Kies op maat

Inloggen Menu

Geweld DT

Wil jij je verdiepen in de aard en omvang van geweld en de oorzaak en gevolgen daarvan? Dan is deze minor iets voor jou!

Geweld is overal, zichtbaar en onzichtbaar. Het komt voor op alle niveaus en in alle lagen van de bevolking. In Nederland en in het buitenland. Individueel en collectief. Tegen personen, tegen groepen, tegen landen, tegen instituten, tegen alles wat leeft. Geweld is niet weg te denken uit de samenleving. We hebben er ook allemaal een mening over en staan klaar om het direct te veroordelen. Denk bijvoorbeeld maar aan de #MeToo discussie en het onderzoek van Amnesty International waar uit blijkt dat 1 op de 10 studentes wordt verkracht tijdens de studietijd.
Als je de krant leest of het nieuws volgt, overvalt je een enorme hoeveelheid geweld. We zijn het waarschijnlijk al zo gewoon, dat de enorme omvang ons nauwelijks nog opvalt. Alleen de excessen trekken onze aandacht. De kranten staan bol van het geweld. Uit recent wetenschappelijk onderzoek naar de gewelddadigheid van de menselijke soort blijkt van alle levende wezens, de mens de meest gewelddadige soort.

Gegeven dit onderzoek, onze ervaringen en de dagelijkse praktijk, lijkt het er op dat geweld eenvoudigweg bij het leven hoort. Geweld is niet weg te denken uit onze samenleving. Het hoort bij het mens-zijn!

Waarom dan een minor over een onderwerp dat zo alledaags is? Omdat het juist de alledaagsheid is die ons blind maakt. Blind voor de omvang en blind voor de gevolgen. We zijn constant zoekend naar de oorzaak, maar onmachtig in het bestrijden. We zijn ziende blind in onze pogingen het geweld te herkennen. Was het maar waar dat de cijfers in de rapportages ook maar enigszins in de buurt kwamen van de prevalentie. Was het maar waar, dat als we het signaleren, we dan zouden weten hoe we er mee om moeten gaan. Was het maar waar dat wij iets meer zicht zouden hebben op hoe gewelddadig wij zelf zijn.

Wat hebben mensen met geweldservaringen nodig om niet blijvend getraumatiseerd te raken? Waarom is geweld soms zo allesoverheersend pijnlijk en tegelijk ook zo onzichtbaar? En wat moet je doen om te helen van geweldservaringen? Dat zijn vragen waar we in de minor geweld een antwoord op proberen te zoeken.

Heel veel mensen hebben één of meer geweldservaringen en zijn in hun integriteit of in hun bestaanswijze op een of ander manier beschadigd. Hulpverlening aan deze getraumatiseerde cliënten, lesgeven aan kinderen met dergelijke ervaringen vraagt kwaliteiten van de professional die verder reiken dan het kunnen hanteren van voorgeschreven methodieken. Het begeleiden van mensen met geweldservaringen doet een beroep op de kwaliteit van de persoon van de hulpverlener.

Wat maakt dat getraumatiseerde cliënten beter gaan functioneren? Judith Lewis Herman noemt in haar standaardwerk Trauma en Herstel (1993) de belangrijkste herstelfactor: het hernemen van de macht over het eigen leven en het zich weer verbonden voelen met anderen. In haar woorden zijn goede professionals degenen die geloof hechten aan de ervaringen van de ander en deze helpen weer greep te krijgen op het eigen gedrag, in plaats van het proberen greep te krijgen op de cliënt. In dit verband spreekt zij van een helende relatie. Ondanks deze kennis, slagen we er niet in om geweld en de gevolgen in te dammen. Sterker nog: in de hulpverlening en in het onderwijs lijkt het geweld soms gewoon door te gaan.

Missie

Wij willen staan voor de (h)erkenning van het feit dat geweld alom vertegenwoordigd is in de samenleving. Het is de taak van ons allen om geweld in al zijn vormen te herkennen. We moeten ons bewust zijn van onze eigen rol daarin en de wens én het lef hebben iets te doen aan het voorkomen van geweld en aan de gevolgen daarvan.

Visie

Door met elkaar de discussie aan te gaan over geweld, door onze denkbeelden daarover ter discussie te durven stellen, door met elkaar te zoeken naar onze rol in het (ervaren) geweld een omgeving creëren waarin we kunnen en durven zien en het lef hebben om te handelen en ons uit te spreken.

Leerdoelen

Wij zijn druk bezig met het herontwikkelen van deze minor, waardoor het daarmee nog actueler en interessanter wordt. De leerdoelen zullen passen bij de hedendaagse professional die het ontwerp van geweld niet schuwt en zullen op een later moment bekend gemaakt.

Ingangseisen

Geen.

Literatuur

Dit wordt op een later moment bekend gemaakt met up to date literatuur!

Toetsing

Ook dit wordt op een later moment bekend gemaakt. Verwacht te worden uitgedaagd!

Aanvullende informatie

Let op!: Bij overschrijving van het maximum aantal deelnemers, vindt een loting plaats. Indien je mee wilt doen met de loting, meld je dan via Kies Op Maat aan vóór 09:00 uur  18 april 2024.

 

Online voorlichtingen

Onze online voorlichting is een interactieve bijeenkomst via Teams, en wordt gegeven op 2 en 3 april 2024.

Na een korte presentatie over de minor is er ruimte om vragen te stellen aan de docent. Je kunt meedoen op je mobiel, laptop of tablet.

Klik op een van de linkjes hieronder om aan een voorlichting deel te nemen.
 

Dinsdag 2 april 2024 : 16.00 - 16.30 uur

Dinsdag 2 april 2024 : 16.45 - 17.15 uur

Dinsdag 2 april 2024 : 17.30 - 18.00 uur

Woensdag 3 april 2024 : 16.00 - 16.30 uur

Woensdag 3 april 2024 : 16.45 - 17.15 uur

Woensdag 3 april 2024 : 17.30 - 18.00 uur