Kies op maat

Inloggen Menu

Digital Humans. Real Fake, Real Impact

Een minor over digital humans, Gen AI en innovatie

Ken jij Lil Miquela? Ze is fake en bestaat uit bits & bytes in plaats van vlees en bloed, maar met haar miljoenen volgers op Instagram en honderduizenden luisteraars op Spotify is haar invloed wel degelijk echt. Miquela is een voorbeeld van een digitaal mens en deze bestaan tegenwoordig in vele soorten en maten. 
 
De ontwikkeling van digital humans en (generatieve) kunstmatige intelligentie heeft het afgelopen jaar een enorme vlucht genomen. Steeds meer organisaties zien potentie in de inzet van digital humans en Gartner voorspelt dat in de komende vijf jaar het aantal interacties tussen mensen en digital humans met 400% zal toenemen.  
 
Een ontwikkeling die vragen oproept over kansen, uitdagingen, toepassingsmogelijkheden en beloftes, vooral op vlak van mensgerichte AI. Om menselijk te zijn is het namelijk niet alleen van belang om menselijk te lijken. En willen we eigenlijk wel digital humans in onze zorg en in ons onderwijs? In deze interdisciplinaire minor verdiepen we ons in de vraag hoe we op een verantwoorde wijze digital humans kunnen ontwerpen en leer je meer over de interactie tussen mensen en technologie, de ethische kwesties rondom AI en ga je natuurlijk ook zelf aan de slag met kunstmatige intelligentie.  

Leerdoelen

Inhoud en programma
​​​Hoe kunnen organisaties hun dienstverlening opschalen om real-time te voorzien in de wensen en behoeften van mensen, mét behoud van de menselijke maat? De creatieve industrie probeert op deze vraag een antwoord te geven door een divers aanbod aan intelligente conversatie-oplossingen te ontwikkelen: intelligente assistenten, voicebots en slimme objecten die dankzij (generatieve) artificial intelligence (A.I.) met mensen en namens mensen kunnen communiceren. Gartner voorspelt dat in vijf jaar tijd het aantal interacties met A.I.-gedreven agents met vierhonderd procent zal toenemen. Hogeschool Rotterdam sluit aan op deze ontwikkelingen met het thema: digital humans. Digital humans zijn 'human-like virtual beings' (Deloitte, 2022) die niet echt bestaan maar dankzij A.I. wel zo ontworpen kunnen worden dat ze echt lijken, in termen van interactiemogelijkheden en verschijningsvorm (Willemsen, Brom, Withuis, 2020). 

Deze ontwikkeling komt met vragen over kansen en knelpunten, bedreigingen en beloften met name op het vlak van mensgerichte AI. Om menselijk te zijn is het namelijk niet alleen van belang om menselijk te lijken (Willemsen, 2021). Een gemeenschappelijke ambitie van de minor is daarom om meer inzicht te krijgen in de vraag hoe digital humans ontworpen kunnen worden zodat ze behulpzaam, acceptabel, betrouwbaar, en ethisch verantwoord zijn in de interactie met mensen, en een betekenisvolle rol kunnen spelen in een AI-gedreven toekomst. Deze vraag wordt verkend vanuit verschillende disciplines binnen de creatieve industrie (technologie, design, communicatie, kunsten). 

Om de bovenstaande doelstelling te behalen is ervoor gekozen om te werken vanuit het idee van een learning community: een groep mensen met een gezamenlijke interesse in expertiseopbouw (kennis, attitude, én vaardigheden) rondom een bepaald thema of op een bepaald gebied, die daartoe regelmatig in groepsverband bij elkaar komen om daaraan samen te werken. 

Deelnemers aan deze learning community zijn jullie, studenten met verschillende (studie)achtergronden, doelen, perspectieven, werkwijzen en vaardigheden. Maar ook: docenten, onderzoekers, experts en geïnteresseerde professionals uit het werkveld, die ook weer hun eigen doelen, achtergronden, perspectieven, werkwijzen en vaardigheden meebrengen. Door samen te komen kunnen we ons vermogen om te leren, werken en innoveren met elkaar verbinden en vergroten. Dat is het doel van de Learning Community. 

