Een belangrijk vraagstuk is hierbij ook hoe gaan we in de toekomst om met technologie die beschikbaar wordt voor de samenleving.  
​  
​Tijdens de minor Interface en User Experience Design bekwaam je jezelf dieper in het ontwerpen en vormgeven van interactieve producten en diensten. Je gaat onderzoeken hoe je beleving kunt vormgeven en op welke wijze mensen communiceren. Hoe mensen omgaan met de interfaces van interactieve digitale producten. Daarnaast kijk je kritisch naar de hedendaagse technologie en ontwikkelingen om zo een beeld te kunnen vormen van waar onze toekomstige ontwerpen gebruik van kunnen maken en aan moeten voldoen. Vervolgens pas je deze inzichten op een innovatieve manier toe, bij het ontwerpen van digitale producten en diensten. Er zal aandacht worden bestaand hoe jij jezelf in staat stelt om in ontwikkeling te blijven als ontwerper van interactie voor interfaces en user experience design.​ 

​​​Bekijk het werk van de minor teams van 2020-2021
​Bekijk het werk van de minor teams van 2021-2022  

​Onder het kopje Interface & User Experience Design vindt u de teams. Daarnaast is op de site het werk te bekijken van de studenten van de minor Designful Innovation, de andere minor die we van uit CMD Rotterdam aanbieden aan studenten.  

Hall of Fame IUXD  
​Enkele voorbeelden van de studententeams van afgelopen jaren:   
Team Fresh Vision 
​Team Dreamwork  
​Team diffərənt  
​Team Skyline  
​Team devign 

Voornamelijk in het Nederlands, maar de vakliteratuur is in het Engels. Als mede de hoorcolleges van Video Visualization.

Leerdoelen

Als student leer je:

  • Hoe je nu en in de toekomst digitale producten en diensten ontwerpt.
  • Hoe je binding creëert met gebruikers en hoe je achter hun motivatie komt om een digitaal product te gebruiken.
  • Hoe je deze motivatie kunt gebruiken in het ontwerpen van de interacties tussen mens en product.
  • Hoe mensen gezamenlijk digitale producten en diensten gebruiken in hun dagelijkse interactie.
  • Hoe een ontwerpteam een digitaal product of dienst realiseert en welke ontwerpprocessen daarbij komen kijken.
  • Hoe je het visuele en functionele ontwerp van een interactief product realiseert en aansluit bij het merk van een opdrachtgever.
  • De onderlinge samenhang tussen motivatie en emotie en welke gevolgen dit heeft voor een productbeleving.
  • Hoe je als ontwerper kunt ontwerpen in een wereld van ubiquitous computing producten en diensten ontwerpt.
  • Hoe je als ontwerper je producten en diensten kunt prototypen en testen om in een vroeg stadium al een duidelijk indruk te krijgen van je ontwerp.

Ingangseisen

​​​Voor wie is de minor bedoeld; studenten die opgeleid worden tot ontwerpers dan wel makers van digitale media en hun kritische en executieve vaardigheden als ontwerpers willen uitbreiden. ​Wat is het gewenste of vereiste aanvangsniveau van de student: 120 ECTS, afgeronde 3e jaars stage. 

Wie is toelaatbaar (studenten van welke opleidingen); Studenten van de opleiding CMD, maar ook studenten van CMGT, CDM Studenten van andere ontwerp-, media- of technologie gerelateerde studies. De minor gaat ervan uit dat je bekend bent met de basisbegrippen en principes van user-centered design en in staat bent jouw ontwerp-oplossingen te visualiseren, documenteren en te onderbouwen. Ook ben je in staat het ontwerpproces op methodische wijze aan te pakken. Je bent in staat om concepten te ontwikkelen, ideeën te visualiseren en je weet deze ideeën te onderbouwen en toe te lichten. Daarnaast ben je in staat om prototypes te ontwikkelen waarmee je je ideeën kunt communiceren naar mensen, zoals bijvoorbeeld ontwikkelaars of andere stakeholders. Op basis van een intakegesprek wordt voor andere studenten vastgesteld of voldoende competenties aanwezig zijn om deze minor succesvol af te kunnen ronden.

Literatuur

  • Saffer, D. (2009) Designing for Interaction: Creating Innovative Applications and Devices (2nd Edition). New Riders. ISBN-13: 978-0321643391 

  • Benyon, D (2019) Designing User Experience,: A  Guide to HCI and Interaction Design. Pearson Education. ISBN-13: 978-1292155517 

  • Stockman, S (2011) How To Shoot Video That Doesn’t Suck. Workman Publishing. ISBN-13: 978-0761163237 

  • Caddick, R. Cable, S. (2011) Communicating the User Experience: A Practical Guide for Creating Useful UX Documentation. Wiley. ISBN-13: 978-1119971108 

  • Goodwin, K. (2009) Designing for the Digital Age: How to Create Human-Centered Products and Services. Wiley. ISBN-13:978-0470229101 

  • Norman, D. (2005) Emotional Design: Why We Love (or Hate) Everyday Things. Basic Books. ISBN-13:978-0465051366 

  • Buxton, W. (2007) Sketching User Experiences: Getting the Design Right and the Right Design. Morgan Kaufmann. ISBN-13: 978-0123740373 

Rooster

Maandag t/m donderdag, vrijdag roostervrij/zelfstudie.

Toetsing

​​​Deze minor bestaat uit 6 vakken, bestaande uit vier kennisgestuurde vakken en twee praktijkgestuurde vakken gedurende twee onderwijsperiodes:

  • Designing User Experience (4 ECTS, Kennisgestuurd)
  • ​Becoming a Digital Designer I (4 ECTS, Kennisgestuurd)
  • ​UX Studio I (7 ECTS Praktijkgestuurd)
  • ​Video Visualization (4 ECTS Kennisgestuurd)
  • ​Becoming a Digital Designer II (4 ECTS, Kennisgestuurd)
  • UX Studio II (8 ECTS Praktijkgestuurd)

Aanvullende informatie

Volg onze online voorlichting 

Deze voorlichting is een interactieve online bijeenkomst via Teams. Je krijgt een korte presentatie over de minor. Je kunt daarna vragen stellen aan de docent. Je kunt meedoen op je mobiel, laptop of tablet.

Door hieronder op de datum van de voorlichting te klikken kom je in de Teamsmeeting.

Dinsdag 2 april 2024 van 16.00 – 16.30 uur

Woensdag 3 april 2024 van 16.00 – 16.30 uur