Kies op maat

Inloggen Menu

Real Estate en Facility Management

Let op!: Bij overschrijding van het maximum aantal deelnemers (48), vindt een loting plaats. Indien je mee wilt doen met de loting, schrijf je dan in vóór 20-5-2024.

Mede onder invloed van economische, maatschappelijke en technologische ontwikkelingen is de huisvestingsbehoefte van organisaties veranderd. Organisaties zijn efficiënter gaan werken waarbij niet alleen de fysieke werkomgeving en de werkplek steeds belangrijk zijn geworden. De fysieke werkomgeving is mede van invloed op de creativiteit en innovatievermogen van medewerkers waarbij het vastgoed ook dient bij te dragen aan de missie, visie en organisatiedoelstellingen van de betreffende organisatie.

Het besef dat de komende jaren de focus ligt op het tevreden houden van de eindgebruiker is inmiddels doorgedrongen tot vastgoedbeleggers. Het gaat om het behouden en binden van de huurders en daarbij goed monitoren wat hun behoeften zijn t.a.v. het vastgoed wat hen faciliteert in hun functioneren. Ook gastvrijheidsconcepten doen hun intrede bij het beheren en faciliteren van de objecten. Deze veranderingen hebben effect op de wijze waarop het vastgoed beheerd en geëxploiteerd wordt wat tot uiting komt in zowel, asset management, property management en facility management.

Deze vakgebieden zullen dan ook beter moeten gaan samenwerken en inzien dat huisvesting vraagt om een integrale benadering. In de minor Real Estate and Facility Management (REFM) zal vanuit Vastgoedmanagement- en Facility Management- perspectieven gekeken worden naar (commercieel) onroerend goed alsmede de vele processen binnen de vastgoedsector met als doel elkaars rol binnen het vastgoedproces te begrijpen en nader op elkaar aan te laten sluiten. Het doel is om met deze integrale visie op vastgoedmanagement het gebruik en de exploitatie van onroerend goed verder te optimaliseren.

Naast het gebruikelijke analyseren, synthetiseren, toepassen en oordelen, onderzoek vaardigheden en oplossings- en praktijkgericht werken (de vaste onderdelen van een minor) zal er aan onderstaande doelen gewerkt worden:

De student is in staat om zijn/haar kennis en inzicht in het vakgebied op professionele manier toe te passen, dat aansluit bij het werken als vastgoedmanager, property manager, facilitair manager.

De student is in staat om relevante gegevens te verzamelen en interpreteren op het vakgebied van het beheer en exploitatie van een gebouw met het doel een oordeel te vormen dat mede gebaseerd op marktontwikkelingen om zodoende te onderzoeken of een project bijv. toekomstbestendig is, past binnen de strategie van een organisatie, of het afwegen of het handelen van de organisatie ethisch is, etc.

De student is in staat de financiële, economische, technische en juridische aspecten van objecten te analyseren t.b.v. een adviesrapportage.

De student is in staat om informatie, ideeën en oplossingen over het kennisgebied op een heldere manier over te brengen op zowel professionals als alle andere stakeholders die betrokken zijn bij het beheer en exploitatie van vastgoed.

De student bezit de leervaardigheden die noodzakelijk zijn om zich verder in het vakgebied te ontwikkelen, zoals autonoom handelen en in samenwerkingsverbanden acteren, het reflecteren op het eigen handelen om zodoende continue verbetering van het functioneren te bewerkstelligen.

Leerdoelen

  • De student is in staat om zijn/haar kennis en inzicht in het vakgebied op professionele manier toe te passen, dat aansluit bij het werken als vastgoedmanager, property manager, facilitair manager.
  • De student is in staat om relevante gegevens te verzamelen en interpreteren op het vakgebied van het beheer en exploitatie van een gebouw met het doel een oordeel te vormen dat mede gebaseerd op marktontwikkelingen om zodoende te onderzoeken of een project bijv. toekomstbestendig is, past binnen de strategie van een organisatie, of het afwegen of het handelen van de organisatie ethisch is, etc.
  • De student is in staat de financiële, economische, technische en juridische aspecten van objecten te analyseren t.b.v. een adviesrapportage.
  • De student is in staat om informatie, ideeën en oplossingen over het kennisgebied op een heldere manier over te brengen op zowel professionals als alle andere stakeholders die betrokken zijn bij het beheer en exploitatie van vastgoed.
  • De student bezit de leervaardigheden die noodzakelijk zijn om zich verder in het vakgebied te ontwikkelen, zoals autonoom handelen en in samenwerkingsverbanden acteren, het reflecteren op het eigen handelen om zodoende continue verbetering van het functioneren te bewerkstelligen.

Ingangseisen

  • Propedeuse behaald
  • Alle stages t/m jaar 3 behaald
  • De minor is toegankelijk voor studenten Facility Management en Vastgoed en Makelaardij. Bij studenten van andere opleidingen wordt in een toelatingsgesprek vastgesteld of de student voldoende voorkennis heeft om de minor te kunnen volgen.
  • Deze minor sluit als een maximum aantal inschrijvingen (48) is bereikt. Je hoort uiterlijk 20-5-2024 of je bent toegelaten.

Let op!: Bij overschrijding van het maximum aantal deelnemers (48), vindt een loting plaats. Indien je mee wilt doen met de loting, schrijf je dan in vóór 20-5-2024.

Literatuur

Huisvestingsmanagement J.G. Hoendervanger, J. Wijnia, D.J.M. Voordt van der 3e druk

Rooster

Één dagdeel theorie fysiek op school

Twee dagdelen projectwerksessie fysiek op school

Één dagdeel online

Toetsing

Studenten gaan grotendeels aan de slag met een project voor een opdrachtgever. Dit wordt zowel in de vorm van een adviesrapport als presentatie getoetst. Daarnaast zijn er inhoudelijke vakken die middels opdracht, presentaties of reflecties getoetst worden. Er zijn géén MC of openvraag toetsen.

Aanvullende informatie

Let op!: Bij overschrijding van het maximum aantal deelnemers (48), vindt een loting plaats. Indien je mee wilt doen met de loting, schrijf je dan via Osiris Student in vóór 20-5-2024.

De studiereis bevat een inspirerende buitenlandse studiereis.