Kies op maat

Inloggen Menu

Communication to Spark the Change

De impact van communicatie in een veranderende wereld

In de wereld vandaag en morgen staat veel op het spel. We accepteren elkaar niet zomaar meer, tegenstellingen lijken groter te worden en het vertrouwen in elkaar en in instituties staat onder druk. En dat terwijl we als samenleving dealen met grote vraagstukken. Noem het klimaat, de kansenongelijkheid. Maar ook de onenigheid over het beperkte aantal vierkante meters waarop we met steeds meer mensen huis en haard moeten delen. Vaak wordt er naar overheden en organisaties gekeken om problemen aan te pakken. Op zo’n manier dat de oplossing hand in hand gaat met draagvlak onder belanghebbenden. De vraag is: hoe kunnen ze dat goed doen?

In de minor ‘Communication to Spark the change’ leren studenten hoe je mensen in beweging kan brengen als het om die complexe vraagstukken gaat. Je leert oog en oor te hebben voor wat er binnen en buiten organisaties speelt, waardoor je op het gebied van communicatie een (strategisch) gesprekspartner kan zijn op tal van niveaus en binnen diverse domeinen. Je voelt het als jouw taak om in lijn met de purpose van een organisatie mensen meerdere perspectieven voor te houden, zonder de continuïteit van de organisatie zelf uit het oog te verliezen.    

Om dat te kunnen doen nemen we je mee in de nieuwste ontwikkelingen binnen het communicatievak. Denk aan verander- en omgevingscommunicatie en het werken vanuit een purpose. En er is een belangrijke rol voor je persoonlijke skills, in het bijzonder je gespreksvaardigheden. Het uiteindelijke doel is om praktijkvraagstukken te doorgronden en hiervoor passende (communicatie)oplossingen te bedenken en uit te werken. Communicatie is immers al lang niet meer een taak van de afdeling Communicatie alleen; iedereen speelt een belangrijke rol in de communicatie van organisaties.  
Misschien leggen we de lat hoog. Maar stel je voor dat jij door deze minor daadwerkelijk de communicatietools in handen krijgt om je in te gaan zetten voor een nieuwe realiteit? Dat jij op basis van jouw communicatiekennis en -expertise een bijdrage kan leveren aan een toekomst met perspectief? Hoe mooi is dat! 

We werken met actuele vraagstukken die worden aangedragen door (Rotterdamse) praktijkpartners: vraagstukken waarbij een organisatie samen met haar stakeholders een transitie wil bewerkstelligen rond een specifiek thema. Bijvoorbeeld diversiteit of duurzaamheid.  Zo is vorig jaar samengewerkt met het Havenbedrijf Rotterdam (diversiteit) en Rotterdam The Hague Airport (duurzaamheid).

Tevens ga je onder de noemer ‘Purpose in praktijk’ aan de slag met een onderwerp dat jou na aan het hart ligt.
Wat draag jij met communicatie bij aan een maatschappelijk vraagstuk? In deze opdracht ga je op zoek naar een uitdagend en betekenisvol vraagstuk, waarbij je communicatie inzet om impact te creëren.

Leerdoelen

Inhoud en programma

We werken in deze minor met blokken. Achtereenvolgens komen de volgende zes blokken terug in de minor:  

  1. Mini-MBA: cursus basiskennis managementdomeinen 
  2. Verandercommunicatie binnen organisaties (organisatieperspectief) 
  3. Crisiscommunicatie 
  4. Omgevingscommunicatie (omgevingsperspectief) 
  5. Personal purpose 
  6. Purpose in praktijk

In ieder blok werk je aan praktijkvraagstukken. Dat kan een groepsopdracht of een individuele opdracht zijn. Ook een combinatie is mogelijk.

 

Leerdoelen

Je doet aantoonbare kennis op op het gebied van organisatie- en omgevingscommunicatie. Die kennis pas je toe binnen praktijkvraagstukken die ingebracht worden vanuit een organisatieperspectief (verandercampagne) en een omgevingsperspectief (draagvlak creëren).

We leren je binnen deze minor ook een bepaalde werkmethodiek eigen te maken, namelijk de werkmethodiek van de 3 C’s: Context, Concept en Content. Deze methodiek is toe te passen binnen tal van communicatievraagstukken en komt daarom in iedere aangeboden opdracht terug. Wat het inhoudt, leggen we hier in het kort uit:

  • CONTEXT. Je gaat binnen de aangeboden vraagstukken zelf op zoek gaan naar de vraag achter de vraag om vervolgens aan de hand van onderzoek (binnen de context en/of doelgroep) tot belangrijke inzichten te komen.  
  • CONCEPT. Die inzichten vormen de basis voor de strategie en het concept. Binnen dit traject maak je ethische afwegingen, zeker wanneer het gaat over het beïnvloeden van gedrag.  
  • CONTENT. Strategie en concept krijgen een concrete uitwerking door middel van middelen, interventies en planning. 

