Kies op maat

Inloggen Menu

Mensenhandel DT

Ook al is slavernij officieel afgeschaft, toch vindt slavernij nog steeds op grote schaal plaats. Niet alleen ver weg, maar ook in Nederland worden dagelijks mannen en vrouwen verhandeld, uitgebuit, mishandeld en misbruikt.

Mensenhandel is een van de meest lucratieve vormen van criminaliteit, waarbij de pakkans laag is en de opbrengsten hoog zijn. De slachtoffers zijn kwetsbaar, mede doordat zij vaak ver verwijderd zijn of buiten het zicht worden gehouden van familie en hulpbronnen.  

Kijken we weg of willen we persoonlijk en in onze beroepspraktijk het verschil maken?

Ons doel is om jou bekend te maken met mensenhandel, op een wijze die ervoor zorgt dat je geraakt wordt, in beweging komt en weet hoe te signaleren en te handelen. Dit doen we door lef en nieuwsgierigheid aan te wakkeren, theoretische en ervaringskennis te bieden vanuit slachtoffer-, dader- en handelingsperspectief, en door jou vaardigheden te laten opdoen, bijvoorbeeld rondom het interdisciplinair samenwerken en het inschakelen van de keten.
De minor staat daarnaast stil bij de gevolgen van trauma en dehumanisering, en bij de vraag wat nodig is om tot herstel en empowerment te komen. Dit wordt belicht vanuit mensenrechten, cultuur, politiek, opsporing en ethiek. Je leert kijken naar wie je zelf bent als mens en als professional en hoe jij het verschil kunt maken!

Mensenhandel is een complex en breed maatschappelijk vraagstuk. Daarom vereist de bewustwording en bestrijding van mensenhandel een brede multidisciplinaire aanpak. Mede daarom zijn we enthousiast dat deze minor gevolgd wordt door studenten uit diverse beroepen en disciplines.

Studenten aan het woord over deze minor

 

"Het was ontzettend mooi om te zien hoe gepassioneerd de docenten én studenten zijn over de minor en het belang om dit onderwerp naar buiten te brengen. Je krijgt ruimte en vrijheid om zelf verdieping te creëren in het gebied waar jij interesse in hebt, en er is ruimte voor feedback. Deze minor heeft me laten beseffen dat ik op de juiste plek zit en écht een verandering wil gaan maken."   

"Na een gastcollege van de Rapporteur Mensenhandel was het de bedoeling dat de studenten
 in kleine groepjes naar de kelder van het gebouw gingen, om hier met behulp van QR-codes,
die vervolgens naar een filmpje toe linkte, te kunnen sparren over meerdere onderwerpen.

Een paar onderwerpen waren bijvoorbeeld:
Signalen op school
Wat is mensenhandel
Mentale gevolgen
Wat doe jij?
Het was erg interessant om met de studenten te sparren over deze onderwerpen. Juist omdat iedereen in mijn groepje een andere studie volgt kun je ook merken dat elke student verschillend naar een onderwerp kijkt.
Ook was er een kamer van een meisje nagebootst die slachtoffer is van seksuele uitbuiting. Hier kreeg je ook een audio-opname bij te horen, met het verhaal van dit meisje. Hier was ik nogal van onder de indruk.'

Kijk voor meer informatie op de website van de minor Mensenhandel 

Bekijk alvast de studiehandleiding van de minor Mensenhandel

Leerdoelen

1.       De student kan theoretische perspectieven op mensenhandel en mensenrechten onderscheiden.  

2.       De student kan de actualiteit op verschillende vormen van mensenhandel en arbeidsuitbuiting toepassen. 

3.       De student kan op macro, meso en micro niveau de oorzaken en gevolgen van mensenhandel en arbeidsuitbuiting bespreken en overdragen.

4.       De student kan aangeven wat obstakels zijn om te signaleren.

5.       De student kan aangeven op welke wijze zijn/haar beroepsgroep relevant is bij de bestrijding van (de gevolgen van) mensenhandel en arbeidsuitbuiting.

6.       De student kan aangeven op welke wijze interdisciplinaire samenwerkingsverbanden werken aan de hulpverlening aan survivors van mensenhandel en de bestrijding van mensenhandel. 

