Kies op maat

Inloggen Menu

Jeugd DT

Wil je weten wie die jeugd in een grootstedelijke context nu eigenlijk is? En met welke uitdagingen zij en hun opvoeders te maken krijgen? Wil je weten welke belemmerende en bevorderende factoren van invloed zijn op het opgroeien en opvoeden van jeugdigen? Wil je kennis hebben over gezag en voogdij, kinderbeschermingsmaatregelen en waarom jongeren criminele dingen doen? Wil je weten wat opvoeders en professionals kunnen doen om het opgroeien en opvoeden te bevorderen? En wil je bovenal weten hoe jij deze kennis kan toepassen in de praktijk om hieraan bij te dragen? Dan is deze minor wat voor jou!

Inhoud
Hoe kijk jij naar de jeugd? Misschien kan jij je vinden in de uitspraak “de kinderen van vandaag, zijn de toekomst van morgen” (Unicef, 2017). Of misschien kan je je meer vinden in de volgende uitspraak: “Onze jeugd heeft een sterke hang naar luxe, slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training. Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap en tiranniseren hun leraren” (Socrates, 5e eeuw voor Christus). Wie weet kan je je wel een beetje vinden in beide uitspraken...

Tijdens de minor Jeugd ga je ontdekken wie die jeugd nu eigenlijk is in al zijn diversiteit. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan betrokkenen om de jeugdigen heen, want bij het opgroeien van de jeugd, hoort ook opvoeding. Die opvoeding komt voornamelijk uit het eerste opvoedingsmilieu (het gezin), maar ook de andere opvoedingsmilieus hebben invloed. De invloed van die opvoeding kan belemmerend of helpend zijn in het proces van opgroeien en opvoeden. Denk aan het meemaken van geweld of het omgaan met vraagstukken over diversiteit en inclusiviteit. Tijdens de minor doe je kennis over deze onderwerpen en vraagstukken op in de eerste twee thema-cursussen (1: Opgroeien en Opvoeden, 2: Geweld tegen Jeugdigen). Ook ga je je eigen visie op opgroeien en opvoeden ontwikkelen.

Maar wat als het proces van opgroeien en opvoeden stagneert en de ontwikkeling van jeugdigen bedreigd wordt? Bijvoorbeeld door kindermishandeling of crimineel gedrag van de jeugdige. Tijdens thema 3 wordt daarbij stil gestaan. In cursus 3 leer je over het Gedwongen Kader wat daarbij hoort. Verschillende rechtsgebieden zoals het familierecht en het strafrecht worden behandeld, evenals methoden en werkwijzen die dan ingezet kunnen worden.

Naast de verschillende thema-cursussen wordt er tijdens deze minor veel aandacht besteed aan jouzelf als persoon en professional in opleiding. De cursus ‘persoonlijke professionele identiteit’ duurt de hele minor lang. In deze cursus leer je onder andere hoe het sociale domein rondom jeugdigen eruitziet, maar ga je ook jouw eigen opgroeien en opvoeding onder de loep nemen. Met medestudenten ga je in gesprek over ethische kwesties en je eigen vitaliteit. Ook is er vrije ruimte om je te verdiepen in onderwerpen naar keuze. Dit allemaal om jouw persoonlijke professionele identiteit te ontwikkelen en te versterken.

Leerdoelen

Thema 1 – Opgroeien en opvoeden: De toetsing is gericht op het geven van een presentatie over jouw professionele visie op opgroeien en opvoeden. Enkele leerdoelen die hieraan verbonden zijn, gaan o.a. over het verwoorden hoe je omgaat met etnisch-culturele verschillen in opvoedingsdoelen, hoe je omgaat met seksuele en genderdiversiteit in opvoedingsdoelen, hoe het welbevinden en de veerkracht van jeugdigen bevordert kan worden en hoe je omgaat met de eisen die de samenleving stelt aan jeugdigen en opvoeders.

Thema 2 – Geweld tegen jeugdigen: Leerdoelen zijn vooral gericht op het werven van kennis rondom dit thema en deze toe te passen. Bijvoorbeeld vormen van geweld die jeugdigen tegen kunnen komen, en oorzaken en gevolgen hiervan.

Thema 3 – Gedwongen kader: Leerdoelen zijn gericht om kennis en wettelijke regelgeving over het familierecht en jeugdstrafrecht toe te passen, net zoals het toepassen van methodieken en werkwijzen die in het gedwongen kader gebruikt worden. Dit alles laat je zien in een rapportageverslag, waardoor een leerdoel over rapporteren niet kan ontbreken.

Doorlopende lijn – Persoonlijke professionele identiteit: Binnen deze cursus staan de leerdoelen in het teken van betekenis geven aan eigen ervaringen uit je eigen leven, bijvoorbeeld je jeugd, school en werk in relatie tot wie jij bent en wie je wilt zijn als professional. Daarnaast om beslissings- en handelingsruimte te nemen om je eigen ontwikkelingsproces te sturen én verantwoordelijkheid te nemen voor jouw eigen professionele handelen.  

Ingangseisen

De minor staat open voor studenten van alle opleidingen. Wel heeft het domein Social Work de nadruk in de minor. Toch is de minor ook interessant voor studenten die vanuit een andere opleiding te maken hebben met jeugd. De evaluatie van de minor leert dat studenten van andere opleidingen de minor wel wat zwaarder ervaren dan studenten van de opleiding Social Work, echter zou het overgrote merendeel van deze studenten de minor opnieuw kiezen. Ervaring met jeugd in het sociale domein wordt ten zeerste aangeraden, maar is niet verplicht. 

Voor studenten Social Work die profiel Jeugd volgen op Hogeschool Rotterdam is de minor aanvullend en verdiepend op datgene wat zij al geleerd hebben. Ook studenten met profiel Jeugd kunnen dus voor de minor Jeugd kiezen.

Literatuur

De literatuur wordt t.z.t. bekend gemaakt. De meeste literatuur zal via de Hogeschool Rotterdam aangeboden worden. Een klein deel kan de student via de online mediatheek als e-book gebruiken (of zelf aanschaffen).

Rooster

Voor de deeltijd is de lesdag maandag.

Toetsing

Thema 1: Opgroeien en opvoeden – presentatie van jouw visie op opgroeien en opvoeden.

Thema 2: Geweld tegen jeugdigen – schriftelijke toets.

Thema 3: Gedwongen kader – rapportageverslag a.d.h.v. een casus waarin jij verschillende professionele rollen aanneemt.

Doorlopende lijn: persoonlijke professionele ontwikkeling – CV over jouw opgedane leerervaringen, een reflectieverslag over jouw proces gedurende de minor en een portfolio waarin je laat zien wie jij als professional in het jeugddomein bent.

Aanvullende informatie

Volg onze online voorlichting

Onze online voorlichting is een interactieve bijeenkomst via Teams, en wordt gegeven op dinsdag 2 april.

Na een korte presentatie over de minor is er ruimte om vragen te stellen aan de docent. Je kunt meedoen op je mobiel, laptop of tablet.


Klik op een van de linkjes hieronder om aan een voorlichtingen deel te nemen.
Dinsdag 2 april 16.00 - 16.30 uur
Dinsdag 2 april 16.45 - 17.15 uur
Dinsdag 2 april 17.30 - 18.00 uur
Dinsdag 2 april 20.30 - 21.00 uur