Het vertrekpunt van de minor is een expertiseveld, een deelgebied van het totale werkveld waarbinnen digital humans tot stand komen. Dat kan gaan over welke menselijke eigenschappen een digital human meer menselijk maakt, of bijvoorbeeld hoe je met mensen omgaat die niet kunnen schrijven en een digital human die een woord verkeerd interpreteert. Het gaat erom dat deelgebied goed te verkennen en te leren kennen, dát is het doel van de minor. De opdrachten die daarvoor uitgevoerd worden, moeten daaraan bijdragen, ze zijn dus middel tot een doel en geen doel op zichzelf. 

Je werkt niet allemaal aan dezelfde opdracht, de totale groep werkt aan een mozaïek van opdrachten, vragen etc. en het gezamenlijke resultaat moet zijn dat er kennis opgebouwd wordt over het expertisegebied. In ieder geval werk je gedurende de minor in een team aan een opdracht van een partner binnen de context van bijvoorbeeld media, creatieve industrie of zorg. 

Leerdoelen 
- Je begrijpt hoe AI-technologie wordt toegepast om de interactie tussen mens en digital human mogelijk te maken en wanneer deze interactie behulpzaam, acceptabel, betrouwbaar en verantwoord wordt ervaren; 
​- Je maakt kennis met verschillende designmethodieken om digital humans te ontwerpen; 
​- Je kan kennis- en innovatievragen vertalen naar experimenten die inzicht geven in de interactie (verbaal, non-verbaal, multimodaal) tussen mens en digital human / conversational agent binnen een toepassingsconcept; 
​- Je leert meer over de maatschappelijke impact en ethische implicaties tijdens het (ontwerp)proces van digital humans.  
​ 
​Je kan vanuit verschillende perspectieven (interactie, maatschappij, technologie) digital humans en conversational agents duiden in een specifieke toepassingscontext en je kunt verbanden leggen tussen deze verschillende perspectieven.  

Ingangseisen

We nodigen zorgverleners, business developers, techneuten, communicatie & marketing professionals, retailers en (multi media) designers uit om samen aan een nieuw hoofdstuk te beginnen. Digital humans en conversational AI laten de grenzen tussen wat echt en nep is opschuiven en laten je nadenken over wat nu eigenlijk echt is, en wat nep. Zodat jij vervolgens waardevolle (digitale) toepassingen binnen een eigen gekozen context leert ontwikkelen.  
  
Laat je niet afschrikken door het technische aspect van digital humans. Er bestaat genoeg tooling om technisch een digital human en conversational agent te ontwikkelen. Juist studenten die niet perse technisch zijn, in combinatie met studenten met een meer technische achtergrond zijn nodig om de vraagstukken die spelen binnen het thema Digital Humans & covnersational agents te beantwoorden! We gaan aan de slag met zowel de betekenis als toepassingen van digital humans binnen een bepaalde context.  
​ 
Met name geschikt voor de opleidingen Communicatie, CMGT, CMD, Informatica, Transformational Design, Creative Marketing & Sales, Mens en Techniek, Gezondheidszorg, Technologie en iedereen die meer wil leren over het ontwikkelen van AI toepassingen.

Ingangseisen:
1. Stage is met goed gevolg afgesloten;
2. Minimaal 90 studiepunten zijn in de hoofdfase behaald.

Literatuur

Boeken (onder voorbehoud)

  • ​Virtual Humans, today and tomorrow – David Burden, Maggi Savin-Baden
  • ​De AI-revolutie – Maarten Sukel
  • De Art of AI (wordt sterk aanbevolen) – Laurens Vreekamp
  • ​Echt nep, spelen met de realiteit in tijden van AI – Menno van Doorn, Sander Duivestein, e.a 

Artikelen
Artikelen worden tijdens de minor aangevuld.

  • The Communication and Interaction Qualities of Artificial Companions - A Systematic Literature Review, Ayanda Rogge, 2021 Spring Nature
  • 'Do Androids Dream?': Personhood and Intelligent Artifact, F. Patrick Hubbard
  • Almost Human A comparative case study on the social media presence of virtual influencers, Jbid Arsenyan & Agata Mirowska
  • Artificial intelligence and communication: A Human– Machine Communication research agenda, Andrea L. Guzman, Seth C Lewis

Rooster

Maandag
Dinsdag
Donderdag

Toetsing

​​Toetsing
Tijdens de minor verwerf je de competenties door het bijwonen van lezingen, excursies, workshops, coaching en door te werken aan verschillende complexe opdrachten. Deze worden op een aantal momenten middels individuele en groepsopdrachten getoetst.  

Aanvullende informatie

-