7.       De student kan aangeven op welke wijze actuele nationale en internationale ontwikkelingen een rol spelen bij de aanpak van mensenhandel. 
 
8.       De student kent de belangrijkste ketenpartners in Nederland en Europa en hun rollen

9.       De student kan aangeven wat obstakels zijn om te signaleren.

10.   De student kan een vraagstuk op het gebied van mensenhandel op methodische wijze analyseren aan de hand van verschillende theoretische perspectieven en zelf gegenereerde praktijkkennis. 

11.   De student kan op basis van een zelf uitgevoerde analyse een innovatieve en duurzame interventie ontwikkelen gericht op het tegengaan van (de gevolgen van) mensenhandel.  

12.   De student kan een zelf ontwikkelde interventie gericht op het tegengaan van (de gevolgen van) mensenhandel uitvoeren in de praktijk, op basis van interdisciplinaire samenwerking.  

13.   De student kan motiveren op welke wijze hij of zij in de toekomst verschil wil maken op het gebied van de bestrijding van (de gevolgen van) mensenhandel, op professioneel en persoonlijk vlak.  

14.   De student kan door te reflecteren op eigen gedrag, gedachten en gevoelens, zijn of haar eigen kwetsbaarheden benoemen in relatie tot de thematiek van de minor.  

15.   De student kan onder woorden brengen op welke manier de thematiek uit de minor heeft geleid tot persoonlijke groei. 

16.   De student kan verantwoorden op welke wijze individuele activiteiten zijn vormgegeven rondom de thematiek van de minor, om te voldoen aan zijn of haar leerbehoefte op het gebied van mensenhandel. 

17.   De student is in staat om op effectieve wijze zijn/haar beroepsgroep te informeren over mensenhandel en arbeidsuitbuiting.

18.  Studenten zijn in staat om samen te werken en om te reflecteren op het proces en de resultaten van hun samenwerking, hun eigen bijdrage en die van anderen te evalueren en strategieën te ontwikkelen om hun samenwerkingsvaardigheden te verbeteren voor de toekomst.

 

Ingangseisen

Deze minor is open voor alle studierichtingen voor hbo-studenten uit jaar 3 en 4.

Literatuur

Verplichte literatuur


Werson, H. (2024). De fatale fuik. Amsterdam: Carrera.

Matthijssen, D. & De Rooij, E. (2021). ACT in balans. Amsterdam: Boom.

Overige verplichte literatuur wordt digitaal aangeboden in BRIGHTSPACE.
 

Aanbevolen literatuur


Herman, J.L. (2016). Trauma en herstel. Amsterdam: Wereldbibliotheek.

Ten Kate, W.J.B. (2022) Mensenhandel. Moderne Slavernij. Praktijkwijzer Strafrecht 05. Alphen aan de Rijn: Wolters Kluwer.

Van Dijke, A., De Ruiter, E., & Terpstra, L. (2014). Mensenhandelaren: verhalen en vonnissen. Amsterdam: SWP.

Overige aanbevolen literatuur wordt digitaal aangeboden in BRIGHTSPACE.

Rooster

De lessen van de deeltijd minor worden op de maandag gegeven (deels ook op de maandagavond).

Toetsing

We hanteren verschillende toetsvormen, namelijk: toetsen met multiple-choice vragen, reflectie- en zingevingsverslagen, literatuurstudies, projecten met projectverslagen en presentaties.
Er geldt een aanwezigheidsplicht.

Aanvullende informatie

VOLG ONZE ONLINE VOORLICHTING

(Wij hanteren een maximum van 90 studenten voor de minor. Daarom hebben wij geen stand op de Minorbeurs van Hogeschool Rotterdam.)

Onze online voorlichting is een interactieve bijeenkomst via Teams, en wordt gegeven op maandag 4 maart om 19.30 uur en op dinsdag 5 maart om 19.30 uur.

Na een korte presentatie over de minor is er ruimte om vragen te stellen aan de docent. Je kunt meedoen op je mobiel, laptop of tablet.

Klik op de link hieronder om aan de voorlichting deel te nemen.

Online voorlichting maandag 4 maart : 19.30 - 20.30 uur

Online voorlichting dinsdag 5 maart : 19.30 - 20.30 uur

Online voorlichting dinsdag 2 april : 19.30 - 20.30 uur