 

Lesmethodieken / werkvorm

We willen binnen de minor met elkaar daadwerkelijk bijdragen aan een rechtvaardigere en duurzamere wereld. Je laten voelen dat je met communicatie van waarde laten zijn in deze transitie. Daarin is ook de kracht van verhalen nodig. Mensen moeten voor zich kunnen zien wat we met elkaar willen bereiken. Op die kracht van storytelling zetten we in. Maar ook op de kracht van gesprekken en creatieve concepten om mensen in beweging te brengen. 

Je werkt binnen de groepsopdrachten samen binnen met communicatiebureaus. Je maakt hiermee deel uit van multidisciplinaire teams, zodat de studenten van elkaars kennis en vaardigheden kunnen leren en gebruik kunnen maken. 

Tenslotte: zoals je hierboven hebt kunnen lezen is de minor opgedeeld in zes blokken die elk in het teken staan van een bepaald thema. Dit thema wordt grondig uitgediept met theoriecolleges, workshops, werkcolleges, gastcolleges, bedrijfsbezoeken, (eind)gesprekken met opdrachtgevers en een case challenge. 

Ingangseisen

Deze minor is bedoeld voor die studenten die daadwerkelijk de wereld in beweging willen brengen en niet vies zijn van complexe vraagstukken die denkkracht behoeven. En belangrijk: het verdient aanbeveling dat de student zich al enigszins comfortabel voelt bij een setting waarin gespreksvoering en zelfonderzoek plaatsvindt. 

Er zijn geen eisen ten aanzien van vooropleiding. Vanuit de verschillende domeinen kan expertise worden ingebracht. Er wordt niet voor niets gewerkt in multidisciplinaire teams. Het is wel van belang dat een student een stage heeft gevolgd: feeling met zaken als bedrijfscultuur en structuur, organisatiedoelen in relatie tot maatschappelijke thema’s is goede voorkennis.  

Vertrekpunt van de minor is natuurlijk het vakgebied Communicatie. Op dat gebied zullen kennis en vaardigheden worden toegevoegd. Om eenieder een gelijkwaardige basis te geven wordt gestart met een mini-MBA waarbinnen de studenten in vogelvlucht worden meegenomen in de ins & outs van de belangrijkste managementdomeinen.  

Literatuur

Aarnoutse, B., & Jaarsma, M. (2021). Happy Change . Hoe blije medewerkers verandering duurzaam succesvol maken. Proof Publishers: Amsterdam. 

Staal, P. & Wagenaar, K. (2019). Organiseren van communities. Identificeren, verbinden en faciliteren. Scriptum: Schiedam. 

In de theorie-, gast-, en werkcolleges komt verder een breed palet aan thema’s aan bod: onder meer datadriven issue- en stakeholderanalyse, speechwriting, storytelling (Hendriks), Theory U (Schermer) en Factor C (CommunicatieRijk). 

Rooster

We gaan uit van drie dagen met geplande onderwijsactiviteiten, waarin een bepaalde weekflow is aangebracht. Zo staat dag 1 in het teken van Inspire & Explore, waarbij je je vooral verdiept in de theorie rondom een vraagstuk. Op dag 2 (Develop & Consolidate) ga je aan de slag met het ontwikkelen van je beroepsproduct. En op dag 3 (Review & Deliver) lever je een deel danwel het eindproduct op.

Hiernaast is natuurlijk ook zelfstudie vereist.

Toetsing

De toetsing bestaat uit individuele opdrachten (50%) en groepsopdrachten (50%).  Bij de individuele opdrachten gaat het om toepassen van gesprekstechnieken (faciliteren van gesprekken tussen stakeholders met tegengestelde belangen), speechwriting, woordvoering (crisisinstructie) en het formuleren van een personal purpose. Bij de groepsopdrachten ligt de uitdaging in een case challenge (MBA), een verandercampagne en een roadmap voor omgevingscommunicatie. Ook werk je als groep aan Purpose in praktijk.

Uiteindelijk vormen de cijfers van alle opdrachten bij elkaar één gewogen gemiddeld eindcijfer. 

Aanvullende informatie

-